Kolejnym tego przykÅ‚adem jest Chevrolet Corvette Z06 2013 o masie wÅ‚asnej wynoszÄ…cej zaledwie 1 451 kg oraz mocy 505 KM (377 kW). Takie parametry sprawiajÄ…, że jest to nie tylko jeden z najlżejszych samochodów sportowych dostÄ™pnych na amerykaÅ„skim rynku, ale również pojazd oferujÄ…cy jeden z najkorzystniejszych stosunków mocy do masy (6,33:1). Pod tym wzglÄ™dem nowa generacja modelu Corvette jest lepsza od Astona Martina DBS (7,5:1 – 510 KM / 1 740 kg), Porsche 911 Turbo S (6,7:1 – 530 KM / 1 615 kg) oraz Nissana GT-R (7,1:1 – 545 KM / 1 763 kg).
„O osiÄ…gach nie decyduje jedynie ilość koni mechanicznych”, wyjaÅ›nia Harlan Charles, manager ds. marketingu modelu Corvette. „Odpowiedni rozkÅ‚ad oraz niska masa wÅ‚asna sÄ… równie istotne i to one wÅ‚aÅ›nie wyróżniajÄ… Corvette. Model ten ma wpisane w swojÄ… bogatÄ… historiÄ™ wykorzystanie najnowoczeÅ›niejszych materiaÅ‚ów, które pomagajÄ… w poprawie osiÄ…gów”.
Stosowanie tych materiaÅ‚ów w Chevrolecie Corvette rozpoczÄ™to w 1953 roku. PowstaÅ‚y wtedy pierwsze egzemplarze modelu z nadwoziem wykonanym z wÅ‚ókna szklanego. Warto przypomnieć, że od tamtej pory każda nowa generacja Corvette posiadaÅ‚a nadwozie przynajmniej częściowo wykonane z kompozytów.
Zastosowanie w samochodzie GM lekkiego, nierdzewnego materiaÅ‚u kompozytowego, jakim jest wÅ‚ókno szklane, po raz pierwszy zaproponowaÅ‚ legendarny projektant Harley Earl. Takie rozwiÄ…zanie na poczÄ…tku lat pięćdziesiÄ…tych byÅ‚o absolutnÄ… nowoÅ›ciÄ… i pozwalaÅ‚o znacznie ograniczyć masÄ™ wÅ‚asnÄ… pojazdu. Dodatkowo umożliwiaÅ‚o również redukcjÄ™ kosztów wytworzenia nisko wolumenowego modelu, bowiem jego produkcja nie wymagaÅ‚a już drogiej technologii tÅ‚oczenia dużych paneli metalowych.
W trzeciej generacji modelu, produkowanej od 1968 roku, elementy nadwozia wytwarzane byÅ‚y przy pomocy form prasowniczych, a takie materiaÅ‚y jak wÅ‚ókno szklane i żywica umożliwiaÅ‚y o wiele szybszÄ… i bardziej precyzyjnÄ… produkcjÄ™. ZapoczÄ…tkowaÅ‚o to prawdziwÄ… rewolucjÄ™ technologicznÄ… i wpÅ‚ynęło na dobór materiaÅ‚ów używanych do produkcji nadwozia z 1973 roku. W tym roku zamiast tradycyjnego wÅ‚ókna szklanego zaczÄ™to stosować kompozyt SMC (ang. sheet-molded composite), czyli materiaÅ‚ powstajÄ…cy w procesie prasowania pod wpÅ‚ywem wysokiego ciÅ›nienia i w wysokiej temperaturze wÅ‚ókna szklanego, żywicy oraz odpowiednio dobranego katalizatora. SMC charakteryzowaÅ‚o siÄ™ mniejszym stosunkiem żywicy do wÅ‚ókna szklanego, a samo wÅ‚ókno szklane byÅ‚o mniej przetworzone. DziÄ™ki nowemu materiaÅ‚owi powstawaÅ‚y gÅ‚adsze elementy poszycia pojazdu, co umożliwiaÅ‚o poÅ‚ożenie powÅ‚ok lakierniczych o wyższej jakoÅ›ci.
Wszystkie generacje modelu Corvette od 1973 roku posiadaÅ‚y panele nadwozia wykonane z SMC, ale skÅ‚ad samego materiaÅ‚u ulegaÅ‚ dużym modyfikacjom, z czasem zawierajÄ…c coraz mniej wÅ‚ókna szklanego na korzyść lekkich tworzyw sztucznych. Wczesne odmiany SMC pozwalaÅ‚y na tworzenie mocniejszych i sztywniejszych, ale jednoczeÅ›nie bardziej Å‚amliwych elementów nadwozia. Wraz z rozwojem technologii kompozytów SMC, konstruktorzy modelu Corvette zmodyfikowali ich skÅ‚ad oraz parametry poszczególnych elementów poszycia, redukujÄ…c masÄ™ wÅ‚asnÄ… pojazdu. UdaÅ‚o siÄ™ to za sprawÄ… zmniejszenia gruboÅ›ci paneli nadwozia, ponieważ SMC charakteryzowaÅ‚o siÄ™ wiÄ™kszÄ… gÄ™stoÅ›ciÄ… niż tradycyjne wÅ‚ókno szklane.
Rzadko zdarza siÄ™, żeby kolejna generacja modelu byÅ‚a lżejsza od swojej poprzedniczki, a tak wÅ‚aÅ›nie byÅ‚o w przypadku piÄ…tej generacji Chevroleta Corvette (C5) z 1997 roku, która choć wiÄ™ksza (dÅ‚uższa i szersza) od wersji z 1996 roku, byÅ‚a od niej o blisko 46 kilogramów lżejsza. Różnica ta wynikaÅ‚a z szerszego zastosowania nowoczesnych materiaÅ‚ów kompozytowych.
SwÄ… niższÄ… masÄ™ model C5 zawdziÄ™czaÅ‚ panelom nadwozia wykonanym z SMC, w którego skÅ‚ad wchodziÅ‚o wiÄ™cej tworzyw sztucznych niż kiedykolwiek wczeÅ›niej. MateriaÅ‚, który praktycznie w niezmienionej formie znajduje zastosowanie w obecnej, szóstej generacji modelu Corvette (C6), skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ w 40% z żywicy – poliestrowej, winylowo-estrowej i styrenowej lub mieszanki wszystkich trzech, w 33% ze spoiwa (wÄ™glan wapnia) oraz w 20% z rozdrobnionego wÅ‚ókna szklanego. PozostaÅ‚e 7% stanowiÅ‚a żywica i utwardzacze, które poprawiaÅ‚y jakość odlewu.
Panele nadwozia generacji C5 byÅ‚y niezwykle lekkie, podobnie jak i prosta, ale niezwykle odporna i lekka konstrukcja podwozia z wytrzymaÅ‚ych belek i elementów wykonanych w technologii hydroformingu. PodÅ‚ogÄ™ wykonano z kliku różnorodnych materiaÅ‚owo warstw, m.in. z ultralekkiego drewna balsa, które jest nie tylko materiaÅ‚em odnawialnym, ale pozwala również obniżyć masÄ™ wÅ‚asnÄ… pojazdu. Podobne rozwiÄ…zania zastosowano także w szóstej generacji modelu Corvette.
Do obniżenia masy wÅ‚asnej wersji C5 przyczyniÅ‚ siÄ™ nawet silnik small-block V-8 III generacji, który w odróżnieniu od swojego poprzednika posiadaÅ‚ lekki aluminiowy kadÅ‚ub, aluminiowe gÅ‚owice oraz kolektor ssÄ…cy wykonany z kompozytów o masie nieprzekraczajÄ…cej 5 kilogramów. Starsza jednostka II generacji posiadaÅ‚a cięższy żeliwny korpus oraz aluminiowy kolektor ssÄ…cy. Lżejszy silnik pozwoliÅ‚ na lepszy rozkÅ‚ad masy na obie osie.
Generacja C5 byÅ‚a również pierwszÄ…, w której zastosowano takie materiaÅ‚y jak tytan czy wÅ‚ókno wÄ™glowe. Model Z06 (2001 – 2004) posiadaÅ‚ tytanowy ukÅ‚ad wydechowy o masie nieprzekraczajÄ…cej 12 kilogramów, który byÅ‚ o 70% lżejszy od tradycyjnego ukÅ‚adu znanego z innych modeli. Natomiast wersjÄ™ specjalnÄ… modelu Z06 z 2004 roku wyposażono w pokrywÄ™ silnika z wÅ‚ókien wÄ™glowych, która byÅ‚a o 5 kilogramów lżejsza od już „odchudzonej” standardowej maski wykonanej z SMC.
Model C6 Z06 z 2006 roku mógÅ‚ siÄ™ pochwalić aluminiowÄ… konstrukcjÄ… podwozia oraz szerszym zastosowaniem wÅ‚ókien wÄ™glowych w budowie paneli nadwozia. Wersja ta wykorzystywaÅ‚a najbardziej zaawansowane technologicznie materiaÅ‚y w historii modelu. Mimo iż z wyglÄ…du aluminiowe podwozie wersji C6 Z06 zdaje siÄ™ niczym nie różnić od stalowej konstrukcji bazowej odmiany modelu Corvette, jest od niej o niemal jednÄ… trzeciÄ… lżejsze. Aby w jeszcze wiÄ™kszym stopniu zredukować masÄ™ wÅ‚asnÄ… pojazdu, do budowy dachu, Å‚oża silnika oraz innych punktów mocowania zawieszenia wykorzystano magnez. Elementy nadwozia Z06 wykonane z wÅ‚ókna wÄ™glowego to m.in. przednie i tylne bÅ‚otniki oraz wnÄ™ki przednich kóÅ‚.
Corvette ZR1 posiada tÄ… samÄ… aluminiowÄ… konstrukcjÄ™ podwozia co wersja Z06 oraz jeszcze wiÄ™cej elementów nadwozia wykonanych z wÅ‚ókna wÄ™glowego, m.in. dach, progi, itd. W nowym Chevrolecie Corvette 427 Convertible (2013) z lekkich wÅ‚ókien wÄ™glowych wykonano również maskÄ™ silnika, bÅ‚otniki oraz panele podÅ‚ogi.
Kolejnym elementem wykonanym z najnowszych materiaÅ‚ów jakie wykorzystuje siÄ™ dzisiaj do produkcji modelu Corvette sÄ… wÄ™glowo-ceramiczne tarcze hamulcowe znajdujÄ…ce siÄ™ w wyposażeniu standardowym wersji ZR1 oraz opcjonalnym wersji Z06. Tarcze te wykonano w najnowoczeÅ›niejszej technologii kompozytowej, dziÄ™ki czemu sÄ… one niezwykle trwaÅ‚e i lżejsze od tarcz konwencjonalnych.
„TworzÄ…c model Corvette nigdy nie chodziÅ‚o nam o zastosowanie ekskluzywnych materiaÅ‚ów takich jak aluminium, wÅ‚ókna wÄ™glowe czy szklane dla samego faktu ich zastosowania”, wyjaÅ›nia Tadge Juechter, kierownik zespoÅ‚u projektowego modelu Corvette. „SzukaliÅ›my za to rozwiÄ…zaÅ„, które pozwoliÅ‚yby nam udoskonalić konstrukcjÄ™, ukÅ‚ad napÄ™dowy i podwozie, a tym samym jeszcze poprawiÅ‚yby osiÄ…gi nowej wersji modelu Corvette”.