Ponad cztery miliardy ludzi żyje dziÅ› na obszarach miejskich – to ponad poÅ‚owa ludnoÅ›ci Å›wiata. By żyÅ‚o siÄ™ im możliwie komfortowe konieczne jest inteligentne planowanie urbanistyczne. „By byÅ‚o to możliwe niezbÄ™dne jest odpowiednie oprogramowanie” – wyjaÅ›nia Markus Zarbock, dyrektor ds. technologii w spóÅ‚ce Smart.Production:Lab Grupy Volkswagen. Jego zespóÅ‚ pracuje obecnie nad inteligentnymi robotami i oprogramowaniem do produkcji samochodów, czego efektem jest stworzenie takich produktów, jak Volkswagen Vision Workbench (VW²): oprogramowanie rozpoznajÄ…ce i przetwarzajÄ…ce obrazy. „OpracowaliÅ›my VW² z myÅ›lÄ… o wizualnej kontroli jakoÅ›ci w produkcji i logistyce” – mówi Zarbock. „DziÄ™ki niemu można szybko sprawdzić, czy wszystkie materiaÅ‚y sÄ… na miejscu lub czy etykiety zostaÅ‚y prawidÅ‚owo naklejone. UÅ‚atwia to pracÄ™ i oszczÄ™dza czas”.
Poza schematami: z fabryki na drogi
Smart.Production:Lab jest częściÄ… nalężącej do Volkswagena spóÅ‚ki Software Innovation Center, która w ramach Grupy zajmuje siÄ™ rozwiÄ…zaniami IT i innowacjami. „Jako wynalazcy, zawsze jesteÅ›my ciekawi i zadajemy pytania, które pozwalajÄ… nam na postÄ™p” – tÅ‚umaczy Zarbock. VW poszedÅ‚ jeszcze dalej. W ramach projektu badawczego realizowanego we wspóÅ‚pracy z miastem Carmel w USA, naukowcy Volkswagena i Scanii wykorzystujÄ… oprogramowanie do analizy ruchu drogowego. MówiÄ…c proÅ›ciej, oprogramowanie wykorzystuje kamery do rejestrowania przepÅ‚ywu ruchu w mieÅ›cie, tworzÄ…c w ten sposób obszernÄ… bazÄ™ danych. Jest ona analizowana przez sztucznÄ… inteligencjÄ™ i pomaga w optymalizacji infrastruktury transportowej.
„Podobnie jak wiele innych miast, także w Carmel jest sieć kamer monitoringu w przestrzeni publicznej” – mówi Zarbock. „RejestrujÄ… one miÄ™dzy innymi ruch na drogach, a ich gÅ‚ównym zadaniem byÅ‚a poprawa bezpieczeÅ„stwa. Teraz informacje z nich bÄ™dÄ… wykorzystywane na potrzeby planowania ruchu”. Liczenie uczestników ruchu drogowego, takich jak samochody, rowerzyÅ›ci i piesi, dostarcza osobom podejmujÄ…cym decyzje informacji sÅ‚użących do analizy wzorców wykorzystania dróg, optymalizacji przepÅ‚ywu ruchu i wspomagania procedur awaryjnych. Można zobaczyć, gdzie potrzebne sÄ… miejsca parkingowe lub trasy autobusowe albo przekonać siÄ™, że przekierowanie ruchu w godzinach szczytu mogÅ‚oby poprawić sytuacjÄ™.
Jednak nowe, miejskie Å›rodowisko stanowi również pewne wyzwanie dla oprogramowania. „Fabryka to w peÅ‚ni kontrolowane Å›rodowisko; Å‚atwo jest przewidzieć, co siÄ™ w nim wydarzy. Natomiast w przypadku ruchu na drodze może siÄ™ zdarzyć, że przez jezdniÄ™ przebiegnie np. szop. Nasz algorytm nie byÅ‚ na to przygotowany” – wspomina Zarbock. Dlatego też wyszukano zdjÄ™cia szopów i nauczono sztucznÄ… inteligencjÄ™ rozpoznawać te zwierzÄ™ta, co pomaga miastu okreÅ›lić obszary, w których dzikie zwierzÄ™ta regularnie przekraczajÄ… jezdniÄ™, a w przyszÅ‚oÅ›ci informować w czasie zbliżonym do rzeczywistego o zauważonych zwierzÄ™tach kierowców pojazdów wjeżdżajÄ…cych na dany obszar.
Słońce, deszcz, śnieg: Carmel to idealny poligon doświadczalny
„Rozwój oprogramowania jest procesem ciÄ…gÅ‚ym, co oznacza, że nieustannie ulepszamy nasze algorytmy i dążymy do przekraczania ich granic” – mówi Zarbock. Carmel stwarza do tego idealne warunki: „WystÄ™pujÄ… tu wszystkie cztery pory roku, co oznacza, że musimy radzić sobie z ostrym sÅ‚oÅ„cem, mrozem, mgÅ‚Ä… i Å›niegiem na kamerach”.
Miasto Carmel od dawna jest poligonem dla innowacji. To tutaj w 1924 r. zainstalowano pierwszÄ… elektrycznÄ… sygnalizacjÄ™ Å›wietlnÄ… w USA, a obecnie w mieÅ›cie znajduje siÄ™ ponad 140 rond – wiÄ™cej niż w jakimkolwiek innym mieÅ›cie w Stanach Zjednoczonych. Carmel liczy nieco ponad 100 000 mieszkaÅ„ców, czyli czterokrotnie wiÄ™cej niż 30 lat temu. Tak szybki przyrost liczby ludnoÅ›ci powoduje potrzebÄ™ nowatorskiego planowania miejskiego.
Dane pozwalajÄ… na inteligentne planowanie w miastach
Innym powodem, dla którego burmistrz Carmel, Jim Brainard, chÄ™tnie zgodziÅ‚ siÄ™ na wspóÅ‚pracÄ™ miasta z Volkswagenem, jest fakt, że zależy mu na wprowadzeniu nowych opcji transportu publicznego. „Aby to zrobić, potrzebujemy danych, a to wÅ‚aÅ›nie otrzymujemy dziÄ™ki projektowi z Volkswagenem” – mówi Brainard, który jest burmistrzem miasta od 26 lat. Aktualne, szczegóÅ‚owe schematy ruchu pojazdów, osób i towarów umożliwiajÄ… optymalizacjÄ™ nowych koncepcji pod kÄ…tem potrzeb miasta i jego mieszkaÅ„ców. Informacje o strefach zagrożenia zmniejszÄ… również ryzyko wypadków.
Z danych mogÄ… korzystać nie tylko urbaniÅ›ci, lecz także policja i straż pożarna. DziÄ™ki aktualizacjom co dziesięć sekund ruch drogowy jest przedstawiany niemal w czasie rzeczywistym. „Jest to bardzo pomocne w szczególnych sytuacjach, takich jak imprezy masowe lub sytuacje kryzysowe” – mówi Zarbock. Pozwala to sÅ‚użbom ratunkowym szybciej reagować na pojawiajÄ…ce siÄ™ zdarzenia, takie jak skupiska pojazdów w jednym miejscu, nagÅ‚e zgromadzenia ludzi czy wypadki drogowe.
Twórcy systemu myÅ›lÄ… już o kolejnym kroku: „Chcemy wyposażyć w naszÄ… technologiÄ™ wiÄ™cej ulic, aby stworzyć Å›rodowisko testowe dla optymalnego wykorzystania kamer” – mówi Zarbock. DziÄ™ki temu uzyskamy dane, które posÅ‚użą do stworzenia modelu ruchu drogowego w caÅ‚ym mieÅ›cie. PrzykÅ‚adowe pomiary obejmÄ… trasy, którymi najchÄ™tniej poruszajÄ… siÄ™ rowerzyÅ›ci i samochody elektryczne, co pozwoli na rozbudowÄ™ Å›cieżek rowerowych i infrastruktury Å‚adowania w sposób odpowiadajÄ…cy zapotrzebowaniu.
„W tym celu kamery muszÄ… być w stanie rozpoznawać różne typy pojazdów” – mówi Zarbock. „Już nad tym pracujemy. I nie tylko nad tym” – dodaje. Projekt jest pierwszym tego typu dla Volkswagena na Å›wiecie, ale to dopiero poczÄ…tek. „W dÅ‚uższej perspektywie nasze oprogramowanie mogÅ‚oby zostać wykorzystane w różnych rozwiÄ…zaniach transportu multimodalnego na caÅ‚ym Å›wiecie” – wyjaÅ›nia twórca projektu. Już teraz prowadzone sÄ… wstÄ™pne rozmowy z innymi miastami.