Ford aspiruje do pozycji lidera w dostarczaniu klientom szerokiego wyboru zelektryfikowanych pojazdów z Å‚atwym dostÄ™pem do Å‚adowania i wspiera ich w korzystaniu z udoskonalonej Å‚Ä…cznoÅ›ci i powiÄ…zanych usÅ‚ug mobilnych. Na poczÄ…tku tego roku Ford poinformowaÅ‚, że każdy model, poczynajÄ…c od caÅ‚kowicie nowego Focusa otrzyma swojÄ… zelektryfikowanÄ… wersjÄ™. Obejmuje to zarówno nowe modele, jak i nowe wersje istniejÄ…cych pojazdów. Oferowane bÄ™dÄ… one zarówno jako tzw. miÄ™kkie hybrydy, modele w peÅ‚ni hybrydowe, hybrydowe Plug In, jak również w peÅ‚ni elektryczne, tworzÄ…c jednÄ… z najbardziej kompleksowych, zelektryfikowanych gam modelowych dla klientów w Europie.
Hybrydowe i w peÅ‚ni elektryczne modele Forda wykorzystujÄ… różnorodne technologie ukÅ‚adów napÄ™dowych i systemy, które dostosowujÄ… ich osiÄ…gi i możliwoÅ›ci do potrzeb i oczekiwaÅ„ klientów oraz odzwierciedlajÄ… wiele scenariuszy eksploatacji dla różnych pojazdów. Na przykÅ‚ad elektryczne wspomaganie momentu obrotowego za pomocÄ… zintegrowanego rozrusznika/generatora BISG zwiÄ™kszy dynamikÄ™ jazdy samochodów rodzinnych z silnikami benzynowymi takich jak Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid, zapewniajÄ…c im wiÄ™kszÄ… moc, szybkość reakcji na gaz i jednoczeÅ›nie oszczÄ™dność paliwa. W przypadku modeli hybrydowych EcoBlue, w tym Transita Custom i Tourneo Custom, technologia ta jest wykorzystywana wyÅ‚Ä…cznie w celu dalszego zwiÄ™kszenia oszczÄ™dnoÅ›ci paliwa, którÄ… oferujÄ… silniki Diesla.
W nowym Fordzie Kuga Plug In Hybrid, jak i SUV Explorer Plug In Hybrid do napÄ™du wykorzystano silnik spalinowy, którego dziaÅ‚anie wspomaga silnik elektryczny, zasilany z Å‚adowanego z sieci akumulatora. To rozwiÄ…zanie sprzyja oszczÄ™dzaniu paliwa, zapewnia też możliwość jazdy bez emisji spalin. Kuga wykorzystuje przekÅ‚adniÄ™ hybrydowÄ… z rozdziaÅ‚em mocy, która Å‚Ä…czy oba źródÅ‚a zasilania w celu zoptymalizowania oszczÄ™dnoÅ›ci paliwa. W modelu Explorer Ford wykorzystaÅ‚ zalety wnikajÄ…ce z równolegÅ‚ego ukÅ‚adu hybrydowego, co pozwoliÅ‚o wykorzystać peÅ‚nÄ… moc silnika spalinowego i elektrycznego w celu uzyskania maksymalnej zdolnoÅ›ci holowania.
Dla odmiany w Transicie Custom Plug In Hybrid oraz w Tourneo Custom Plug-in Hybrid wykorzystano szeregowy układ hybrydowy, co pozwoliło doładowywany z gniazdka akumulator zasilający silnik elektryczny połączyć z oszczędnym silnikiem benzynowym, wyłącznie w celu ładowania akumulatora, bez fizycznego połączenia z kołami.
Systemem rekuperacji energii, wykorzystany w Fordzie Mondeo Hybrid, pozwala na poruszanie siÄ™ w trybie czysto elektrycznym, oferujÄ…c bezgÅ‚oÅ›nÄ… pracÄ™ i wyjÄ…tkowÄ… sprawność, szczególnie w mieÅ›cie, gdy ruch uliczny wymusza czÄ™ste zatrzymywanie siÄ™. Taki ukÅ‚ad napÄ™dowy eliminuje obawy klientów zwiÄ…zane zarówno z zasiÄ™giem, jak i koniecznoÅ›ciÄ… korzystania z zewnÄ™trznego źródÅ‚a energii w celu Å‚adowania akumulatora.
Ford jest zaÅ‚ożycielem i czÅ‚onkiem stowarzyszenia IONITY, które stawia sobie za cel udostÄ™pnienie 400 stacji szybkiego Å‚adowania w najważniejszych europejskich lokalizacjach do 2020 roku. Umożliwia to znaczne skrócenie czasu Å‚adowania w porównaniu z istniejÄ…cymi systemami. Ford bÄ™dzie również wspóÅ‚pracować ze swoim partnerem, NewMotion, by stworzyć punkty kompleksowej obsÅ‚ugi Å‚adowania z wykorzystaniem sieci Å‚adowarek NewMotion, obejmujÄ…cej ponad 100 000 punktów Å‚adowania w 28 krajach w caÅ‚ej Europie. Ponadto, Ford wprowadziÅ‚ wÅ‚asne inteligentne Å‚adowarki (tzw. wall-box) i bÄ™dzie wspóÅ‚pracować z najwiÄ™kszymi dostawcami energii, by dać swoim klientom dostÄ™p do specjalnych taryf dla pojazdów elektrycznych i usÅ‚ug instalacyjnych.
„W przypadku elektryfikacji nie istnieje jedno rozwiÄ…zane, które można stosować w każdym samochodzie. Wymagania i sposób użytkowania pojazdu przez każdego klienta sÄ… za każdym razem inne.” – wyjaÅ›nia Joerg Beyer, gÅ‚ówny dyrektor dziaÅ‚u konstrukcyjnego, Ford of Europe. „Strategia opracowywania nowych ukÅ‚adów napÄ™dowych Forda, uwzglÄ™dniajÄ…ca drobne niuanse zwiÄ…zane ze sposobem użytkowania pojazdów, umożliwi naszym klientom znalezienie najbardziej odpowiedniego dla nich rozwiÄ…zania. DziÄ™ki niej, jazda samochodami z napÄ™dem elektrycznym bÄ™dzie Å‚atwiejsza i dużo przyjemniejsza.”
Kompletna gama hybrydowa modelu Kuga
Nowy model Ford Kuga bÄ™dzie pierwszy Fordem dostÄ™pnym z miÄ™kkim systemem hybrydowym, systemem hybrydowym z wtyczkÄ… i z peÅ‚nym hybrydowym zespoÅ‚em napÄ™dowym. Kuga Plug In Hybrid, dostÄ™pna pod koniec tego roku, zapewni zasiÄ™g jazdy i swobodÄ™ oferowanÄ… przez tradycyjny silnik spalinowy, dodajÄ…c do tego sprawność i pÅ‚ynność dziaÅ‚ania elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego. Hybrydowy zespóÅ‚ napÄ™dowy Kugi Plug In Hybrid Å‚Ä…czy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy i silnik elektryczny, oraz akumulator litowo-jonowy o pojemnoÅ›ci 14,4 kWh. UkÅ‚ad zapewnia Å‚Ä…cznÄ… moc maksymalnÄ… 225 KM i czysto elektryczny zasiÄ™g jazdy 50 km. Przewidywalne zużycie paliwa wyniesie od 1,2 litra benzyny na 100 km, a zmierzona w tych warunkach emisja CO2 od 29 g/km.
Stylowy i wyróżniajÄ…cy siÄ™, caÅ‚kowicie nowy Ford Kuga Titanium, usportowiony Kuga ST-Line i ekskluzywna Kuga Vignale debiutujÄ… w eleganckim, nowym opracowaniu stylistycznym, z wiÄ™kszÄ… przestrzeniÄ… we wnÄ™trzu i zaawansowanymi technologiami. Adaptacyjny tempomat (ACC), wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci i system utrzymania na pasie ruchu, umożliwia bezproblemowe poruszanie siÄ™ w mieÅ›cie z czÄ™stym zatrzymywaniem samochodu oraz jazdÄ™ na autostradzie. System wspomagajÄ…cy parkowanie Park Assist 2 umożliwia wykonywanie w peÅ‚ni zautomatyzowanych manewrów parkowania za jednym przytrzymaniem przycisku.
W pełni elektryczny, w pełni luksusowy, Explorer Plug In Hybrid
ZupeÅ‚nie nowy Ford Explorer Plug In Hybrid bÄ™dzie oferowany w dwóch różniÄ…cych siÄ™ charakterem, dobrze wyposażonych wariantach – jako usportowiony Explorer ST-Line, inspirowany osiÄ…gami modeli Ford Performance oraz jako luksusowy Explorer Platinum. NapÄ™dzany silnikiem benzynowym EcoBoost V6 o pojemnoÅ›ci 3,0-litra i silnikiem elektrycznym, peÅ‚niÄ…cym też rolÄ™ generatora, Explorer Plug In Hybrid dysponuje Å‚Ä…cznÄ… mocÄ… maksymalnÄ… zespoÅ‚u napÄ™dowego 450 KM i momentem obrotowym 840 Nm, a także możliwoÅ›ciÄ… korzystania z napÄ™du caÅ‚kowicie elektrycznego. SUV bÄ™dzie oferować w mieÅ›cie 40 km bezemisyjnego, w peÅ‚ni elektrycznego zasiÄ™gu, wraz z przewidywanym zużyciem paliwa na poziomie 3,4 l/100 km i emisjÄ… CO2 na poziomie 78 g/km w trybie hybrydowym. WyjÄ…tkowo przestronny i luksusowy Explorer Plug In Hybrid, zorientowany na komfort podróży, oferuje zaawansowane funkcje, w tym centralny, pionowo ustawiony ekran dotykowy o przekÄ…tnej 10,1 cala oraz 12,3-calowy wyÅ›wietlacz zestawu wskaźników i funkcjonalne fotele o zmiennej konfiguracji dla siedmiu osób.
Standardowym wyposażeniem bÄ™dzie inteligentny system napÄ™du na cztery koÅ‚a, przekazywanego przez 10-stopniowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów z wyborem trybów jazdy, gwarantujÄ…cy optymalne osiÄ…gi w różnych scenariuszach drogowych - od jazdy miejskiej po jazdÄ™ terenowÄ….
Hybryda Tourneo Custom Plug In przyczynia się do zwiększania czystości powietrza w miastach
OÅ›miomiejscowy Tourneo Custom Plug In Hybrid – zaprojektowany w celu zmniejszenia zanieczyszczeÅ„ lokalnych umożliwienia dziaÅ‚ania w coraz wiÄ™kszej liczbie stref ultraniskich emisji, wprowadzanych w caÅ‚ej Europie – bÄ™dzie dostÄ™pny dla europejskich klientów od koÅ„ca 2019 roku.
Przednie koÅ‚a Tourneo Custom Plug In Hybrid napÄ™dzane sÄ… wyÅ‚Ä…cznie przez silnik elektryczny. Silnik ten zasilany jest energiÄ… z akumulatora litowo-jonowego o pojemnoÅ›ci 14 kWh. Natomiast wielokrotnie nagradzany 1-litrowy benzynowy silnik EcoBoost sÅ‚uży przedÅ‚użaniu zasiÄ™gu pojazdu. Zaawansowany hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy zapewnia zasiÄ™g jazdy przy zerowej emisji spalin do 50 km lub do 500 km przy Å‚adowaniu akumulatorów przez silnik spalinowy. W tym drugim trybie emisja CO2 wynosi 75 g/km, a szacowane zużycia paliwa od 3,3 l/100 km.
Tourneo Custom zachowuje unikalnÄ… w swoim segmencie możliwość ustawienia dwóch tylnych rzÄ™dów siedzeÅ„ w ukÅ‚adzie konferencyjnym, by uzyskać doskonaÅ‚y dostÄ™p i lepszÄ… interakcjÄ™ miÄ™dzy pasażerami.
W pełni elektryczny Transit
Ford Transit, nowy, caÅ‚kowicie elektryczny samochód dostawczy, który ma zostać wprowadzony na rynek w 2021 roku zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o potrzebach przedsiÄ™biorstw, jako praktyczny i uniwersalny pojazd o zerowej emisji, do przewozu Å‚adunków i zastosowaÅ„ miejskich. W peÅ‚ni elektryczny Transit bÄ™dzie dostÄ™pny w wielu wersjach nadwozia, gwarantujÄ…cych peÅ‚niÄ™ możliwoÅ›ci i trwaÅ‚ość Transita.
Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid: Niższe emisje, wyższa moc
Fiesta EcoBoost Hybrid i Focus EcoBoost Hybrid bÄ™dÄ… wyposażone w wyrafinowanÄ… architekturÄ™ miÄ™kkiej hybrydy, sÅ‚użącÄ… redukcji zużycia paliwa, która jednoczeÅ›nie wzmocni efekty „radoÅ›ci z jazdy”, dziÄ™ki lepszym osiÄ…gom i szybszym reakcjom samochodu.
W tym rozwiÄ…zaniu, standardowy alternator zostaÅ‚ zastÄ…piony zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem (BISG), napÄ™dzanym paskiem, który umożliwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prÄ™dkoÅ›ci, którÄ… nastÄ™pnie można wykorzystywać do Å‚adowania zestawu chÅ‚odzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napiÄ™ciu znamionowym 48 V.
BISG dziaÅ‚a również jako silnik elektryczny pÅ‚ynnie wspóÅ‚pracujÄ…cy z trzycylindrowÄ… jednostkÄ… spalinowÄ… 1,0 EcoBoost o niskich stratach tarcia wewnÄ™trznego, wykorzystujÄ…c zmagazynowanÄ… energiÄ™ do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzÄ™tu elektrycznego pojazdu.
Inteligentny, samoregulujÄ…cy siÄ™ system miÄ™kkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby okreÅ›lić, kiedy i jak intensywnie Å‚adować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyÅ›ci i wykorzystywać przechowywanÄ… w akumulatorze energiÄ™ zgodnie z jednym z dwóch planów dziaÅ‚ania. W pierwszym, dodaje moment obrotowy z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 50 Nm momentu obrotowego, zmniejszajÄ…c obciążenie silnika benzynowego. W efekcie ukÅ‚ad maksymalizuje oszczÄ™dność paliwa i przyczynia siÄ™ do docelowego wyniku emisji 112 g/km CO2 i zużycia paliwa 4,9 l/100 km dla Fiesty oraz docelowej emisji 106 g/km CO2 i spalania 4,7 l/100 km dla Focusa. W drugim, uzupeÅ‚nia moment obrotowy z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiÄ™kszenia caÅ‚kowitego, dostÄ™pnego w ukÅ‚adzie napÄ™dowym momentu obrotowego o 20 Nm powyżej poziomu osiÄ…ganego przez sam silnik benzynowy przy peÅ‚nym obciążeniu. Efektem jest podniesienie dynamiki.
Elektryczne wspomaganie momentu obrotowego pomaga uzyskać lepsze, dynamiczniejsze osiÄ…gi, szczególnie przy niższych prÄ™dkoÅ›ciach obrotowych silnika spalinowego, podwyższajÄ…c pÅ‚ynność jazdy i zwiÄ™kszajÄ…c przyjemność, jakÄ… z prowadzenia samochodu czerpie kierowca. BISG umożliwiÅ‚ również inżynierom Forda obniżenie wspóÅ‚czynnika kompresji w silniku 1,0 EcoBoost i zastosowanie wiÄ™kszej turbosprężarki, na którÄ… zdecydowali siÄ™, aby ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciÅ›niÄ™cie pedaÅ‚u przyspieszenia. ByÅ‚o to możliwe dziÄ™ki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiÄ™kszajÄ…cego też prÄ™dkość obrotowÄ… silnika i turbosprężarki.
„Nasz litrowy silnik EcoBoost dowodzi, że oszczÄ™dność paliwa można poÅ‚Ä…czyć ze wzrostem osiÄ…gów. System EcoBoost Hybrid przenosi to poÅ‚Ä…czenie na wyższy poziom.” – powiedziaÅ‚ Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. „Wierzymy, że klienci pokochajÄ… pÅ‚ynne i natychmiastowe dostarczanie mocy przez nasze napÄ™dy hybrydowe EcoBoost, a jednoczeÅ›nie bÄ™dÄ… cieszyć siÄ™ rzadszymi wizytami na stacjach benzynowych.
BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w okoÅ‚o 300 milisekund – mniej wiÄ™cej tyle twa mrugniÄ™cie okiem – pozwala również na wykorzystanie technologii Auto Start-Stop w modelach Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid, by móc dziaÅ‚ać w szerszym zakresie scenariuszy. Zapewnia przy tym jeszcze wiÄ™kszÄ… oszczÄ™dność paliwa, również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prÄ™dkoÅ›ci poniżej 15 km/h, nawet gdy pojazd jest na biegu z wciÅ›niÄ™tym pedaÅ‚em sprzÄ™gÅ‚a.
Technologia Ford EcoBlue Hybrid w podobny sposób Å‚Ä…czy elektryczne wspomaganie momentu obrotowego z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym EcoBlue, aby w modelu Kuga EcoBlue Hybrid zapewnić jeszcze w tym roku emisjÄ™ CO2 na przewidywanym poziomie 132 g/km i zużycie paliwa 5,0 l/100 km.
Smart Energy Concept - spojrzenie w przyszłość
Ford zaprezentowaÅ‚ dziÅ› również nowy koncept Transit Smart Energy – jedynego w swoim rodzaju, 10-osobowego minibusa, pomagajÄ…cego odkrywać i badać rozwiÄ…zania, maksymalizujÄ…ce efektywność energetycznÄ… i zasiÄ™g zelektryfikowanych pojazdów przyszÅ‚oÅ›ci.
Pojazd koncepcyjny, zapewniajÄ…cy 150 km zasiÄ™gu po trwajÄ…cym 4 godziny Å‚adowaniu, opracowany przez inżynierów z Centrum Technicznego Forda w Merkenich (Niemcy), wykorzystuje podwozie Forda Transita, wyposażone w tÄ™ samÄ… technologiÄ™ napÄ™du elektrycznego co StreetScooter WORK XL. Jest dodatkowo wspierany energooszczÄ™dnymi i generujÄ…cymi energiÄ™ innowacjami. I tak na przykÅ‚ad system pomp ciepÅ‚a, wykorzystuje resztkowe ciepÅ‚o z elementów ukÅ‚adu napÄ™dowego, powietrza na zewnÄ…trz i w kabinie pojazdu, by zmniejszyć zużycie energii przez system grzewczy nawet o 65 procent, co skutkuje zwiÄ™kszeniem zasiÄ™gu o 20 procent. Elektrycznie przesuwane drzwi otwierajÄ… siÄ™ do poÅ‚owy w celu zmniejszenia strat ciepÅ‚a. Dmuchawa ogrzewania, wentylacja i klimatyzacja automatycznie wyÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ po otwarciu drzwi. Podgrzewane fotelami klasy biznes, umożliwiajÄ… pasażerom indywidualne kontrolowanie temperatury. Na dachu zamontowano sześć paneli sÅ‚onecznych, które Å‚adujÄ… 12-woltowÄ… bateriÄ™. SÅ‚uży ona do zasilania ogrzewania foteli, oÅ›wietlenia kabiny i pokÅ‚adowych systemów elektrycznych, w tym bezprzewodowego Å‚adowania mobilnych urzÄ…dzeÅ„ pasażerów. PoliwÄ™glanowa przegroda miÄ™dzy drzwiami pasażera a częściÄ… wypoczynkowÄ… pozwala zmniejszyć straty ciepÅ‚a, gdy pasażerowie wchodzÄ… i wychodzÄ… z pojazdu. Dodatkowo chroni ona ich przed kaprysami pogody. Wentylowane okna z podwójnymi szybami, zmniejszajÄ… natomiast powierzchniÄ™ kontaktu z zimnem i izolujÄ… przed utratÄ… ciepÅ‚a. Nastrojowe oÅ›wietlenie, dostosowuje siÄ™ do temperatury w kabinie – czerwone dla ciepÅ‚a i niebieskie dla chÅ‚odzenia – podÅ›wiadomie wpÅ‚ywa to na odczuwanie przez pasażerów temperatury w kabinie. Izolowana podÅ‚oga i dach dodatkowo zmniejszajÄ… straty ciepÅ‚a w kabinie.
Planowane sÄ… kolejne prace nad tym konceptem, by umożliwić kierowcy sterowanie ogrzewaniem i chÅ‚odzeniem poszczególnych siedzeÅ„ oraz ich dezaktywacjÄ™ dla wolnych miejsc. Wykorzystana zostanie również funkcja automatycznego wykrywania pasażerów, inspirowana istniejÄ…cymi technologiami, sÅ‚użącymi do uruchamiania poduszek powietrznych. Ford przewiduje rozpoczÄ™cie prób drogowych konceptu Smart Energy Transit jeszcze w tym roku, po zakoÅ„czeniu testów w tunelu aerodynamicznym.
„OpracowujÄ…c ten koncept, znaleźliÅ›my wiele sprytnych sposobów oszczÄ™dzania energii, które w przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… pomóc w dalszym doskonaleniu wrażeÅ„ z jazdy zelektryfikowanym pojazdem.” – powiedziaÅ‚ Kilian Vas, lider projektu, odpowiedzialny w Ford of Europe za architekturÄ™ pojazdów.