Firma Volvo Cars sprzedaÅ‚a w czerwcu 61 483 aut, co stanowi spadek o 2,1 % niż w czerwcu 2019. Sprzedaż w USA byÅ‚a lepsza niż przed rokiem, podobnie w Chinach. W Europie sprzedaż w czerwcu byÅ‚a niższa o 6,5% niż w tym samym miesiÄ…cu rok temu. W porównaniu do kwietnia, czy maja, osiÄ…gniÄ™ty wynik napawa optymizmem.
Krótki przestój produkcyjny
Szybkie dziaÅ‚ania podjÄ™te przez Volvo Cars w celu zÅ‚agodzenia skutków pandemii sprawiÅ‚o, że gÅ‚ówna europejska fabryka marki Torslanda nie dziaÅ‚aÅ‚a jedynie przez 15 dni. Fabryki innych marek byÅ‚y zamkniÄ™te znacznie dÅ‚użej. Teraz daje to naszej marce lepszÄ… pozycjÄ™, by odbudować sprzedaż i zaspokoić popyt.
Szybko wdrożony projekt sprzedaży on-line „Stay Home Store”, również przyczyniÅ‚y siÄ™ do wyhamowania trendów spadkowych widocznych w caÅ‚ej naszej branży.
W ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy Volvo Cars sprzedaÅ‚o 269 962 samochodów, co stanowi spadek o 20,8 % w porównaniu z analogicznym okresem ubiegÅ‚ego roku. MiesiÄ…c wczeÅ›niej byÅ‚ to spadek rzÄ™du 25%.
USA i Chiny na plusie
Sprzedaż w USA w czerwcu wyniosÅ‚a 10 385 samochodów, co stanowi wzrost o 4,5 % w porównaniu z tym samym miesiÄ…cem ubiegÅ‚ego roku. Sprzedaż szybko wzrosÅ‚a, gdy kolejne stany zaczęły znosić restrykcje, a salony zostaÅ‚y ponownie otwarte. W ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy sprzedaż w USA spadÅ‚a o 13,7 % do 43 255 samochodów, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegÅ‚ego roku.
W Chinach sprzedaż w ciÄ…gu miesiÄ…ca rosÅ‚a rok do roku i osiÄ…gnęła 15 105 samochodów, co stanowi wzrost o 14,1 % w porównaniu z czerwcem ubiegÅ‚ego roku. W pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ…cach roku sprzedaż spadÅ‚a o 3,0 % w porównaniu z analogicznym okresem ubiegÅ‚ego roku. Przypomnijmy, że w maju Volvo w Chinach także odnotowaÅ‚o wzrost.
Koniec gÅ‚Ä™bokich spadków na Starym Kontynencie
Sprzedaż w Europie w czerwcu nadal wykazywaÅ‚a oznaki ożywienia w porównaniu z poprzednim miesiÄ…cem, ponieważ coraz wiÄ™cej krajów w regionie zaczęło siÄ™ otwierać. Sprzedaż Volvo Cars w Europie osiÄ…gnęła w czerwcu 28 277 samochodów, co stanowi spadek o 6,5 % w porównaniu z analogicznym miesiÄ…cem ubiegÅ‚ego roku. W ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy roku sprzedaż spadÅ‚a o 29,5 % rok do roku. Pod koniec maja sytuacja branży motoryzacyjnej na Starym Kontynencie nie nastrajaÅ‚a optymistycznie. Po piÄ™ciu miesiÄ…cach spadki producentów aut wahaÅ‚y siÄ™ od 30 do 60%. Volvo należaÅ‚o do Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówki marek, które straciÅ‚y najmniej. Na szczęście wyniki czerwcowe przyniosÅ‚y ożywienie.
Polska z doskonałym wynikiem
Volvo Car Poland dobrze radzi sobie ze sprzedażą w czasach pandemii. Ostatnie póÅ‚rocze byÅ‚o najtrudniejszym okresem dla branży motoryzacyjnej w Polsce od lat. Tymczasem Volvo zamyka pierwsze póÅ‚rocze bieżącego roku wynikiem 5533 zarejestrowanych aut. Spadek wobec rekordowego 2019 roku wyniósÅ‚ jedynie -6,84%. W tym czasie caÅ‚y rynek aut osobowych skurczyÅ‚ siÄ™ o -33,3%. Tylko jedna spoÅ›ród 30 najwiÄ™kszych marek w Polsce, może pochwalić siÄ™ tak niewielkim spadkiem jak Volvo. 28 firm straciÅ‚o wiÄ™cej, niektórzy nawet po 50-70%! Czerwiec zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ w Polsce wynikiem 1111 zarejestrowanych aut. To oznacza 109% wzrost w porównaniu do maja 2020 (530 rejestracji). Wzrost wzglÄ™dem czerwca 2019 wyniósÅ‚ 60% (z 693 rejestracji). DziÄ™ki tym wynikom nasza marka wspięła siÄ™ w rankingu sprzedaży na 13. lokatÄ™, a udziaÅ‚ rynkowy przekroczyÅ‚ 3%.
Jak siÄ™ zmieniÅ‚y gusta klientów?
SUV-y w naszej ofercie zgarniają coraz większy kawałek sprzedażowego tortu. Trzy modele XC60, XC40 i XC90 stanowiły 71,2% sprzedaży. Rok temu ich udział wynosił 60%. Bestsellerem pozostaje XC60, a XC40 pozostaje na drugim miejscu.
UdziaÅ‚ hybryd plug-in, czyli modeli Volvo Recharge, byÅ‚ dwukrotnie wyższy niż w pierwszym póÅ‚roczu ubiegÅ‚ego roku. Jest to zgodne ze strategiÄ… elektryfikacji marki. Doskonale wpisuje siÄ™ też w nowe limity CO2, które od tego roku obowiÄ…zujÄ… na terenie Unii Europejskiej.
SzczegóÅ‚owy podziaÅ‚ sprzedaży regionalnej można zobaczyć tutaj.