Wyjątkowy rajd
W tegorocznej, szóstej edycji międzynarodowego Rajdu Polski Historycznego wystartowało łącznie 59 samochodów. Obok klasycznych modeli, wyprodukowanych przed 1990 rokiem, na linii startu stanęły nowe samochody z alternatywnymi napędami, a wśród nich Toyota Prius 4. generacji. W tej klasie pierwsze miejsce zajęli Artur Prusak oraz Grzegorz Gac za kierownicą Priusa. Rajd rozpoczął się na Rynku w Krakowie, a koniec 1000-kilometrowej trasy miał miejsce w Wieliczce. Zarówno auta klasyczne, jak i samochody z alternatywnymi napędami były punktowane według tych samych zasad w jeździe na regularność. Łącznie próby regularności (Regularity Tests, RT) miały długość 500 km.
„Rajd Polski Historyczny to jedna z pierwszych imprez w Polsce, w których samochody z alternatywnymi napędami mogą stanąć do sportowej rywalizacji. Bardzo nas cieszy wygrana w tym miejscu, nie tylko dlatego, że są to prestiżowe, międzynarodowe zawody. Miło jest wygrać przed rodzimą publicznością, a jako rodowity krakus mam nadzieję, że rajd w Małopolsce będzie się dalej rozwijał, również dzięki klasie samochodów nowych energii” – skomentował Artur Prusak.
„Czuję się bardzo związany z Rajdem Polski Historycznym, w którym startowałem już kilkakrotnie w przeszłości, ale tym razem po raz pierwszy w klasie aut z alternatywnymi napędami. Był to więc dla mnie swego rodzaju debiut. Artur ma w tego rodzaju zawodach ogromne doświadczenie. Bardzo szybko udało nam się zgrać jako załodze” – powiedział Grzegorz Gac.
Zespół mistrzów
Artur Prusak ma na koncie wiele spektakularnych sukcesów w międzynarodowych imprezach, w tym dwa tytuły mistrza świata w Alternative Energies Cup FIA za kierownicą Toyoty Prius (2015 i 2016) oraz zwycięstwo w e-Rallye Monte Carlo 2016 nową Toyotą Mirai, napędzaną wodorowymi ogniwami paliwowymi. Grzegorz Gac to dziennikarz motoryzacyjny i pilot rajdowy, który w 1992 roku zdobył tytuł rajdowego wicemistrza Europy razem z Marianem Bublewiczem. W 2015 roku startował hybrydową Toyotą Auris w Rajdzie Monte Carlo Energies Nouvelles w barwach zespołu Toyota Motor Poland, który wygrał klasyfikację zespołową.
Zwycięzca rajdów i rankingów
Nowa Toyota Prius to czwarta generacja modelu, od którego rozpoczęła się historia seryjnych samochodów hybrydowych i który do dziś pozostaje najpopularniejszym autem hybrydowym na świecie. Nowa platforma Toyota New Global Architecture (TNGA) umożliwiła stworzenie samochodu o niskim środku ciężkości, bardzo dobrych własnościach jezdnych i zwracającej uwagę stylistyce. Samochód ma o 60 procent sztywniejsze nadwozie od poprzedniego modelu, co znacznie poprawiło jego stabilność bez rezygnacji z komfortowego zawieszenia. W architekturze TNGA został skonstruowany także nowy napęd hybrydowy, który jest teraz mniejszy, lżejszy i wydajniejszy, zapewniając Priusowi lepsze osiągi i większą dynamikę przy niższym zużyciu paliwa (3,3 l/100 km) oraz cichszej pracy napędu.
„Jestem zachwycony nowym Priusem. Toyota dokonała niesamowitego postępu w stosunku do poprzednich modeli, jak i konkurencji. Auto prowadzi się fantastycznie, dając dużo przyjemności z jazdy na co dzień, jak również na rajdowych OS-ach. Nowy Prius jest dużo bardziej zwinny, ma przy tym niżej osadzony środek ciężkości, co powoduje niewielkie przechyły w zakrętach. Pozycja kierowcy jest także znacznie lepsza. Jest zrywny, a jednocześnie pali znacznie mniej niż poprzednia generacja” – ocenił Artur Prusak.
Zdaniem amerykańskiej organizacji konsumenckiej Consumer Reports jest to najbardziej niezawodny samochód dostępny w USA oraz najlepsze auto hybrydowe na tym rynku. Euro NCAP przyznało Priusowi tytuł „Best in Class”, uznając go za najbezpieczniejszy samochód 2016 roku w kategorii dużych samochodów rodzinnych.