Elektryczne EV6 GT w peÅ‚ni zasÅ‚uguje na miano nastÄ™pcy Stingera GT nie tylko pod wzglÄ™dem parametrów ukÅ‚adu napÄ™dowego i osiÄ…gów, którymi przewyższa go o dwie klasy. Dwa elektryczne silniki generujÄ… Å‚Ä…cznie maksymalnÄ… moc wynoszÄ…cÄ… aż 585 KM, czyli o aż 219 KM wiÄ™cej niż moc spalinowego silnika V6 Stingera GT. Maksymalny moment obrotowy wynosi gigantyczne 740 Nm (o 230 Nm wiÄ™cej niż w Stingerze GT) i jest dostÄ™pny od chwili uruchomienia samochodu. Ponieważ każdy z elektrycznych silników napÄ™dza koÅ‚a tylko tej osi, przy której jest zamontowany, EV6 GT nie ma ani waÅ‚u napÄ™dowego, ani tunelu Å›rodkowego, jak w Stingerze GT. Pozytywnie przekÅ‚ada siÄ™ to zarówno na wiÄ™kszÄ… ilość miejsca na nogi, szczególnie pasażerów tylnej kanapy, jak również na komfort podróżowania.
Konstruktorzy modelu EV6 GT, od poczÄ…tku projektowanego jako samochód elektryczny, mieli niemal nieograniczone możliwoÅ›ci aranżacji jego wnÄ™trza. Kompaktowych rozmiarów silniki elektryczne umieszczone przy każdej z osi, akumulator znajdujÄ…cy siÄ™ pod podÅ‚ogÄ… i brak pewnych podzespoÅ‚ów, bez których samochód z silnikiem spalinowym nie może funkcjonować, pozwoliÅ‚y wygospodarować znacznie wiÄ™cej miejsca w kabinie. Mimo że EV6 GT i Stinger GT majÄ… niemal identyczny rozstaw osi, we wnÄ™trzu elektrycznego crossovera jest znacznie wiÄ™cej miejsca niż w kabinie Gran Turismo z silnikiem spalinowym. Dotyczy to także bagażnika – w Stingerze GT ma on 406 litrów, w EV6 GT aż 480 litrów. EV6 GT jest również wyposażone w bardziej praktycznÄ… konsolÄ™ Å›rodkowÄ… z licznymi schowkami, miejscem na torebkÄ™, a nawet na maÅ‚y plecak.
NapÄ™d na obydwie osie zapewnia EV6 GT doskonaÅ‚Ä… trakcjÄ™ i sprawia, że sprint ze startu zatrzymanego do pierwszych 100 km/h trwa jedynie 3,5 s. Po wybraniu trybu jazdy „Drift” elektryczny crossover, napÄ™dzany wówczas wyÅ‚Ä…cznie przez mocny silnik umieszczony przy tylnej osi, zmienia siÄ™ w bezemisyjny „driftowóz”. WyjÄ…tkowo tani w utrzymaniu, bo – jak wynika z badaÅ„ – aż 80 procent wÅ‚aÅ›cicieli samochodów elektrycznych Å‚aduje je garażu, co oznacza znacznie niższy koszt przejechania 100 km niż w wypadku Stingera GT. EV6 GT jest nieporównywalnie taÅ„sze również w serwisowaniu. W silniku elektrycznym nie wymienia siÄ™ oleju, a w samochodzie elektrycznym nie ma takich elementów, jak pasek rozrzÄ…du, filtr paliwa, turbosprężarka czy ukÅ‚ad wydechowy. Tarcze hamulcowe i klocki zużywajÄ… siÄ™ trzykrotnie wolniej niż w autach spalinowych, bo samochody elektryczne przez wiÄ™kszość czasu hamujÄ… bardzo efektywnie jedynie z wykorzystaniem odzysku energii. PrzeglÄ…dy EV6 GT sprowadzajÄ… siÄ™ gÅ‚ównie do wymiany filtra kabinowego.
Sześć lat temu Kia prezentowaÅ‚a możliwoÅ›ci swojego pierwszego Gran Turismo na najtrudniejszym torze Å›wiata – PóÅ‚nocnej PÄ™tli Nürburgringu. DziÅ› nikt już nie wÄ…tpi, że każdy nowy model koreaÅ„skiej marki ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie i precyzyjny ukÅ‚ad kierowniczy. Stinger byÅ‚ pierwszym krokiem koreaÅ„skiego producenta w kierunku motoryzacyjnej klasy premium. Grono jego fanów szybko rosÅ‚o i już w trzecim roku sprzedaży po polskich drogach jeździÅ‚o ponad 1000 egzemplarzy tego modelu. ByÅ‚ okres, w którym Å›rednio dwie osoby dziennie decydowaÅ‚y siÄ™ na zakup Stingera.
Jak żadne wczeÅ›niejsze modele marki Kia, Stinger i EV6 przyciÄ…gajÄ… liczne nagrody i wyróżnienia zarówno w Polsce, jak i na Å›wiecie. Do najważniejszych zaliczajÄ… siÄ™ tytuÅ‚ Performance Car of the Year w Wielkiej Brytanii dla Stingera i tytuÅ‚ europejskiego Samochodu Roku 2022 dla EV6.
Stinger byÅ‚ autem wyjÄ…tkowym. Teraz koreaÅ„skie spalinowe Gran Turismo udaje siÄ™ na zasÅ‚użonÄ… emeryturÄ™, a jego miejsce zajmuje Kia EV6 GT - jedyny w swoimi rodzaju, elektryczny model, który bÄ™dzie kontynuować tÄ™ wspaniaÅ‚Ä… historiÄ™. WzruszajÄ…cy film, w którym EV6 GT skÅ‚ada hoÅ‚d Stingerowi można obejrzeć
TUTAJ