Volkswagen: podwójne podium podczas Rajdu Włoch
|
Dodano: 2016-06-13
Wyświetlono: 1074 razy
|
Rajdowy weekend przyniósÅ‚ zespoÅ‚owi Volkswagena kolejne sukcesy – Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila (FIN/FIN) oraz Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) stanÄ™li odpowiednio na drugim i trzecim miejscu podium Rajdu WÅ‚och.
|
foto © Volkswagen |
|
|
Oznacza to wielki postÄ™p w walce o mistrzowski tytuÅ‚ Rajdowych Mistrzostw Åšwiata FIA (WRC), ponieważ dziÄ™ki tym wynikom Volkswagen wystawiajÄ…cy do walki Polo R WRC znacznie zwiÄ™kszyÅ‚ swojÄ… przewagÄ™ zarówno w klasyfikacji kierowców i pilotów, jak i w klasyfikacji producentów. Rajd wygraÅ‚a zaÅ‚oga Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai), staczajÄ…c do ostatniego kilometra emocjonujÄ…cy pojedynek o zwyciÄ™stwo z zaÅ‚ogÄ… Volkswagena Latvala/Anttila.
W walce o zÅ‚oty medal na Szmaragdowym Wybrzeżu nie uczestniczyli natomiast Ogier/Ingrassia, którzy jako prowadzÄ…cy w klasyfikacji mistrzostw przez pierwsze dwa dni jako pierwsi wyruszali na trasÄ™ rajdu, przez co musieli zaakceptować dużą stratÄ™ czasowÄ… wynikajÄ…cÄ… z koniecznoÅ›ci „zamiatania” szutrowej trasy. Jednak dziÄ™ki ogromnemu zaangażowaniu w walkÄ™ zdoÅ‚ali zająć miejsce na podium, czyli zdobyć wszystko, co w tych okolicznoÅ›ciach byÅ‚o możliwe. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) w trzecim Polo R WRC musieli pogodzić siÄ™ z porażkÄ… – w sobotÄ™, jadÄ…c z ogromnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…, uderzyli w kamieÅ„ leżący na linii przejazdu, uszkodzili zawieszenie i przedwczeÅ›nie zakoÅ„czyli ten dzieÅ„ zmagaÅ„, porzucajÄ…c nadziejÄ™ na zdobycie cennych punktów.
64 punkty Ogiera/Ingrassi, 70 Volkswagena – znaczny wzrost przewagi w klasyfikacji MÅš
Z punktu widzenia walki w obronie mistrzowskiego tytuÅ‚u w klasyfikacji kierowców, pilotów i producentów Rajd WÅ‚och byÅ‚ dla Volkswagena wielkim krokiem na przód. Przewaga Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi wzrosÅ‚a do 64 punktów, z kolei Volkswagen, ma już 70 punktów przewagi nad swoim bezpoÅ›rednim konkurentem Hyundaiem (zwiÄ™kszona przewaga z 49 punktów). W każdym rajdzie, w klasyfikacji kierowców i pilotów można zdobyć maksymalnie 28 punktów, w klasyfikacji producentów natomiast – 43.
UpaÅ‚, kurz i kamieniste drogi – sprawdzian dla ludzi i sprzÄ™tu
Rozgrywany na Sardynii Rajd WÅ‚och należy tradycyjnie do tych szutrowych imprez w kalendarzu MÅš, które sÅ‚ynÄ… z niezwykle trudnych warunków. Sezon 2016 nie byÅ‚ wyjÄ…tkiem – upaÅ‚ siÄ™gajÄ…cy 30 stopni i tumany kurzu utrudniaÅ‚y pracÄ™ kierowcom i pilotom. Surowa nawierzchnia dróg, gÅ‚Ä™bokie koleiny i nawierzchnie, z których koÅ‚a rajdówek wyrywaÅ‚y kamienie – wszystko to byÅ‚o wyjÄ…tkowo trudnym wyzwaniem dla World Rally Cars.
45 rajdów, 78 miejsc na podium, w tym 37 zwyciÄ™stw – Polo pozostaje rajdówkÄ… z najwiÄ™kszÄ… liczbÄ… sukcesów
37 wygranych i tylko osiem rajdów bez zwyciÄ™stwa – Polo R WRC mimo trzech rajdów z rzÄ™du, w których nie zajęło pierwszego miejsca, pozostaje najlepszym – i to z dużą przewagÄ… – samochodem w historii Rajdowych Mistrzostw Åšwiata. Wynik 82,22% zwyciÄ™skich startów nie ma sobie równych. Od Rajdu Monte Carlo w 2013 roku zaÅ‚ogi startujÄ…ce w Polo R WRC stawaÅ‚y na podium 78 razy – ostatnio 15 razy z rzÄ™du. Podczas 43 spoÅ›ród 45 rajdów przynajmniej jedna z zaÅ‚óg zajmowaÅ‚a miejsce na podium.
Zadanie godne Herkulesa – Ogier/Ingrassia jechali jako pierwsi na prawie 90% trasy
282 spoÅ›ród 325 kilometrów walki z luźnym szutrem - Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, jako prowadzÄ…cy w klasyfikacji, przez dwa dni wyjeżdżali na trasÄ™ Rajdu WÅ‚och jako pierwsi. Ten wynikajÄ…cy z przepisów fakt uniemożliwiÅ‚ trzykrotnym mistrzom Å›wiata, zasiadajÄ…cym za kierownicÄ… najlepszego rajdowego auta w historii MÅš podjÄ™cie walki o zwyciÄ™stwo. Równo 87,04% trasy Ogier/Ingrassia oczyszczali dla kierowców startujÄ…cych za nimi. WynikajÄ…ca z tego faktu strata na każdy kilometr i każde kolejne auto w ciÄ…gu dwóch pierwszych dni dawaÅ‚a zaÅ‚odze Mistrzów Åšwiata stratÄ™ okoÅ‚o jednej dziesiÄ…tej sekundy na oesowy kilometr.
Latvala/Anttila zdobywają drugie miejsce i wracają do walki o tytuł w RMŚ
Podczas kolejnych rajdów tego sezonu odbÄ™dzie siÄ™ emocjonujÄ…cy pojedynek o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców i pilotów – dziÄ™ki dobremu wynikowi na Sardynii Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wezmÄ… w nim aktywny udziaÅ‚. ZajmujÄ…c w Rajdzie WÅ‚och drugie miejsce obydwaj zawodnicy doÅ‚Ä…czyli do swoich konkurentów – aktualnie pięć zaÅ‚óg zajmujÄ…cych w klasyfikacji generalnej miejsca od drugiego do szóstego dzieli tylko 12 punktów.
Pech zamiast podium – kamieÅ„ na idealnej linii przejazdu przeszkodziÅ‚ Mikkelsenowi/Jaegerowi w zdobyciu lepszego wyniku
KamieÅ„ leżący na idealnej linii przejazdu odcinka specjalnego „Coiluna-Loelle” pogrzebaÅ‚ nadzieje Andreasa Mikkelsena i Andersa Jaegera na zdobycie cennych punktów. JadÄ…c na szóstym biegu z niemal maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… zawodnicy nie byli w stanie ominąć kamienia leżącego na trasie tuż po wyjeździe z prawego zakrÄ™tu i najechali na niego. Uszkodzili prawe zawieszenie auta i o dalszej jeździe nie mogÅ‚o być mowy. Do tego momentu Mikkelsen/Jaeger zajmowali piÄ…tÄ… pozycjÄ™ w klasyfikacji rajdu, tuż za ich bezpoÅ›rednimi konkurentami w MÅš – Madsem Ostbergiem/OlÄ… Floene (N/N, M-Sport-Ford) oraz za zaÅ‚ogÄ… Ogier/Ingrassia.
Power Stage jak zawsze specjalnoÅ›ciÄ… Volkswagena – marka z Wolfsburga zdobywa cztery dodatkowe punkty
30. sukces na Power Stage: na ostatnim odcinku specjalnym rajdu, na którym trzy najlepsze zaÅ‚ogi mogÄ… zdobyć dodatkowe punkty, Sebastien Ogier staje siÄ™ prawdziwym „Master of Faster”. I to mimo że trzykrotny mistrz Å›wiata na ostrym nawrocie zaliczyÅ‚ maÅ‚y poÅ›lizg. Na 70. Power Stage w historii Rajdowych Mistrzostw Åšwiata Volkswagen po raz 36. uzyskaÅ‚ najlepszy czas i 81 razy zdobyÅ‚ dodatkowe punkty. W sumie Volkswagen wywalczyÅ‚ na Power Stage 175 dodatkowych punktów.
Opinie po Rajdzie WÅ‚och
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Już przed rajdem wiedziaÅ‚em, że trzecie miejsce bÄ™dzie dla Juliena i dla mnie najlepszym rezultatem, jaki możemy osiÄ…gnąć naszÄ… jazdÄ…. Dlatego jestem bardzo zadowolony, że stanÄ…Å‚em na podium. Po niezwykle dÅ‚ugim i ciężkim dniu wczoraj, dzisiaj jazda byÅ‚a znacznie mniej mÄ™czÄ…ca. Ze wzglÄ™du na duży dystans, jaki dzieliÅ‚ nas od czoÅ‚ówki oraz jaki dzieliÅ‚ naszych konkurentów od nas chodziÅ‚o nam tylko o to, żeby bezpiecznie dojechać do mety. Na Power Stage czuliÅ›my siÄ™ jak na plaży, tyle piachu byÅ‚o na trasie. Po raz kolejny znacznie zwiÄ™kszyliÅ›my naszÄ… przewagÄ™ w klasyfikacji Å‚Ä…cznej, dlatego uważam ten weekend za bardzo udany. Szczególne podziÄ™kowania należą siÄ™ mojej żonie Andrei, za to że zechciaÅ‚a poczekać z narodzinami naszego dziecka. Nie mogÄ™ siÄ™ doczekać, kiedy wrócÄ™ do domu. Najbliższe dni bÄ™dÄ… dla mnie z pewnoÅ›ciÄ… bardziej emocjonujÄ…ce niż jakikolwiek rajd”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Dla nas byÅ‚ to bardzo dobry weekend. Jako zespóÅ‚ mocno zwiÄ™kszyliÅ›my przewagÄ™ w klasyfikacji producentów. OczywiÅ›cie nie mielibyÅ›my nic przeciwko miejscu na najwyższym stopniu podium, ale po moich raczej umiarkowanych sukcesach na Sardynii w minionych latach drugie miejsce jest dużym osiÄ…gniÄ™ciem. Przy okazji zmniejszyliÅ›my też nasz dystans do czoÅ‚ówki w klasyfikacji kierowców. Gratulacje dla Thierry Neuville’a, każdego rajdowego dnia wykonywaÅ‚ wspaniaÅ‚Ä… robotÄ™ i zasÅ‚użenie wygraÅ‚. W Polsce znowu zaatakujemy”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Na pewno nie tak wyobrażaÅ‚em sobie finaÅ‚ Rajdu WÅ‚och. W sobotÄ™ na przedostatnim oesie tego dnia, jadÄ…c niemal z maksymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… i wyjeżdżajÄ…c z dÅ‚ugiego prawego zakrÄ™tu uderzyliÅ›my w kamieÅ„, którego przy najlepszych staraniach nie daÅ‚o siÄ™ ominąć. Po tak mocnym uderzeniu zawieszenie od razu zostaÅ‚o uszkodzone. To byÅ‚ zwykÅ‚y pech, ale i on bywa częściÄ… rajdowego sportu. Za to w niedzielÄ™ mieliÅ›my możliwość przetestowania kilku wersji zestrojenia naszego Polo R WRC na kolejne rajdy. Mamy nadziejÄ™, że wyjdzie nam to na dobre w Polsce. W minionych latach zawsze mieliÅ›my tam dobre wyniki – i to jest oczywiÅ›cie naszym celem także w tym roku. Na Power Stage celowo nie atakowaliÅ›my, żeby podczas nastÄ™pnej rundy móc wystartować z trzeciej, a nie z drugiej pozycji, co znacznie zwiÄ™ksza nasze szanse na zwyciÄ™stwo. Zmniejszenie prÄ™dkoÅ›ci to nie jest coÅ›, czego oczekujÄ… widzowie, ale skoro takie sÄ… przepisy, musimy tak siÄ™ do nich dostosowywać, żeby na koniec roku osiÄ…gnąć zamierzony cel”.
Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Volkswagen mocno zwiÄ™kszyÅ‚ swojÄ… przewagÄ™ w klasyfikacji producentów i zrobiÅ‚ ważny krok w obronie tytuÅ‚u mistrzowskiego, dlatego jak najbardziej możemy być zadowoleni z Rajdu WÅ‚och. Gratulacje dla Hyundaia i Thierry’ego Neuville’a, którzy wypadli Å›wietnie i tym razem okazali siÄ™ lepsi. Jari-Matti Latvala zajmujÄ…c drugie miejsce znowu zameldowaÅ‚ siÄ™ wÅ›ród czoÅ‚ówki – wyrazy szacunku. Sebastien Ogier wyciÄ…gnÄ…Å‚ wszystko co możliwe ze swojej pozycji startowej, a wyjeżdżajÄ…c jako pierwszy na trasÄ™ pokrytÄ… wyjÄ…tkowo luźnym szutrem, nie miaÅ‚ szans walczyć o zwyciÄ™stwo z zawodnikami, którzy na oesy rajdu Sardynii wyjeżdżali za nim. Jego jazda i tak byÅ‚a Å›wietna, nawet jeÅ›li uzyskany wynik nie caÅ‚kiem to odzwierciedla. Andreas Mikkelsen tym razem miaÅ‚ niestety pecha i mimo dobrej jazdy straciÅ‚ możliwość zajÄ™cia miejsca na podium. MyÅ›lÄ™, że tym bardziej trzeba siÄ™ z nim bÄ™dzie liczyć podczas kolejnego rajdu, w Polsce”.
I jeszcze…
Selfie rajdowego weekendu. Poprzez swoje konto na Twitterze @volkswagenrally Volkswagen poprosiÅ‚ fanów o przesÅ‚anie selfie zrobionego podczas Rajdu WÅ‚och. TytuÅ‚ najbardziej zaskakujÄ…cej i najÅ‚adniejszej fotografii przypadÅ‚ Thierry’emu Neuville’owi i Jari-Matti Latvali, którzy wykonali swój autoportret na tle tÅ‚umu kibiców podczas wieczornej konferencji prasowej. Kierowcy Hyundaia i Volkswagena, zwyciÄ™zca rajdu i drugi na mecie, po zaciÄ™tej walce stojÄ…cy zgodnie obok siebie i uwiecznieni na jednym zdjÄ™ciu – to typowa scena Rajdowych Mistrzostw Åšwiata.
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd WÅ‚och – wyniki koÅ„cowe
01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, 3h 35m 25.8s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 24.8s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 1m 37.8s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2m 54.0s
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5m 26.4s
06. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 5m 59.8s
07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 6m 22.2s
08. Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 8m 57.4s
09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9m 47.0s
10. Karl Kruuda/Martin Jarveoja (EST/EST), Ford, + 13m 28.5s
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), Rajd WÅ‚och – wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4m 50.1s
02. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai +0.6s
03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen +1.1s
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 132
2. Dani Sordo, 68
3. Andreas Mikkelsen, 67
4. Mads Østberg, 58
5. Hayden Paddon, 57
6. Jari-Matti Latvala, 56
7. Thierry Neuville, 48
8. Ott Tänak, 34
9. Kris Meeke, 26
10. Eric Camilli, 22
Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 178
2. Hyundai Motorsport, 108
3. M-Sport, 90
4. Hyundai Motorsport N, 78
5. Volkswagen Motorsport II, 74
6. DMACK, 40
7. Jipocar Czech National Team, 18
8. Yazeed Racing, 5
* wymaga zatwierdzenia przez FIA
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|