-
ZrobiliÅ›my wszystko, co w naszej mocy, aby ID.3 zapewniaÅ‚o najwyższy możliwy poziom bezpieczeÅ„stwa – mówi Stefan Hagen, odpowiedzialny za bezpieczeÅ„stwo w nowym modelu Volkswagena, w szczególnoÅ›ci za bezpieczeÅ„stwo podczas zderzeÅ„ bocznych
-
Nowa Å›rodkowa poduszka powietrzna umieszczona miÄ™dzy fotelami zapobiega kolizji gÅ‚ów kierowcy i pasażera w czasie zderzenia w bok ID.3 – dodaje
-
Dużym wyzwaniem byÅ‚o odpowiednie zabezpieczenie akumulatora o wysokim napiÄ™ciu przed skutkami zderzenia bocznego – mówi Stefan Hagen
JeÅ›li chodzi o ID.3 jako caÅ‚ość, co byÅ‚o najwiÄ™kszym wyzwaniem dla inżynierów?
Oprócz wszystkich wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z zabezpieczeniem w razie wypadku akumulatora o wysokim napiÄ™ciu, w przypadku ID.3 bardzo ważna byÅ‚a również ochrona pasażerów. Dodatkowe systemy powinny wywindować na nowy poziom bezpieczeÅ„stwo, które gwarantuje ID.3. Temu sÅ‚uży, miÄ™dzy innymi, innowacyjna Å›rodkowa poduszka powietrzna, która napeÅ‚nia siÄ™ miÄ™dzy przednimi fotelami i zapobiega kolizji gÅ‚ów kierowcy i siedzÄ…cego obok niego pasażera w wypadku zderzenia w bok auta. Niezwykle trudny byÅ‚ sam proces programowania czujników, ponieważ nikt wczeÅ›niej nie zajmowaÅ‚ siÄ™ opisem zderzenia bocznego z takiego punktu, a na prace badawcze byÅ‚o bardzo maÅ‚o czasu.
Która z zastosowanych w ID.3 technologii jest najbardziej fascynujÄ…ca?
ID.3 jest samochodem tak samo bezpiecznym, jak auta napÄ™dzane silnikiem spalinowym. WyjÄ…tkowo solidnym elementem konstrukcji sÄ… fragmenty nadwozia, które w razie wypadku chroniÄ… akumulator o wysokim napiÄ™ciu. DziÄ™ki nim samochód jest niewiarygodnie sztywny. OdzwierciedlajÄ… to jego stosunkowo niewielkie odksztaÅ‚cenia w wewnÄ™trznych testach zderzeniowych. OczywiÅ›cie, warto również wspomnieć o nowej Å›rodkowej poduszce powietrznej, która w wypadku ID.3 należy do seryjnego wyposażenia z zakresu bezpieczeÅ„stwa.
Co stanowiło największe wyzwanie jeśli chodzi o pracę nad ID.3?
Od samego poczÄ…tku byÅ‚em odpowiedzialny za bezpieczeÅ„stwo. Najbardziej ekscytujÄ…cÄ… chwilÄ… byÅ‚ dla mnie pierwszy test zderzeniowy we wrzeÅ›niu 2018 r. Teraz mamy możliwość testowania auta z produkcji przedseryjnej „w realu”, ale wszystkie wczeÅ›niejsze crash-testy ID.3 odbywaÅ‚y siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie w Å›wiecie wirtualnym. Po tym, jak spÄ™dziliÅ›my ogromnie dużo czasu na teoretycznym opracowywaniu i planowaniu wszystkiego nadszedÅ‚ moment, aby po raz pierwszy przetestować prototyp w rzeczywistoÅ›ci. To byÅ‚o dla mnie wielkie i niewiarygodnie ekscytujÄ…ce wydarzenie.
Jakie korzyÅ›ci w wypadku crash testów przyniosÅ‚y symulacje komputerowe?
W poczÄ…tkowej fazie mieliÅ›my do dyspozycji tylko siedem prototypów, które wykorzystaliÅ›my do przeprowadzenia różnych zderzeÅ„ – czoÅ‚owych, bocznych i w tyÅ‚ auta. Szybko staÅ‚ siÄ™ oczywiste, że konstrukcja pojazdu nie może być opracowana na podstawie tych jednostkowych prób. W tym miejscu wkracza symulacja, bez której rozwój nowoczesnego auta nie byÅ‚by po prostu możliwy. Konstrukcja nadwozia i systemy bezpieczeÅ„stwa zostaÅ‚y zaprojektowane i zoptymalizowane w symulacjach komputerowych jeszcze na dÅ‚ugo przed pierwszym testem zderzeniowym. DziÄ™ki temu zaoszczÄ™dziliÅ›my dużo czasu, ponieważ sÅ‚abe punkty daÅ‚o siÄ™ wczeÅ›nie zidentyfikować, skorygować i wyeliminować. Mimo to prawdziwe testy zderzeniowe sÄ… niezbÄ™dne do potwierdzenia sÅ‚usznoÅ›ci zaÅ‚ożeÅ„ konstrukcyjnych i do uzyskania homologacji, szczególnie w wypadku samochodu tak innowacyjnego jak ID.3. I ta zasada nie zmieni siÄ™ w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci.