Jeszcze kilka dekad temu zespół pracowników Car Audio i Infotainment włączał się do prac w dalszych etapach projektowania samochodu, a dziś jest podczas nich obecny od początku. – Naszym celem jest aranżacja wszystkich elementów składających się na system dźwiękowy w pojeździe w taki sposób, aby zapewnić w nim jak najlepszy dźwięk – wyjaśnia José Luis Álvarez, inżynier z działu Infotainment.
Do dziesięciu strategicznie rozmieszczonych głośników
Lokalizacja i orientacja głośników to jeden z najważniejszych aspektów, które biorą pod uwagę inżynierowie. W zależności od modelu może pojawić się w nim od sześciu do dziesięciu głośników, które są źródłem tonów niskich, średnich i wysokich. Ich ostateczna pozycja musi uwzględniać zarówno aspekty estetyczne, jak i bezpieczeństwa. – Na jakość dźwięku wpływa także układ kabiny pasażerskiej – dodaje Adrián Mateo, inżynier dźwięku Car Audio w firmie SEAT.
Najcichszy pokój
Komora bezechowa jest dźwiękoszczelnym pomieszczeniem zaprojektowanym do pochłaniania fal dźwiękowych – to właśnie tam jest testowana jakość dźwięku z głośników. Dalsze testy wykonywane są w laboratorium elektronicznym w celu weryfikacji pracy radia i wzmacniaczy. To tylko dwa z wielu testów przeprowadzanych na całym systemie dźwiękowym po to, aby żaden inny element, taki jak kurz, wilgoć lub wibracje, nie wpłynął na jakość dźwięku.
– Projektując system dźwiękowy, chcieliśmy dać jego użytkownikom wrażenie, że słuchają muzyki w sali koncertowej, a nie w samochodzie – wyjaśnia José Luis Álvarez. Chociaż nie wszystkie głośniki znajdują się z przodu samochodu, jego zadaniem jest stworzenie takiego efektu. Praca inżyniera dźwięku polega na użyciu technik i narzędzi wykorzystywanych w salach koncertowych lub studiach nagraniowych. Jedną z nich jest korekcja, która precyzyjnie optymalizuje tony niskie, średnie i wysokie. Testy te są przeprowadzane z różnymi źródłami dźwięku: z radia, mp3 lub telefonu komórkowego. Wykorzystują one także różne gatunki muzyczne, od hip hopu i jazzu po kompozycje instrumentalne i wokalne, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość dźwięku przez cały czas.
W trasie
Wszystkie testy wykonywane są także podczas jazdy samochodem, aby sprawdzić oddziaływanie czynników zewnętrznych i pracy auta na jakość dźwięku. Inżynierowie za kierownicą dokonują końcowych regulacji parametrów systemu głośników. – Naszym ostatecznym celem jest uzyskanie jak najbardziej naturalnego dźwięku – podsumowuje Adrián Mateo.