-
Raport „Looking Further with Ford Trends 2018” („WybiegajÄ…c w przyszÅ‚ość - Trendy 2018 wedÅ‚ug Forda”) rzuca nieco wiÄ™cej Å›wiatÅ‚a na obserwowane w skali globalnej przesuniÄ™cie priorytetów w stronÄ™ aktywizacji jednostek, wspóÅ‚czucia i dążenia do autoekspresji, które towarzyszy próbom zrozumienia zachodzÄ…cych na caÅ‚ym Å›wiecie zmian kulturowych i coraz wiÄ™kszych zmian w relacjach spoÅ‚ecznych.
-
54 procent osób dorosÅ‚ych w skali Å›wiata przyznaje, że dziÅ› czujÄ… siÄ™ bardziej zestresowani niż to miaÅ‚o miejsce rok temu. To odczucie zaznacza siÄ™ jeszcze wyraźniej wÅ›ród pokolenia Y, czyli tzw. milenialsów – przyznaje to aż 65 procent osób w przedziale wiekowym od 18 do 29 lat.
-
Szósty już z kolei raport w tym cyklu stwierdza, że o ile dwie trzecie osób dorosÅ‚ych czuje siÄ™ przytÅ‚oczone zachodzÄ…cymi wokóÅ‚ nich zmianami, aż trzy czwarte dorosÅ‚ych wierzy, iż mogÄ… wpÅ‚ywać na pozytywne zmiany w Å›wiecie, zaÅ› niemal poÅ‚owa uważa, iż marki powinny zajmować okreÅ›lone stanowisko w kwestiach politycznych.
Aby lepiej zrozumieć te i inne uwarunkowania majÄ…ce wpÅ‚yw na zachowania konsumentów, raport dotyczÄ…cy przyszÅ‚oÅ›ci „2018 Looking Further with Ford Trends” bierze pod lupÄ™ nie tylko problemy bÄ™dÄ…ce przyczynÄ… podziaÅ‚ów na Å›wiecie, ale także mechanizmy radzenia sobie z nowÄ… sytuacjÄ…, które pojawiajÄ… siÄ™ w ich konsekwencji – od wspóÅ‚czucia i poczucia winy, aż po coraz wiÄ™ksze dążenie do aktywizacji jednostek. Wyniki szóstego już dorocznego badania tendencji spoÅ‚ecznych wskazujÄ…, że aż 76 procent dorosÅ‚ych uważa, iż ich dziaÅ‚ania mogÄ… mieć wpÅ‚yw na pojawienie siÄ™ zmian na lepsze.
„Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że żyjemy w ciekawych czasach,” powiedziaÅ‚a Sheryl Connelly, menadżer w dziale Forda analizujÄ…cym aktualne i przyszÅ‚e trendy konsumenckie. „ZmieniajÄ…ce siÄ™ priorytety w skali globalnej, galopujÄ…ce zmiany na arenie politycznej i coraz wiÄ™ksza Å›wiadomość nierównoÅ›ci spoÅ‚ecznych, spowodowaÅ‚y naruszenie panujÄ…cego status quo i sprawiÅ‚o, że wielu z nas poczuÅ‚o siÄ™ zdezorientowanymi we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie. Jednakże w tych czasach narastajÄ…cego chaosu i konfliktów, ujawniajÄ… siÄ™ nowe pokÅ‚ady energii i kreatywnoÅ›ci, które jak nigdy dotÄ…d motywujÄ… ludzi do dziaÅ‚ania.”
Co roku Ford bierze pod lupÄ™ trendy, dominujÄ…ce we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie. Jako firma dziaÅ‚ajÄ…ca w sektorze motoryzacyjnym i na rzecz mobilnoÅ›ci, Ford pozostaje gÅ‚Ä™boko zaangażowany na rzecz zmiany sposobów w jaki porusza siÄ™ Å›wiat – dokÅ‚adnie tak samo, jak to ma miejsce od ponad 100 lat.
Najważniejsze punkty raportu „Ford Trendy 2018” można streÅ›cić nastÄ™pujÄ…co:
-
68-procentowa wiÄ™kszość osób dorosÅ‚ych czuje siÄ™ przytÅ‚oczona ogromem cierpienia we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie, zaÅ› 51 procent przyznaje siÄ™ do poczucia winy z powodu niepodejmowania dziaÅ‚aÅ„ na rzecz poprawy Å›wiata.
-
81 procent dorosłych twierdzi, że martwi się coraz głębszą przepaścią dzielącą bogatych od biednych.
-
52 procent osób w wieku 18 do 29 lat oczekuje, że marki powinny zajmować okreÅ›lone stanowisko w kwestiach politycznych.
-
73 procent dorosÅ‚ych uważa, iż powinny siÄ™ lepiej zatroszczyć o swoje dobre samopoczucie psychiczne, natomiast 57 procent osób przyznaje, że Å›pi w nocy mniej niż należy.
-
39 procent dorosłych twierdzi, że nie ma nic przeciwko ujawnianiu danych osobistych firmom, lecz zarazem 60 procent przyznaje się, iż są sfrustrowani tym, jak wiele informacji o charakterze prywatnym trafiło do publicznego obiegu.
-
52 procent dorosÅ‚ych obawia siÄ™, że sztuczna inteligencja przyniesie wiÄ™cej zÅ‚ego niż dobrego, ale aż 61 procent wyraża przekonanie, że przyszÅ‚ość pojazdów autonomicznych rysuje siÄ™ optymistyczne.
Spojrzenie na czynniki kształtujące przyszłość
Publikowany przez Forda doroczny raport stanowi wyznacznik umożliwiajÄ…cy lepsze zrozumienie, w jaki sposób pewne tendencje bÄ™dÄ… wpÅ‚ywaÅ‚y na konsumentów oraz na marki w 2018 roku i w latach nastÄ™pnych. Najważniejsze 10 trendów, które bÄ™dÄ… dominowaÅ‚y w 2018 roku to:Na krawÄ™dzi możliwoÅ›ci rozumu: Globalne przewartoÅ›ciowanie jest coraz bardziej widoczne we wszystkich przejawach życia, od polityki aż po popkulturÄ™; zaÅ› ludzie reagujÄ… na te zmiany w sposób coraz bardziej spolaryzowany. W miarÄ™ pogÅ‚Ä™biania siÄ™ podziaÅ‚ów, pole do otwartego dialogu staje siÄ™ coraz węższe i w efekcie w ludziach narasta poczucie przytÅ‚oczenia rozwojem wypadków. Konsumenci coraz intensywniej zaczynajÄ… poszukiwać nowych, pomysÅ‚owych sposobów radzenia sobie z tÄ… tendencjÄ… i adaptacji do nowej rzeczywistoÅ›ci.
Przebudzenie aktywisty: Jednym z efektów dziaÅ‚ania kultury polaryzacji jest wyrwanie konsumentów z samozadowolenia i odebranie im faÅ‚szywego poczucia bezpieczeÅ„stwa. Konwencjonalna wiedza i przekonania oraz oczekiwania ulegajÄ… przewartoÅ›ciowaniu w miarÄ™ jak jednostki podejmujÄ… dyskusjÄ™ o potrzebnych zmianach.
Przekraczanie przepaÅ›ci: W skali Å›wiata coraz wiÄ™cej uwagi przykuwa pogÅ‚Ä™biajÄ…cy siÄ™ brak równoÅ›ci. AktywiÅ›ci i przedsiÄ™biorcy podejmujÄ… eksperymenty w poszukiwaniu nowych możliwoÅ›ci poszerzenia dostÄ™pu do edukacji na dobrym poziomie, do zwiÄ™kszania produktywnego zatrudnienia, zmniejszenia dysproporcji w zarobkach oraz do zapewnienia wszystkim podstawowego standardu i jakoÅ›ci życia, a także powszechnego dostÄ™pu do podstawowej infrastruktury.
WspóÅ‚czucie i sumienie: W sytuacji gdy mamy do czynienia z wszechobecnym obiegiem wiadomoÅ›ci, mamy lepszÄ… wiedzÄ™ niż kiedykolwiek dotÄ…d na temat wyzwaÅ„, przed jakimi stajÄ… ludzie na caÅ‚ym Å›wiecie. Konsumenci z wiÄ™kszÄ… refleksjÄ… podchodzÄ… do roli, jakÄ… majÄ… do odegrania w spoÅ‚eczeÅ„stwie i bardziej koncentrujÄ… siÄ™ na tym, jak mogÄ… zwiÄ™kszać swoje zaangażowanie.
Naprawianie umysÅ‚u: Zarówno konsumenci, jak i wszelkiego rodzaju instytucje zaczynajÄ… uÅ›wiadamiać sobie, iż zachowanie zdrowego ciaÅ‚a na dÅ‚uższÄ… metÄ™ nie jest możliwe bez zdrowego umysÅ‚u. W zwiÄ…zku z tym, zdrowie i dobre samopoczucie psychiczne zyskujÄ… rangÄ™ problemów, z którymi w pierwszym rzÄ™dzie muszÄ… siÄ™ zmierzyć obywatele, rzÄ…dy paÅ„stw, ale także i firmy.
Terapia zakupowa: Wielu konsumentów nieustannie poszukuje czegoÅ› nowego, czegoÅ› odmiennego – spÄ™dzajÄ… czas na poszukiwaniu dóbr lub doÅ›wiadczeÅ„, które majÄ… dać im szczęście. W miarÄ™ mnożenia siÄ™ wszelkiego rodzaju usÅ‚ug umożliwiajÄ…cych zaoszczÄ™dzenie czasu, konsumenci odkrywajÄ…, że oto nagle sÄ… w stanie kupić jednÄ… rzecz, która nigdy dotÄ…d nie byÅ‚a na sprzedaż, mianowicie – czas.
Obnażeni i bezradni: Mówi siÄ™, iż systemy Big Data sÄ… w stanie interpretować nasze zachowania, co w teorii powinno przynieść korzyÅ›ci konsumentom. Jednakże wielkie systemy Big Data mogÄ… także interpretować rzeczywistość w sposób bardzo nieobiektywny. A kiedy już dojdzie do ujawnienia danych o charakterze osobistym, konsumentom pozostaje jedynie sÅ‚aba nadzieja, iż korporacje bÄ™dÄ… tÄ™ wiedzÄ™ wykorzystywaÅ‚y w sposób odpowiedzialny.
Nowe technologie - chwila prawdy: Wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja i technologie umożliwiajÄ…ce budowanie autonomicznych urzÄ…dzeÅ„ – przez dÅ‚ugie lata pozostajÄ…ce w sferze wyobraźni – już siÄ™ ziÅ›ciÅ‚y i stajÄ… siÄ™ coraz ważniejszym elementem naszej codziennoÅ›ci. Ludzie na caÅ‚ym Å›wiecie zastanawiajÄ… siÄ™, jakie bÄ™dÄ… konsekwencje inwazji inteligentnych technologii dla spoÅ‚eczeÅ„stw i czy możliwe jest, że ich wpÅ‚yw może okazać siÄ™ bardziej pozytywny niż twierdzi wiele analiz.
Czy single zdominujÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwo: Czy małżeÅ„stwo i rodzicielstwo sÄ… nadal pożądanymi normami gwarantujÄ…cymi szczęśliwe życie? DziÅ› pary w zwiÄ…zkach czÄ™sto dokonujÄ… przewartoÅ›ciowania spojrzenia na kwestie, czym powinno być wzajemne zaangażowanie i jak powinno wyglÄ…dać speÅ‚nienie w sytuacji, gdy zwiÄ™ksza siÄ™ liczba możliwych wyborów i roÅ›nie dÅ‚ugość życia.
Wielkie plany dla wielkich miast: Do roku 2050 niemal 75 procent ludnoÅ›ci Å›wiata bÄ™dzie mieszkaÅ‚a na obszarach zurbanizowanych. Aby możliwe staÅ‚o siÄ™ wykorzystanie w peÅ‚ni potencjaÅ‚u, jaki majÄ… w sobie wspóÅ‚czesne metropolie – aby nadal zachować ich charakter jako miejsca zapewniajÄ…ce zdrowe i szczęśliwe miejsca do życia – musimy w sposób inteligentny i przewidujÄ…cy zaplanować rozwiÄ…zanie problemów zwiÄ…zanych z transportem, zatrudnieniem, gospodarkÄ… mieszkaniowÄ…, opiekÄ… zdrowotnÄ… i kwestiami socjalnymi oraz infrastrukturÄ…, która podoÅ‚a lawinowo rozrastajÄ…cej siÄ™ populacji.
Spojrzenie w przyszłość
Od ponad 100 lat dziaÅ‚anie firmy Ford opierajÄ… siÄ™ na przekonaniu, że gÅ‚ównÄ… siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… rozwoju ludzkoÅ›ci jest swoboda poruszania siÄ™. DziÅ› to samo przekonanie definiuje sposób, w jaki Ford chce stać siÄ™ najbardziej godnÄ… zaufania na Å›wiecie firmÄ… oferujÄ…cÄ… ludziom mobilność.
Aby szybko rozrastajÄ…ce siÄ™ metropolie w ogóle nadawaÅ‚y siÄ™ do zamieszkania, spoÅ‚eczeÅ„stwo musi brać pod uwagÄ™ szereg czynników, jak na przykÅ‚ad potrzeba przemieszczania siÄ™ ludnoÅ›ci. Musi też znaleźć sposób możliwie najlepszego zaspokojenia tych potrzeb. Coroczny „Raport o trendach” pomaga przewidzieć te problemy i znaleźć odpowiednie rozwiÄ…zania, gdyż umożliwia peÅ‚niejsze zrozumienie trosk i obaw konsumentów, ich nadziei, ambicji oraz wyksztaÅ‚canych przez nich sposobów radzenia sobie z przeciwnoÅ›ciami.
W Å›wiecie, w którym dominuje niepewność i coraz trudniej o cierpliwość, Ford za cel swoich dziaÅ‚aÅ„ konsekwentnie uznaje tworzenie rozwiÄ…zaÅ„ dla mobilnoÅ›ci, które odpowiadajÄ… wyzwaniom, jakie niosÄ… ze sobÄ… nowe czasy. W miarÄ™ jak zmieniajÄ… siÄ™ oczekiwania konsumentów, Ford kontynuuje prace majÄ…ce na celu projektowanie i konstruowanie inteligentnych pojazdów, które wpisujÄ… siÄ™ w nowo tworzony krajobraz Å›wiata.
„W dzisiejszym szybko zmieniajÄ…cym siÄ™ Å›wiecie, ludzie majÄ… mniej cierpliwoÅ›ci i mniej zrozumienia dla frywolnoÅ›ci, a wiÄ™ksze znaczenie przywiÄ…zuje siÄ™ do tego co rzeczowe i co ma rzeczywisty wpÅ‚yw na nasze dziaÅ‚ania,” powiedziaÅ‚a Sheryl Connelly.
„WÅ‚aÅ›nie ten etos decyduje o wszystkim, co robimy w firmie Ford, gdyż niestrudzenie pracujemy nad zapewnieniem niezawodnych rozwiÄ…zaÅ„ dla mobilnoÅ›ci, dziÄ™ki którym poprawia siÄ™ jakość życia konsumentów.”
Więcj informacji dotyczących raportu znajduje się na stronie www.fordtrends.com.