Jak działa RS Torque Splitter?
RS Torque Splitter umożliwia aktywny, w peÅ‚ni zmienny rozkÅ‚ad momentu obrotowego miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami. W przeciwieÅ„stwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wczeÅ›niej montowanego sprzÄ™gÅ‚a wielopÅ‚ytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzÄ™gle wielotarczowym na odpowiednim waÅ‚ku napÄ™dowym. Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiÄ™ksza intensywność momentu obrotowego docierajÄ…cego do tylnego koÅ‚a znajdujÄ…cego siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencjÄ™ do podsterownoÅ›ci. Na lewych Å‚ukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koÅ‚o, na prawych Å‚ukach na lewe tylne koÅ‚o, a podczas jazdy na wprost na oba koÅ‚a. DziÄ™ki temu uzyskuje siÄ™ optymalnÄ… stabilność i maksymalnÄ… zwrotność - zwÅ‚aszcza podczas pokonywania zakrÄ™tów z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…. Podczas jazdy na zamkniÄ™tych drogach Torque Slitter umożliwia wejÅ›cie w kontrolowany drift, przenoszÄ…c caÅ‚Ä… moc silnika na jedno z tylnych kóÅ‚ - maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. DokÅ‚adny rozkÅ‚ad momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze.
Każde z dwóch sprzÄ™gieÅ‚ wielotarczowych posiada wÅ‚asnÄ… jednostkÄ™ sterujÄ…cÄ…, wykorzystujÄ…cÄ… do pomiaru czujniki prÄ™dkoÅ›ci kóÅ‚ elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. Inne czynniki wpÅ‚ywajÄ…ce na pracÄ™ ukÅ‚adu to przyspieszenie wzdÅ‚użne i poprzeczne, kÄ…t skrÄ™tu kierownicy, poÅ‚ożenie pedaÅ‚u gazu, wybrany bieg oraz kÄ…t odchylenia, czyli ruch obrotowy wokóÅ‚ osi pionowej. Ponadto Torque Splitter, jako jednostka nadrzÄ™dna, jest poÅ‚Ä…czony z moduÅ‚owym sterownikiem dynamiki pojazdu.
Dlaczego Torque Splitter poprawia właściwości jezdne samochodu?
DziÄ™ki różnicy siÅ‚ napÄ™dowych, samochód jeszcze lepiej wchodzi w zakrÄ™t i precyzyjniej podąża za kÄ…tem skrÄ™tu kierownicy. Efektem tego jest mniejsza podsterowność, wczeÅ›niejsze i szybsze przyspieszenie na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu oraz wyjÄ…tkowo precyzyjne i zwinne prowadzenie. Uzyskujemy wtedy wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo w codziennym użytkowaniu i szybsze czasy okrążeÅ„ na torze wyÅ›cigowym. Torque Splitter kompensuje również nadsterowność, kierujÄ…c w takim przypadku moment obrotowy na koÅ‚o po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu lub, w razie potrzeby, na oba koÅ‚a.
W jaki sposób Torque Splitter zintegrowany jest z systemem dynamiki jazdy?
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, w zależnoÅ›ci od wybranego przez kierowcÄ™ trybu, modyfikuje charakterystykÄ™ Splittera, a tym samym prowadzenie samochodu. W systemie zapisanych jest pięć krzywych momentu: Comfort/Efficiency, Auto, Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear. W tym kontekÅ›cie, w trybach Comfort/Efficiency moc silnika jest rozdzielana na wszystkie cztery koÅ‚a, przy czym priorytet ma oÅ› przednia. W trybie Auto rozdziaÅ‚ momentu obrotowego jest zrównoważony, co oznacza, że prototyp RS 3 nie jest ani podsterowny, ani nadsterowny. Tryb Dynamic natomiast - w celu uzyskania maksymalnej zwinnoÅ›ci i zwiÄ™kszonej dynamiki - dąży do przekazania jak najwiÄ™kszej iloÅ›ci momentu obrotowego na tylnÄ… oÅ›. Do perfekcji doprowadzono to w trybie RS Torque Rear, który umożliwia kierowcy wykonywanie kontrolowanych driftów na zamkniÄ™tych drogach. Silnie obciążajÄ…cy tyÅ‚ rozdziaÅ‚ mocy prowadzi wtedy do nadsterownoÅ›ci - nawet 100 procent momentu napÄ™dowego kierowanego na tyÅ‚ trafia na koÅ‚o po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu. Ponadto Audi odpowiednio dostosowaÅ‚o do tego celu charakterystykÄ™ silnika i skrzyni biegów. Z tej specyficznej konfiguracji korzysta również tryb RS Performance przeznaczony na tor wyÅ›cigowy. Jest on specjalnie zestrojony z wyczynowymi oponami semi-slick Pirelli P Zero "Trofeo R". W tym trybie Torque Splitter zapewnia wyjÄ…tkowo dynamicznÄ…, sportowÄ… jazdÄ™ na wprost, z jak najmniejszÄ… podsterownoÅ›ciÄ… i nadsterownoÅ›ciÄ…. Efektem tego jest szybkie przyspieszanie na wyjÅ›ciach z zakrÄ™tów, a tym samym lepsze czasy okrążeÅ„.
Jaką role odgrywa modułowy sterownik dynamiki pojazdu?
ModuÅ‚owy sterownik dynamiki pojazdu (mVDC) zapewnia bardziej precyzyjne i szybsze wspóÅ‚dziaÅ‚anie systemów podwozia. W tym celu ten centralny system gromadzi dane ze wszystkich komponentów istotnych dla dynamiki bocznej. mVDC synchronizuje dwa zespoÅ‚y sterujÄ…ce Splitterem, adaptacyjnymi amortyzatorami i selektywnym rozkÅ‚adem momentu obrotowego miÄ™dzy koÅ‚ami, zapewniajÄ…c wysokÄ… precyzjÄ™ prowadzenia. W sumie zwiÄ™ksza to zwinność pojazdu, zwÅ‚aszcza na dynamicznych odcinkach drogi.