-
Najmocniejszy na europejskim rynku silnik wysokoprężny: V8 biturbo o mocy 435 KM
-
OgromnÄ… dynamikÄ™ pojazd zawdziÄ™cza m.in. ukÅ‚adowi aktywnej stabilizacji przechyÅ‚u, ukÅ‚adowi czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych i sportowemu mechanizmowi różnicowemu
-
ObsÅ‚uga dotykowa z funkcjÄ… reakcji zwrotnej touch response, zaawansowane skomunikowanie, wiele systemów wsparcia
Moc i wydajność: 4.0 TDI z elektrycznie napędzaną sprężarką
V8 biturbo w Audi SQ8 TDI to najmocniejszy silnik Diesla na europejskim rynku. Jest bardzo mocny, a przy tym ekonomiczny i posiada caÅ‚y pakiet nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„. Jednostka generuje moc 320 kW (435 KM) i moment obrotowy 900 Nm dostÄ™pny w zakresie od 1250 do 3250 obr./min. Wyposażony w niego duży SUV coupé przyspiesza niczym samochód sportowy. Audi SQ8 TDI osiÄ…ga prÄ™dkość od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego prÄ™dkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Typowa dla modeli S pokrywa silnika podkreÅ›la siÅ‚Ä™ V8. Czerwone aplikacje zdobiÄ… po bokach wyraziste kontury cylindrów i wizualizujÄ… przepÅ‚yw powietrza.
W gÅ‚owicy silnika 4.0 TDI strona ssÄ…ca znajduje siÄ™ po stronie zewnÄ™trznej, a gorÄ…ca strona wydechowa z obiema turbosprężarkami w wewnÄ™trznym kÄ…cie pomiÄ™dzy uÅ‚ożonymi na ksztaÅ‚t litery V rzÄ™dami cylindrów. Efektem takiej konstrukcji sÄ… krótkie drogi dolotowe, co zapewnia spontaniczne reakcje. Turbosprężarki zaÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ zgodnie z koncepcjÄ… Å‚adowania stopniowego. Przy niskich obrotach silnika dziaÅ‚a tylko jedna sprężarka, powyżej 2200 obrotów na minutÄ™ uaktywnia siÄ™ także druga. Oscylator dźwiÄ™kowy w ukÅ‚adzie wydechowym, którego dziaÅ‚anie kierowca może dostosować do wÅ‚asnych potrzeb za poÅ›rednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, wzmacnia gÅ‚Ä™bokie brzmienie oÅ›miocylindrowego silnika.
Elektrycznie napÄ™dzana sprężarka (EAV) wspiera pracÄ™ turbosprężarek podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach. Sprężarka EAV znajduje siÄ™ w bypassie za chÅ‚odnicÄ… miÄ™dzystopniowÄ… i zaÅ‚Ä…cza siÄ™ wtedy, gdy zamknie siÄ™ jego zawór. JeÅ›li żądanie mocy jest wysokie, a spaliny majÄ… zbyt niskÄ… energiÄ™, to zasysane powietrze dostaje siÄ™ do EAV i jest tam po raz drugi sprężane. EAV zapewnia homogeniczne wytwarzanie siÅ‚y i ogromnÄ… moc podczas wyprzedzania.
EAV jest zaopatrywana w prÄ…d przez 48-woltowÄ… gÅ‚ównÄ… sieć pokÅ‚adowÄ… Audi SQ8 TDI, która jest też podstawÄ… dziaÅ‚ania systemu mild-hybrid (MHEV). Magazynem energii jest kompaktowy akumulator litowo-jonowy. PoÅ‚Ä…czony z waÅ‚em korbowym alternator - rozrusznik (RSG) rekuperuje podczas hamowania nawet 8 kW energii i może zmagazynować jÄ… w akumulatorze. Gdy kierowca przy prÄ™dkoÅ›ci miÄ™dzy 55 a 160 km/h zdejmie nogÄ™ z gazu, Audi SQ8 TDI, w zależnoÅ›ci od sytuacji, może albo rekuperować, albo toczyć siÄ™ na jaÅ‚owym biegu, albo żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Po naciÅ›niÄ™ciu pedaÅ‚u gazu RSG ponownie zaÅ‚Ä…cza silnik – szybciej i delikatniej niż tradycyjny rozrusznik. Funkcja start-stop zaÅ‚Ä…cza siÄ™ już przy prÄ™dkoÅ›ci 22 km/h. W ten sposób system dba o wysokÄ… efektywność SQ8 TDI. Technika MHEV w realnych warunkach drogowych obniża spalanie nawet o 0,5 litra na 100 km.
Ogromna dynamika jazdy: sportowy mechanizm różnicowy, ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych i ukÅ‚ad aktywnej stabilizacji przechyÅ‚u
NapÄ™d w nowym Audi SQ8 TDI przenoszony jest na koÅ‚a za poÅ›rednictwem oÅ›miostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Jej dwumasowe koÅ‚o zamachowe posiada dostosowujÄ…cy siÄ™ do liczby obrotów tÅ‚umik drgaÅ„, który przy bardzo niskiej liczbie obrotów kompensuje niepożądane drgania silnika Diesla V8. RozwiÄ…zania szczegóÅ‚owe, takie jak sprzÄ™gÅ‚o w centralnej przekÅ‚adni i elektryczna pompa olejowa, umożliwiajÄ… automatycznej skrzyni biegów Å›cisÅ‚Ä… wspóÅ‚pracÄ™ z MHEV. StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro dystrybuuje siÅ‚Ä™ napÄ™dowÄ… na oÅ› przedniÄ… i tylnÄ…, odpowiednio w stosunku 40:60. Sportowy mechanizm różnicowy dostarczany w ramach pakietu zaawansowanego zawieszenia - advanced suspension, uzupeÅ‚nia pracÄ™ napÄ™du quattro, aktywnie rozdzielajÄ…c momenty napÄ™dowe miÄ™dzy koÅ‚ami tylnej osi. Podczas przyspieszania lub skrÄ™cania w zakrÄ™cie, sÄ… one kierowane w wiÄ™kszej części do koÅ‚a toczÄ…cego siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie Å‚uku. Audi SQ8 TDI jest dosÅ‚ownie wciskane w zakrÄ™t, co eliminuje najmniejsze nawet oznaki podsterownoÅ›ci. W przypadku nadsterownoÅ›ci, sportowy mechanizm różnicowy stabilizuje dużego SUV-a coupé kierujÄ…c moment do koÅ‚a toczÄ…cego siÄ™ po wewnÄ™trznej stronie Å‚uku.
Standardowo, SQ8 TDI wyposażone jest w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma trybami pracy oraz adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem tÅ‚umienia. Zawieszenie pneumatyczne pozwala na zmianÄ™ wysokoÅ›ci zawieszenia karoserii maksymalnie nawet o 90 mm. Na życzenie, Audi uzupeÅ‚nia standardowy progresywny ukÅ‚ad kierowniczy u ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych. UkÅ‚ad ten dostÄ™pny jest również w pakiecie zaawansowanego zawieszenia – advanced suspension i jako pojedynczy element dostÄ™pny opcjonalnie. UkÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych powoduje, że przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach, np. podczas manewrowania i parkowania, koÅ‚a tylne skrÄ™cajÄ… w kierunku przeciwnym do kóÅ‚ przednich. Przy prÄ™dkoÅ›ci ok. 5 km/h skrÄ™t osiÄ…ga swój maksymalny kÄ…t 5 stopni i w ten sposób zwiÄ™ksza zwrotność pojazdu. Odwrotnie napÄ™d zachowuje siÄ™ powyżej prÄ™dkoÅ›ci 60 m/h: wtedy tylne koÅ‚a skrÄ™cajÄ… w tym samym kierunku co koÅ‚a przednie. Poprawia to reakcjÄ™ na ruch kierownicÄ… i zwiÄ™ksza stabilność w zakrÄ™tach pokonywanych z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ….
Trzeci bardzo nowoczesny element pakietu zaawansowanego zawieszenia - advanced suspension, to elektromechaniczna, aktywna stabilizacja przechyÅ‚u. Zasada dziaÅ‚ania: Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniowÄ… przekÅ‚adniÄ… planetarnÄ… znajdujÄ…cy siÄ™ zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie poÅ‚owy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni sÄ… one oddzielone od siebie, co poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej, rury sÄ… bezstopniowo przekrÄ™cane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechyÅ‚ pojazdu znacznie siÄ™ wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterownoÅ›ci jest wydatnie redukowana.
Przednie i tylne stabilizatory można regulować niezależnie od siebie, przy pomocy osobnych sterowników. ZwiÄ™ksza to precyzjÄ™ dziaÅ‚ania ukÅ‚adu kierowniczego, zwrotność i stabilność Audi SQ8 TDI. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyÅ‚u EAWS czerpie energiÄ™ z pokÅ‚adowej sieci 48 V i sÅ‚uży też jako system rekuperacji. Za poÅ›rednictwem silników elektrycznych może generować energiÄ™, a nastÄ™pnie przesyÅ‚ać jÄ… do magazynowania w akumulatorze.
Audi SQ8 TDI wyjeżdża z fabryki na 21-calowych koÅ‚ach z oponami w rozmiarze 285/45. Na życzenie, Audi dostarcza ekskluzywne felgi 22-calowe z oponami 285/40. Program kóÅ‚ uzupeÅ‚niajÄ… różne opcje stylistyczne oferowane przez Audi Sport. Inne proponowane elementy opcjonalne to czerwone zaciski hamulców i tarcze hamulcowe z ceramiki wzmocnionej wÅ‚óknem wÄ™glowym, które sÄ… lżejsze i bardziej odporne na Å›cieranie od tarcz stalowych.
Detale typowe dla modelu S: stylistyka i wnętrze
Mocne kontury z atletycznie napiÄ™tymi powierzchniami i linia typowa dla coupé, wizualizujÄ… sportowy charakter majÄ…cego 5,01 m dÅ‚ugoÅ›ci Audi SQ8 TDI. DominujÄ…cymi elementami sÄ… zwÅ‚aszcza oÅ›miokÄ…tna osÅ‚ona Singleframe, wyraziste blistery nad wnÄ™kami kóÅ‚ typowe dla pojazdów z napÄ™dem na cztery koÅ‚a quattro i wyrazista osÅ‚ona podwozia. Standardowo model wyposażony jest w reflektory diodowe, a na życzenie dostÄ™pne sÄ… reflektory diodowe HD Matrix. Tutaj, zarówno trójwymiarowa sygnatura Å›wiateÅ‚ do jazdy w dzieÅ„, jak i Å›wiateÅ‚ tylnych, ma postać cyfrowej grafiki. Poziome linie – m.in. pasmo Å›wiateÅ‚ z tyÅ‚u – podkreÅ›lajÄ… szerokość SUV-a coupé, który w wersji S wieloma detalami stylistycznymi podkreÅ›la swój wyjÄ…tkowy status.
Podwójne użebrowanie strukturyzuje powierzchniÄ™ osÅ‚ony chÅ‚odnicy Singleframe. Okala je duża, matowo - srebrna rama. Stylistyczna klamra przebiegajÄ…ca pod osÅ‚onÄ…, mocno wyprofilowane wloty powietrza, osÅ‚ona podwozia i nakÅ‚adki na progi, majÄ… taki sam kolor. Dopasowane obudowy lusterek bocznych utrzymane sÄ… w kolorze aluminium. Charakterystyczne elementy zewnÄ™trznej stylistyki sÄ… zaakcentowane kolorystycznie również z tyÅ‚u pojazdu. Dyfuzor w czarnym matowym kolorze Titan Å‚Ä…czy siÄ™ ze srebrnÄ… osÅ‚onÄ… podwozia, którÄ… po bokach wieÅ„czÄ… po dwie okrÄ…gÅ‚e koÅ„cówki rur ukÅ‚adu wydechowego. W poÅ‚Ä…czeniu z wyrazistÄ…, rozciÄ…gajÄ…cÄ… siÄ™ powyżej listwÄ… i sportowÄ… kratownicÄ… o strukturze plastra miodu, Audi SQ8 TDI demonstruje swój mocny charakter. Na życzenie, Audi dostarcza pakiet stylistyczny CzerÅ„, akcentujÄ…cy zderzaki, osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy Singleframe i boczne okna.
Trzymetrowy rozstaw osi gwarantuje dużą przestrzeÅ„ wewnÄ…trz Audi SQ8 TDI. WnÄ™trze jest stylistycznie klarowne – także tu dominujÄ… linie poziome. Sportowe fotele sÄ… elementem wyposażenia standardowego, na życzenie dostÄ™pne sÄ… fotele sportowe S plus ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami i z wysokimi bokami, w opcji także z funkcjÄ… klimatyzacji i masażu. TrzymiejscowÄ… kanapÄ™ z tyÅ‚u można na życzenie przesuwać do przodu i do tyÅ‚u. Ze zÅ‚ożonymi oparciami, bagażnik pod elektrycznie sterowanÄ… pokrywÄ… ma pojemność do 1755 l, a jego pojemność bazowa wynosi 605 l.
Kolorystyka wnÄ™trza - jak w każdym modelu S – to czerÅ„. Fotele zdobiÄ… tÅ‚oczone emblematy S i – w zależnoÅ›ci od koloru obicia – kontrastowe szwy w kolorze szarej skaÅ‚y albo antracytu. Na życzenie fotele, Å›rodkowy podÅ‚okietnik i podÅ‚okietniki w drzwiach, mogÄ… mieć obicia w sportowym kolorze szarym Rotor albo czerwonym Ara. DostÄ™pne materiaÅ‚y obejmujÄ… kombinacjÄ™ skóry i tkaniny Alcantara oraz opcjonalnie szlachetnÄ… skórÄ™ Valcona, w przypadku siedzeÅ„ sportowych S plus ze stebnowaniem w ksztaÅ‚cie rombów. AlternatywÄ™ dla dekoracyjnych paneli z matowego szczotkowanego aluminium, stanowiÄ… elementy z karbonu albo z drewna dÄ™bowego. PodÅ›wietlane listwy progowe z aluminiowymi nakÅ‚adkami – z przodu z emblematem S – sÄ… podobnie jak pedaÅ‚y i podpórka pod stopÄ™ ze stali szlachetnej, również elementem wyposażenia standardowego. Opcjonalny pakiet oÅ›wietlenia konturowego/Ambiente zapewnia ukierunkowane efekty Å›wietlne, m.in. na tablicÄ™ rozdzielczÄ… i na tunel Å›rodkowy, nadajÄ…c wnÄ™trzu wyjÄ…tkowego wrażenia przestrzeni.
Inteligentnie skomunikowane: obsługa i infotainment
GÅ‚ówne elementy obsÅ‚ugi w Audi SQ8 TDI to dwa duże wyÅ›wietlacze dotykowe z funkcjÄ… haptycznej i akustycznej reakcji zwrotnej. Górny wyÅ›wietlacz, który w stanie nieaktywnym prawie caÅ‚kowicie zlewa siÄ™ z czarnÄ… bÅ‚yszczÄ…cÄ… ramkÄ…, sÅ‚uży do sterowania systemami infotainment i nawigacjÄ…. Z poziomu dolnego wyÅ›wietlacza kierowca steruje klimatyzacjÄ…, funkcjami komfortowymi, wprowadzaniem tekstu, a podczas tych czynnoÅ›ci jego nadgarstek może wygodnie spoczywać na dźwigni zmiany biegów.
Ponadto Audi SQ8 TDI wyposażone jest w funkcjÄ™ sterowania gÅ‚osowego przy pomocy naturalnego jÄ™zyka, rozumiejÄ…cÄ… także dowolnie formuÅ‚owane potocznym jÄ™zykiem polecenia i pytania. Do udzielania odpowiedzi system wykorzystuje zarówno zapisane w pojeździe informacje, czy ulubione cele nawigacji i ulubione miejsca kierowcy, jak i wiedzÄ™ z chmury. Korzystanie z informacji online poprawia liczbÄ™ i jakość trafieÅ„, a zaleta informacji pokÅ‚adowych polega na szybkoÅ›ci i niezawodnoÅ›ci dostÄ™pu do nich – również tam, gdzie nie ma zasiÄ™gu, np. na podziemnych parkingach.
Oprócz obu wyÅ›wietlaczy dotykowych, wiele informacji edytowanych jest też na cyfrowej tablicy rozdzielczej. Przy pomocy przycisku „widok” – „View” na kierownicy wielofunkcyjnej, kierowca może przeÅ‚Ä…czać miÄ™dzy dwoma widokami kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit: w trybie „jazda” obrotomierz i prÄ™dkoÅ›ciomierz majÄ… postać dużych okrÄ…gÅ‚ych zegarów, a w trybie „infotainment” w centrum pola widzenia znajduje siÄ™ mapa. Oba widoki – co typowe dla modeli S – majÄ… czerwone detale graficzne. Dodatkowo, w systemie MMI można wybrać widok „performance”, w którym w centrum znajduje siÄ™ obrotomierz w postaci wielokÄ…ta, a moc i moment obrotowy prezentowane sÄ… w wartoÅ›ciach procentowych. Gdy mapa nawigacji jest przedstawiona jako duża grafika, to obroty i prÄ™dkość sÄ… prezentowane w formie diagramu sÅ‚upkowego. Na życzenie, wyÅ›wietlacz danych na szybie head-up display pokazuje ważne informacje o prowadzeniu do celu.
Elementem wyposażenia standardowego Audi SQ8 TDI jest najbardziej rozbudowana wersja systemu infotainment, MMI Navigation plus. W jej skÅ‚ad wchodzi m.in moduÅ‚ transmisji danych w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. Nawigacja posiada wiele inteligentnych funkcji – np. na podstawie przejechanych odcinków rozpoznaje preferencje kierowcy i dziÄ™ki temu może oferować mu odpowiednie propozycje tras. Obliczanie trasy odbywa siÄ™ online, na serwerach dostawcy map i usÅ‚ug nawigacji, firmy HERE.
UsÅ‚ugi online Audi connect uzupeÅ‚niajÄ… proces planowania trasy. Klient może np. wybrać na mapie nawigacji użyteczne miejsca (POI, points of interest), takie jak parkingi czy zabytki, i polecić wyÅ›wietlenie ich zdjęć, godzin otwarcia oraz ocen. WyjÄ…tkowym rozwiÄ…zaniem sÄ… cztery usÅ‚ugi Car-to-X wykorzystujÄ…ce inteligencjÄ™ rozproszonÄ… floty Audi. Do informacji online o znakach drogowych i o zagrożeniach oraz do usÅ‚ugi wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy, doszÅ‚a tu nowa usÅ‚uga – informacje o sygnalizacji Å›wietlnej. DziÄ™ki skomunikowaniu z infrastrukturÄ… miasta, pojazd za poÅ›rednictwem serwera otrzymuje informacje z centralnego sterownika sygnalizacji Å›wietlnej. Kierowca może zatem dopasować prÄ™dkość tak, by podjechać do Å›wiateÅ‚ sygnalizacji podczas nastÄ™pnej fazy Å›wiatÅ‚a zielonego. Na tablicy rozdzielczej pojawia siÄ™ indywidualne zalecenie dotyczÄ…ce prÄ™dkoÅ›ci, a jeÅ›li kierowca czeka już przy czerwonym Å›wietle, czas pozostajÄ…cy do nastÄ™pnej fazy Å›wiatÅ‚a zielonego. W ten sposób system wpÅ‚ywa na prospektywny, wydajny styl jazdy i na pÅ‚ynność ruchu ulicznego. Oferta ta jest elementem skÅ‚adowym pakietu Audi connect i sukcesywnie jest udostÄ™pniana w wybranych europejskich miastach.
Do gamy usÅ‚ug Audi connect należy także umieszczona w chmurze usÅ‚uga gÅ‚osowa Amazona o nazwie Alexa, zintegrowana z systemem obsÅ‚ugi MMI. Przy jej pomocy kierowca może skÅ‚adać zamówienia i na bieżąco zasiÄ™gać informacji o wielu bieżących wydarzeniach. Alexa umożliwia streaming muzyki i audiobooków oraz oferuje dostÄ™p do ponad 80 tysiÄ™cy wÅ‚asnych umiejÄ™tnoÅ›ci. Przy pomocy sterowania smart-home można siedzÄ…c w samochodzie zamknąć na klucz drzwi od mieszkania, sterować oÅ›wietleniem i zamknąć drzwi garażu.
WyjÄ…tkowo wszechstronna jest też aplikacja myAudi App, która Å‚Ä…czy SQ8 TDI ze smartfonem klienta. Przy jej pomocy można korzystać z nawigacji myAudi oraz z usÅ‚ug zdalnych dostÄ™pnych w pakiecie Audi connect, w tym z funkcji wzywania pomocy. Opcjonalny, cyfrowy kluczyk Audi connect daje wÅ‚aÅ›cicielowi i czterem innym użytkownikom możliwość odblokowania i zablokowania drzwi pojazdu, czy wÅ‚Ä…czenia silnika przy pomocy smartfona z systemem operacyjnym Android. DziÄ™ki personalizacji, każdy użytkownik może w swoim indywidualnym profilu skonfigurować do 400 ustawieÅ„.
Do integracji smartfonów z systemem operacyjnym iOS i Android z pokÅ‚adowym systemem infotainment, sÅ‚uży Audi smartphone interface. Ustanawia on poÅ‚Ä…czenie z urzÄ…dzeniem mobilnym, pozwalajÄ…c przenieść dane Å›rodowiska Apple Car Play czy Android Auto na wyÅ›wietlacz systemu MMI, w przypadku iPhone'a także bezprzewodowo. Wyposażenie takie jak system nagÅ‚aÅ›niajÄ…cy Bang & Olufsen Advanced Sound System z dźwiÄ™kiem 3D i 23 gÅ‚oÅ›nikami oraz Audi phone box, uzupeÅ‚nia bogaty program systemów infotainment.
Bezpiecznie do celu: systemy wsparcia
Szeroka gama systemów wsparcia uzupeÅ‚nia bogatÄ… ofertÄ™ wyposażenia modelu SQ8 TDI. Adaptacyjny asystent jazdy, który integruje w sobie funkcje adaptacyjnego tempomatu z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami adaptive cruise control, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy, odciąża kierowcÄ™ przede wszystkim na dÅ‚ugich dystansach, przyczyniajÄ…c siÄ™ tym samym do zwiÄ™kszenia komfortu podróży. We wspóÅ‚pracy z asystentem wydajnoÅ›ci prospektywnie przyspiesza i zwalnia Audi SQ8 TDI. W tym celu interpretuje informacje przekazywane przez czujniki, dane nawigacji i znaki drogowe. Za bezpieczeÅ„stwo w ruchu miejskim odpowiada asystent skrzyżowaÅ„, asystent ruchu poprzecznego z tyÅ‚u, ostrzeżenie przed wysiadaniem oraz ostrzeżenie przed zmianÄ… pasa ruchu. Asystent manewrów zapobiega ewentualnym stÅ‚uczkom ingerujÄ…c delikatnie w pracÄ™ ukÅ‚adu kierowniczego i samoczynnie hamujÄ…c aż do zatrzymania, gdy np. filary na parkingach piÄ™trowych uzna za przeszkody. Ostrzeżenie przed najechaniem na krawężnik podczas parkowania chroni przed uszkodzeniami felg. Obrazy pozyskiwane z kamer 360° pozwalajÄ… na precyzyjne manewrowanie z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… co do centymetra oraz dajÄ… widok na ruch poprzeczny i na koÅ‚a. Supernowoczesne rozwiÄ…zanie to widok 3D z dowolnie wybieranÄ… perspektywÄ….
Sercem wszystkich systemów wsparcia jest centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy, zwany w skrócie zFAS. Ten montowany w SQ8 TDI standardowo komputer wielkoÅ›ci tableta, nieustannie oblicza dokÅ‚adny, zmieniajÄ…cy siÄ™ ciÄ…gle obraz otoczenia. DziÄ™ki temu systemy wsparcia kierowcy dokÅ‚adnie i szybko reagujÄ… na pojawiajÄ…ce siÄ™ obiekty i mogÄ… np. zainicjować hamowanie. Bardzo precyzyjnie dziaÅ‚a tu też nawigacja, ponieważ fuzja danych pochodzÄ…cych z czujników lokalizuje samochód z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… do pasa ruchu. Potrzebne do tego dane, zFAS w zależnoÅ›ci od wyposażenia pobiera z maksymalnie piÄ™ciu czujników radarowych, piÄ™ciu kamer i dwunastu czujników ultradźwiÄ™kowych.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl