Pierwsza generacja Audi TT miaÅ‚a swojÄ… premierÄ™ w roku 1998. Trzy lata wczeÅ›niej Audi zaprezentowaÅ‚o TT jako samochód koncepcyjny – najpierw podczas wystawy IAA we Frankfurcie wersjÄ™ Coupé, a później wersjÄ™ Roadster podczas Tokyo Motor Show. W krótkim czasie od rynkowej premiery, wersja TT Coupé wskoczyÅ‚a na szczyt sprzedaży w swoim segmencie.
Audi TT oznacza przyjemność z jazdy, stylistykÄ™ i wielkie przywiÄ…zanie do szczegóÅ‚ów. Aluminiowe elementy w skupionym na kierowcy wnÄ™trzu, progresywna stylistyka obrÄ™czy, krótka dźwignia zmiany biegów, której gaÅ‚ka ma charakterystyczny wyglÄ…d piÅ‚ki, jedyne w swoim rodzaju zamkniÄ™cie wlewu paliwa oraz okrÄ…gÅ‚e, podwójne koÅ„cówki rury wydechowej, to typowe elementy stylistyczne, po których rozpoznać można ten kompaktowy, sportowy samochód. Stylistyka auta opierajÄ…ca siÄ™ na wyraźnych motywach geometrycznych, ma swoich fanów na caÅ‚ym Å›wiecie.
Sportowa i ekspresyjna: stylistyka zewnętrzna
Muskularny, progresywny i jeszcze bardziej sportowy – oto wyglÄ…d zewnÄ™trzny nowego Audi TT. Jego przód to charakterystyczny, trójwymiarowy grill osÅ‚ony chÅ‚odnicy Singleframe. Duże wloty powietrza na bokach, już w wersji podstawowej podkreÅ›lajÄ… szerokość auta.
W tyle pojazdu, poziome linie również podkreÅ›lajÄ… jego szerokość. WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ klasycznej stylistyki TT, pod pokrywÄ… wlewu paliwa nie znajdziemy korka. Kierowca umieszcza koÅ„cówkÄ™ pistoletu dystrybutora paliwa bezpoÅ›rednio we wlewie – to typowo sportowy element stylistyczny. Reflektory przednie w technice diodowej lub diodowej Matrix sÄ… dostÄ™pne opcjonalnie. Razem z nimi wystÄ™puje inny charakterystyczny element stylistyczny – kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Opcjonalny zewnÄ™trzny pakiet stylistyczny S line podkreÅ›la sportowy charakter Audi TT.
Model TT Coupé ma 4,19 m. dÅ‚ugoÅ›ci, krótkie zwisy nadwozia i rozstaw osi 2,51 m. Nowe TT opuszcza fabrykÄ™ na 17-calowych koÅ‚ach. Audi i Audi Sport oferujÄ… ponadto opcjonalne felgi w rozmiarach 18, 19 i 20 cali. Do palety barw nadwozia dochodzÄ… trzy nowe kolory: niebieski cosmos, pomaraÅ„czowy pulse oraz dostÄ™pny tylko
w wersji TTS i w linii S line niebieski turbo.
Zwiększona moc: silniki TFSI
W nowym TT Audi oferuje dwa silniki benzynowe z bezpoÅ›rednim wtryskiem, których moc zostaÅ‚a wyraźnie zwiÄ™kszona. Wersja bazowa to 40 TFSI o mocy 145 kW (197 KM). Druga jednostka to 45 TFSI o mocy 180 kW (245 KM). Oba oddajÄ… jeszcze wiÄ™cej mocy niż ich poprzednicy. Jednostka 2.0 TFSI o mocy 225 kW (306 KM) montowana w wersji TTS, rozpÄ™dza TTS Coupé od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy –
o dziesięć setnych sekundy szybciej niż w modelu poprzednim. Wszystkie trzy jednostki napędowe wyposażone są w filtr cząstek stałych.
Z silnikami modelu TT Audi montuje szeÅ›ciobiegowÄ…, manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów lub siedmiobiegowÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ™ automatycznÄ…. AutomatycznÄ… skrzyniÄ™ S tronic standardowo montuje siÄ™ w modelu TTS. W obu typach skrzyÅ„, krótkie przeÅ‚ożenia biegów niższych pozwalajÄ… na dynamiczne przyspieszanie, podczas gdy dÅ‚uższe przeÅ‚ożenia biegów wyższych redukujÄ… prÄ™dkość obrotowÄ… silnika
i ograniczają zużycie paliwa.
Doskonałe właściwości sportowe: podwozie i napęd quattro
Wersja z silnikiem 45 TFSI (180 kW/245 KM) może być wyposażona w staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro, którego hydrauliczne sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe zaprojektowano w ten sposób, by dynamika i wydajność pojazdu byÅ‚y jak najwyższe. NapÄ™d quattro, podobnie jak system dynamicznego prowadzenia Audi drive select przy pomocy którego kierowca sam ustala różne tryby prowadzenia, to wyposażenie standardowe wersji TTS. Ustawienia Audi drive select wpÅ‚ywajÄ… również na dostÄ™pny opcjonalnie adaptacyjny ukÅ‚ad kontroli tÅ‚umienia magnetic ride, który dla TTS jest także elementem wyposażenia standardowego.
Prowadzenie nowego Audi TT i nowego Audi TTS jest dynamiczne i bardzo precyzyjne. JeÅ›li klient zdecyduje siÄ™ na zakup pakietu S line sport lub ukÅ‚adu Audi magnetic ride, zawieszenie pojazdu jest o 10 mm niższe. WÅ›ród innych systemówi ukÅ‚adów zestrojonych z zawieszeniem znajdziemy progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, czterowahaczowe zawieszenie tylne oraz system stabilizacji toru jazdy ESC. Podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów aktywuje siÄ™ selektywny rozkÅ‚ad momentów obrotowych miÄ™dzy koÅ‚ami, który w razie potrzeby wspomaga prowadzenie, wprowadzajÄ…c precyzyjne impulsy hamowania na nieobciążone koÅ‚a znajdujÄ…ce siÄ™ wewnÄ…trz zakrÄ™tu.
Zorientowane na kierowcÄ™: kokpit i systemy wspomagajÄ…ce
Charakter tego sportowego samochodu podkreÅ›la też zorientowane na kierowcÄ™ wnÄ™trze o bardzo klarownym przebiegu linii. SmukÅ‚a tablica przyrzÄ…dów przywodzi na myÅ›l skrzydÅ‚o samolotu, a okrÄ…gÅ‚e otwory nawiewów ze zintegrowanymi w nich regulatorami przypominajÄ… silniki odrzutowe – to klasyczny detal jednoznacznie wskazujÄ…cy na model TT. Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami to w Audi TT standard.Sportowe fotele S z pneumatycznie regulowanymi siedziskami i oparciami (standard dla pakietu sportowego S line oraz dla modelu TTS), dostÄ™pne sÄ… opcjonalnie. Pojemność bagażnika tego samochodu o ukÅ‚adzie foteli 2+2 to 305 litrów ukrytych pod dÅ‚ugÄ… pokrywÄ….
Wszystkie zegary i wskaźniki ukazujÄ… siÄ™ w cyfrowej formie na 12,3-calowym wyÅ›wietlaczu wirtualnego kokpitu Audi virtual cockpit. Kierowca wybrać może jeden z dwóch trybów widoku wyÅ›wietlacza: w widoku klasycznym wiÄ™kszÄ… część ekranu zajmujÄ… prÄ™dkoÅ›ciomierz i obrotomierz. W trybie progresywnym wiÄ™kszość ekranu przypada powiÄ™kszonej mapie. DostÄ™pny opcjonalnie widok sportowy dostarcza dodatkowo informacji na temat mocy wyjÅ›ciowej silnika, momentu obrotowego i siÅ‚ przeciążenia. Widok sportowy jest standardem w modelu TTS.
Terminal systemu MMI umieszczony na konsoli Å›rodkowej ma tylko sześć przycisków. Najbardziej rozbudowana jego wersja MMI navigation plus z MMI touch, ma na górze regulatora obrotowo-przyciskowego powierzchniÄ™ dotykowÄ… rozpoznajÄ…cÄ… np. znaki wpisywane rÄ™cznie oraz umożliwiajÄ…cÄ… powiÄ™kszanie i pomniejszanie obrazu na ekranie. System sterowania gÅ‚osowego rozumie caÅ‚y szereg sformuÅ‚owaÅ„ artykuÅ‚owanych jÄ™zykiem potocznym.
System Audi connect, z pomocÄ… standardu szybkiej transmisji danych LTE dostarcza na pokÅ‚ad samochodu szereg usÅ‚ug online. Interfejs Audi smartphone interface Å‚Ä…czy smartfona z samochodem i bez zakÅ‚óceÅ„, przez gniazdo USB, odtwarza jego zawartość na ekranie Audi virtual cockpit. Na pokÅ‚adzie samochodu znajduje siÄ™ także high-endowy sprzÄ™t muzyczny Bang & Olufsen Sound System. Jego wzmacniacz ma 680 watt mocy i 14 kanaÅ‚ów. WnÄ™trze auta wypeÅ‚nia siÄ™ muzykÄ… pÅ‚ynÄ…cÄ… z dwunastu gÅ‚oÅ›ników, w tym z dwóch centralnych, i z dwóch bas boxów.
Systemy wsparcia kierowcy ucieleÅ›niajÄ… filozofiÄ™ TT: uwalniajÄ… kierowcÄ™ od zbÄ™dnej pracy, tak by ten mógÅ‚ w peÅ‚ni skoncentrować siÄ™ na drodze. Gama tych systemów rozciÄ…ga siÄ™ od asystenta zmiany pasa ruch Audi side assist, przez ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu Audi active lane assist i przez funkcjÄ™ rozpoznawania znaków drogowych, aż po asystenta parkowania wyposażonego w kamerÄ™ w tyle pojazdu i dostarczajÄ…cego obrazu caÅ‚ego jego otoczenia.
Zdjęcia nowego Audi TT dostępne są tutaj: http://www.audi.press-bank.pl/artykul,31548,nowe_audi_tt_i_audi_tts_-_odswiezenie_ikony_stylistyki.