Nissan przedstawił szczegóły dotyczące zmodernizowanego pick-upa Navara, który jest już dostępny w sprzedaży w całej Europie. Cała gama nowoczesnych rozwiązań technologicznych sprawia, że Navara jest w ścisłej czołówce klasy pick-upów. Producent oferuje też w standardzie najdłuższą w branży, ogólnoeuropejską gwarancję na 5 lat lub 160 000 kilometrów przebiegu.
Właściciele firm, a także rodziny bez wątpienia docenią niższe zużycie paliwa oraz zaprojektowaną od nowa sześciobiegową manualną skrzynię biegów, dzięki której podróże będą teraz jeszcze bardziej komfortowe. Udoskonalone zawieszenie poprawia własności jezdne i komfort jazdy, zaś hamulce tarczowe – teraz standardowo także na tylnych kołach – skracają drogę hamowania. Dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu Navara może przewozić cięższe ładunki, natomiast inteligentny system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA) daje jeszcze większe poczucie pewności w czasie jej holowania.
„Nowa Navara została zaprojektowana z wykorzystaniem 80 lat doświadczeń, jakie Nissan posiada w budowaniu solidnych i praktycznych pick-upów. Jest to całkowicie nowy, fascynujący etap w historii tego modelu” — powiedział Paolo D’Ettore, dyrektor działu lekkich pojazdów użytkowych. „Dzięki doskonałym zdolnościom terenowym, a także uhonorowanym licznymi nagrodami rozwiązaniom technicznym, Navara bez wątpienia na długo zachowa status „gwiazdy” wśród oferowanych przez Nissana lekkich pojazdów użytkowych”.
Dzięki modernizacji jednostki napędowej zużycie paliwa obniżono nawet do 6,9 l/100 km (wartość przeliczona zgodnie z NEDC, cykl mieszany), przy emisji CO2 od 182 g/km*. Silnik tego niezwykle wszechstronnego pojazdu użytkowego wyposażono w dwie turbosprężarki. Występuje on w dwóch wariantach mocy: 163 KM/120 kW oraz 190 KM/140 kW. Dzięki zamontowaniu dwóch turbosprężarek (zamiast jednej) moment obrotowy oferowany przez podstawową wersję jednostki napędowej wzrósł o 22 Nm, do 425 Nm.
W silniku zastosowano stalowe tłoki, zaś ich pierścienie powleczono warstwą węglową o twardości diamentu (DLC). Obniżono też stopień sprężania (do 15,1, z 15,4 w poprzedniej wersji). Układ wtrysku paliwa pracuje teraz pod wyższym ciśnieniem 2200 barów (2000 barów w poprzednim modelu). Wyposażono go też w nową, bardziej precyzyjną i wydajniejszą pompę. Udoskonalono także układ chłodzenia, a w nowym układzie wydechowym zastosowano filtr cząstek stałych (DPF) i technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Całość charakteryzuje się bardziej zwartą budową i zapewnia niższą emisję tlenków azotu.
Zaprojektowana od podstaw, 6‑biegowa przekładnia manualna jest produkowana w Europie i została po raz pierwszy zastosowana w modelu przeznaczonym na rynek globalny. Nowa skrzynia oferuje znacznie wyższy poziom komfortu i precyzji zmiany przełożeń. Jest to zasługa cięgien sterujących, krótszej dźwigni zmiany biegów, udoskonalonego systemu synchronizacji oraz ograniczenia wibracji. Nowa przekładnia charakteryzuje się także bardziej konwencjonalnym układem przełożeń – bieg wsteczny znajduje się obok „jedynki”. Zmienione wartości przełożeń przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i obniżenia poziomu hałasu w czasie jazdy autostradowej. Udoskonalono także 7‑biegową przekładnię automatyczną, która oferuje teraz wyższy poziom komfortu i kultury pracy, a także dynamiczniej reaguje na polecenia kierowcy.
W nowym modelu Navara zastosowano 5‑drążkowe zawieszenie tylne drugiej generacji, a więc rozwiązanie radykalnie odmienne od resorów piórowych spotykanych w większości konkurencyjnych pick-upów. Oferuje ono wyższy poziom komfortu i precyzji prowadzenia, bez uszczerbku dla własności użytkowych. Nissan był pierwszym producentem, który zastosował zawieszenie 5‑drążkowe w klasie 1‑tonowych pick-upów, wprowadzając na rynek model Navara Double Cab w 2015 roku. Teraz to samo rozwiązanie trafiło także do wersji King Cab – jest to pierwszy przypadek zastosowania takiego zawieszenia w tym segmencie rynku pick-upów.
Dzięki niemu nowa Navara oferuje wyższy poziom komfortu i precyzji prowadzenia, bez uszczerbku dla dopuszczalnej masy przewożonego ładunku. Ładowność odmiany King Cab zwiększyła się w porównaniu z poprzednim modelem o 55-95 kg (w zależności od wersji) i wynosi obecnie 1165 kg (przy dopuszczalnej masie całkowitej 3200 kg). Z kolei Double Cab oferuje ładowność zwiększoną o 54–114 kg (w zależności od wersji) i jest w stanie przewieźć od 1115 do 1180 kg ładunku przy dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3250 kg.
Modyfikacje wprowadzone w przednim zawieszeniu sprawiły, że auto łatwiej się prowadzi. Poprawił się też komfort podczas manewrowania przy jeździe z niską prędkością. Podniesione o 25 mm tylne zawieszenie z progresywnymi sprężynami sprawia, że wygląd samochodu budzi większy respekt.
Średnica przednich tarcz hamulcowych wzrosła z 296 do 320 mm, zaś tylne bębny zastąpiono tarczami o średnicy 308 mm. Takie rozwiązanie nie tylko skraca drogę hamowania – dzięki niemu kierowca ma także lepsze wyczucie pedału hamulca, a cały układ jest bardziej odporny na utratę skuteczności po rozgrzaniu i pracuje ciszej. Do pełnego wykorzystania potencjału hamulców wystarcza o 40% mniejsza siła nacisku na pedał.
Kolejnym z wartych zauważenia systemów zastosowanych w zmodernizowanym modelu jest układ stabilizacji toru jazdy przyczepy. Nowe rozwiązanie analizuje kąt odchylenia pojazdu względem osi pionowej i potrafi na tej podstawie przewidzieć wychylenie boczne przyczepy. Jest ono następnie neutralizowane poprzez delikatne przyhamowanie poszczególnych kół lub ograniczenie podawanej na nie siły napędowej, tak by przywrócić stabilność całego zestawu. W nowym modelu oferowane są również takie rozwiązania, jak inteligentny system hamowania awaryjnego, system wspomagania ruszania pod górę, system kontroli zjazdu oraz inteligentny system kamer 360°. Dzięki nim Navara ugruntowuje swoją pozycję wszechstronnego, zaawansowanego technologicznie pick-upa.
Nowy system multimedialny NissanConnect, który współpracuje z układem Alliance In-Vehicle Connectivity (A-IVC), na nowo definiuje interakcję kierowcy z pojazdem. Gruntownie przeprojektowano zarówno rozwiązania elektroniczne systemu NissanConnect, jak i jego oprogramowanie. Dzięki modyfikacjom klienci mogą wyświetlać zawartość swoich telefonów na 8-calowym ekranie o wysokiej rozdzielczości (ekran w poprzednim modelu miał 7 cali). Sterowany dotykowo wyświetlacz (obsługujący wielodotyk) gwarantuje krótsze czasy reakcji na polecenia kierowcy.
W nowym modelu zastosowano po raz pierwszy aplikację NissanConnect Services, która dzięki specjalnemu sterownikowi telematycznemu i wbudowanemu modułowi 4G umożliwia przesyłanie danych bez osobnego połączenia telefonicznego. Zintegrowane z systemem mapy TomTom są aktualizowane drogą bezprzewodową. Dzięki temu układ dróg jest zawsze aktualny, podobnie jak dostarczane na żywo informacje o natężeniu ruchu, mapy 3D, informacje o pogodzie oraz widok satelitarny i Google Street View. Aplikacja pozwala również zdalnie aktywować klakson i włączać światła oraz lokalizować położenie pojazdu. Rozwiązania te przyczyniają się do ograniczenia stresu podczas podróży. Nowy system współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto, oferując pełną kompatybilność z urządzeniami mobilnymi, której oczekują współcześni konsumenci.
Wygląd nowego Nissana Navara jest ewolucją utożsamianej już z tym modelem pick-upa prostej, lecz jednocześnie nowoczesnej linii nadwozia. Wszystkie wersje modelu mają zwiększony prześwit, a także udoskonalone zawieszenie i nowe wzory obręczy kół. Ich średnica w wersjach podstawowych wzrosła z 16 do 17 cali.
Wyższe wersje mają przeprojektowane reflektory LED z czarnymi błyszczącymi oprawami, które zastąpiły dotychczasowe elementy chromowane. Navara objęta jest w standardzie ogólnoeuropejską gwarancją na 5 lat lub 160 000 km przebiegu.
Navara jest sprzedawana w 109 krajach na całym świecie. Została zaprojektowana z myślą o europejskich klientach i powstaje w świętującej 35-lecie fabryce Nissana w Barcelonie. Doświadczenie marki w produkcji crossoverów przyczyniło się do zwiększenia komfortu jazdy nowego modelu, którego historia obejmuje już 12 kolejnych generacji oraz liczne wersje specjalne. Firma Nissan, zachęcona sukcesem najnowszej wersji specjalnej Nissana Navara – N-Guard – podjęła decyzję o kontynuowaniu jej produkcji w nowej odsłonie.
Dane techniczne
|
Kabina przedłużona
(King Cab)
|
Kabina podwójna
(Double Cab)
|
Silnik
|
Wysokoprężny, pojemność 2,3 litra, dwie turbosprężarki — Euro 6D-temp
|
Moc maksymalna
|
163 KM / 120 kW przy 3750 obr./min.
|
190 KM / 140 kW
przy 3750 obr./min.
|
Maksymalny moment obrotowy
|
425 Nm przy 1500 obr./min.
|
450 Nm
przy 1500 obr./min.
|
Skrzynia biegów
|
6-biegowa, manualna
|
6-biegowa, manualna
|
6-biegowa, manualna
|
7-biegowa, automatyczna
|
Zawieszenie przednie
|
Dwa wahacze, drążek stabilizatora
|
Zawieszenie tylne
|
5‑drążkowe zawieszenie drugiej generacji z progresywnymi sprężynami i drążkiem stabilizatora
|
Hamulce (przód/tył)
|
Tarczowe 320 mm / Tarczowe 308 mm
|
z ABS, BA, EBD, TCS, VDC i TSA**
|
Wymiary w mm
|
Dł.: 5210/5255
|
Dł.: 5280/5330
|
Szer.: 1850
|
Szer.: 1850
|
Wys.: 1822–1826
|
Wys.: 1824–1828
(1855 z relingami dachowymi)
|
Wymiary przestrzeni ładunkowej (mm)
|
Dł.: 1800
|
Dł.: 1585
|
Szer.: 1560
|
Szer.: 1560
|
Szerokość między nadkolami: 1130
|
Obręcze kół i opony
|
Stalowe 17”: 255/65
|
Z lekkiego stopu 17”: 255/65
|
Z lekkiego stopu 18”: 255/60
|
Prześwit (mm)
(w zależności od wersji)
|
Przednia oś: 230 do 234
|
Tylna oś: 219 do 223
|
Pomiędzy osiami: 238 do 242
|
Głębokość brodzenia (mm)
|
600
|
Maks. ładowność (kg)
|
1165
|
1180
|
1150
|
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg)
|
3200
|
3250
|
Maks. masa przyczepy hamowanej (kg)
|
3500
|
Liczba miejsc
|
2+2
|
5
|
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
|
12,5
|
11,2
|
Prędkość maksymalna (km/h)
|
172
|
184 (M/T) / 180 (A/T)
|
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100 km)*
|
6,9–7,0
|
7,0 (M/T) / 7,4 (A/T)
|
Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km)*
|
182–184
|
184 (M/T) / 194 (A/T)
|
Gwarancja
|
5 lat / 160 000 km
|
* Dane stanowią przeliczenie wyników uzyskanych w testach WLTP na wartości zgodne z NEDC
**System zapobiegający blokowaniu się hamulców, asystent hamowania awaryjnego, elektroniczny rozkład siły hamowania, system kontroli trakcji, system dynamicznej kontroli stabilności pojazdu oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy