Na poczÄ…tku historii technologii VR skomplikowane i drogie urzÄ…dzenia do jej obsÅ‚ugi byÅ‚y daleko poza zasiÄ™giem wielu przedsiÄ™biorstw. DziÅ› jednak, jak twierdzi Leoš ÄŒervený, koordynator VR i cyfrowej fabryki ŠKODY, technologia ta może już przynieść korzyÅ›ci każdemu, kto jest niÄ… zainteresowany. W ŠKODA AUTO po raz pierwszy pojawiÅ‚a siÄ™ w roku 1998, gdy w dziale rozwoju technicznego skonstruowano Cyfrowy Model Kontrolny. DziÅ› rzeczywistość wirtualna wykorzystywana jest już wÅ‚aÅ›ciwie w wielu obszarach dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy: od dziaÅ‚u rozwoju przez planowanie produkcji, produkcjÄ™ i kontrolÄ™ jakoÅ›ci po sprzedaż, marketing i usÅ‚ugi posprzedażne dla klientów.
Dział rozwoju technicznego
VR umożliwia zatwierdzanie projektów caÅ‚ych samochodów, nawet jeÅ›li istniejÄ… one wyÅ‚Ä…cznie jako Cyfrowy Model Kontrolny. Przy wykorzystaniu tej technologii ewaluowane mogÄ… być także pojedyncze podzespoÅ‚y. Podczas badaÅ„ odtwarzane sÄ… różne warunki spotykane w realnym Å›wiecie, jak jazda w nocy, skrzyżowania i wiele różnych sytuacji napotykanych na drogach.
Etap pilotażowy
Na tym etapie specjaliÅ›ci sÄ… odpowiedzialni za ocenÄ™ szans produkcji samochodu wedÅ‚ug zaÅ‚ożonego planu i wyboru, które z technologii rzeczywistoÅ›ci wirtualnej bÄ™dÄ… potrzebne w procesie produkcji. Montaż części odbywa siÄ™ fizycznie, a jeÅ›li któraÅ› z nich nie może zostać poprawnie zamontowana wedÅ‚ug procedur produkcyjnych, skanuje siÄ™ jÄ… i przenosi do rzeczywistoÅ›ci wirtualnej, by tam porównać jÄ… z oryginalnym modelem. W ten sposób można ocenić, czy dany element zostaÅ‚ niewÅ‚aÅ›ciwie wykonany, bÅ‚Ä™dnie zaprojektowany czy też niepoprawnie zamontowany.
Badanie jakości i produkcja
Technologia rzeczywistoÅ›ci wirtualnej jest wykorzystywana przez dziaÅ‚ produkcji, na przykÅ‚ad do treningów finalnego badania jakoÅ›ci przeprowadzanego w fabryce w tunelu Å›wietlnym. WedÅ‚ug ÄŒervenego istniejÄ… już konkretne plany symulacji kolejnych etapów produkcji z wykorzystaniem rzeczywistoÅ›ci wirtualnej.
Sprzedaż, marketing i obsługa klienta
Rzeczywistość wirtualna jest cennym narzÄ™dziem ŠKODY w dziaÅ‚aniach marketingowych. Na przykÅ‚ad równolegle z premierÄ… studialnego modelu VISION E w Szanghaju, w szeÅ›ciu kolejnych krajach przeprowadzano prezentacje wirtualne. Do zrenderowania realistycznych zdjęć i filmów dla klientów, ŠKODA wykorzystuje ponad trzysta serwerów. W planie jest także opracowanie specjalnej aplikacji, która zaoferuje pracownikom w punktach dealerskich marki ŠKODA zupeÅ‚nie nowe możliwoÅ›ci w procesie sprzedaży samochodów: z pomocÄ… tabletu bÄ…dź dużego ekranu pozwoli ona zwizualizować porównanie z konkurencjÄ…, dziaÅ‚anie asystentów kierowcy, czy w koÅ„cu caÅ‚y samochód.