ModuÅ‚owa pÅ‚yta podÅ‚ogowa MEB do budowy samochodów elektrycznych, którÄ… dysponuje Volkswagen już dzisiaj należy do najbardziej efektywnych platform tego rodzaju w przemyÅ›le samochodowym. Uruchomienie produkcji aut w Europie, Chinach i w USA pozwoli na jeszcze szersze jej wykorzystanie. Do 2022 roku koncern zaoferuje 27 modeli skonstruowanych w oparciu wÅ‚aÅ›nie o platformÄ™ MEB. Już w przyszÅ‚ym roku koncern wprowadzi ponadto pierwsze samochody zbudowane na Premium Platform Electric (PPE), osiÄ…gajÄ…ce wiÄ™kszÄ… prÄ™dkość, majÄ…ce wiÄ™kszy zasiÄ™g i umożliwiajÄ…ce szybsze Å‚adowanie akumulatora. Do poÅ‚owy dekady koncern zamierza opracować Scalable Systems Platform (SSP) nowej generacji, czyli platformÄ™ przeznaczonÄ… wyÅ‚Ä…cznie do samochodów elektrycznych, sÅ‚użącÄ… do konstrukcji modeli wszystkich marek koncernu należących do różnych segmentów.
W zakresie komunikacji i oprogramowania samochodowego Volkswagen również zamierza w najbliższych latach wykorzystać efekty synergii marek. PodstawÄ™ w tej dziedzinie stanowiÄ… powoÅ‚ana do życia w 2020 roku Car.Software-Org. i system operacyjny VW.OS. Wersja 1.2 systemu pojawi siÄ™ wraz z wprowadzeniem platformy PPE, razem z platformÄ… SSP zadebiutuje natomiast wersja 2.0. Do tego czasu udziaÅ‚ w samochodzie oprogramowania przygotowanego samodzielnie przez koncern ma wzrosnąć z dzisiejszych 10 procent do 60 procent. Car.Software-Org. tworzy także techniczne podstawy rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu jazdy autonomicznej, modele dziaÅ‚alnoÅ›ci oparte na wykorzystaniu danych oraz nowe usÅ‚ugi mobilne.
StrategiÄ™ platform Volkswagen stosuje ponadto w odniesieniu do akumulatorów i systemów ich Å‚adowania. W 2023 roku koncern wprowadzi zunifikowane ogniwa, które bÄ™dzie wykorzystywaÅ‚ w modelach produkowanych w różnych miejscach Å›wiata. Do 2030 roku zunifikowane ogniwa majÄ… być stosowane w 80 procentach samochodów elektrycznych różnych marek koncernu. Volkswagen zamierza dziÄ™ki temu o 50 procent zmniejszyć koszt akumulatorów stosowanych w modelach podstawowych i do 30 procent w autach wolumenowych. Å»eby zapewnić sobie zaopatrzenie w akumulatory, koncern oraz partnerzy zamierzajÄ… wybudować w Europie do koÅ„ca dekady sześć fabryk wytwarzajÄ…cych akumulatory o Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci 240 gigawatogodzin. Volkswagen rozbudowuje ponadto sieć publicznych stacji Å‚adowania w Europie, Chinach i w USA.
Czwartym elementem nowej „Mapy drogowej” w dziedzinie platform sÄ… usÅ‚ugi, w tym usÅ‚ugi mobilnoÅ›ci. Należy do nich m.in. ridepooling MOIA, carsharing WeShare czy dopasowane do indywidualnych potrzeb oferty abonamentowe oferowane przez Volkswagen Bank. RozbudowujÄ…cofertÄ™ usÅ‚ug Volkswagen tworzy system, który – jeÅ›li zajdzie potrzeba – bÄ™dzie mógÅ‚ dalej rozwijać z zewnÄ™trznymi partnerami.
Herbert Diess: „Volkswagen zamierza być liderem w dziedzinie platform także w nowej epoce motoryzacyjnej. Nasza „Mapa drogowa” to przejrzysty plan dziaÅ‚aÅ„. Zgodnie z niÄ… przyspieszymy transformacjÄ™ zmieniajÄ…cÄ… nasz koncern w przedsiÄ™biorstwo oparte na oprogramowaniu. DrogÄ… tÄ… bÄ™dziemy dynamicznie kroczyć wraz z nowym zarzÄ…dem korzystajÄ…c z solidnej podstawy finansowej. Dobry wynik uzyskany w kryzysowym 2020 roku jest dla nas dodatkowym wsparciem”.
Rok obrachunkowy 2020, mimo wyzwań spowodowanych pandemią covid-19, zakończony dobrym wynikiem
Podstawowe dane finansowe dotyczÄ…ce minionego roku obrachunkowego oraz przewidywania na rok 2021 koncern przedstawiÅ‚ pod koniec lutego. W opublikowanym dzisiaj sprawozdaniu zawarto szczegóÅ‚owe liczby dotyczÄ…ce dziaÅ‚alnoÅ›ci marek i sytuacji w poszczególnych regionach.
Frank Witter, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu ds. Finansów i IT, stwierdziÅ‚: „W 2020 roku koncern Volkswagen ponownie potwierdziÅ‚ swojÄ… mocnÄ… pozycjÄ™, mimo wyzwaÅ„ wynikajÄ…cych z pandemii covid-19. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wynoszÄ…cy ponad 10 miliardów euro znacznie przekroczyÅ‚ prognozy z pierwszego okresu pandemii z wiosny 2020 roku. JesteÅ›my bardzo zadowoleni, że mimo pandemii koncern Volkswagen osiÄ…gnÄ…Å‚ swój strategiczny cel zakÅ‚adajÄ…cy przepÅ‚yw gotówki w wysokoÅ›ci 10 miliardów euro w 2020 roku”.
Sytuacja na najwiÄ™kszym pojedynczym rynku – w Chinach – szybko wróciÅ‚a do normy, a Chiny okazaÅ‚y siÄ™ czynnikiem stabilizujÄ…cym podczas kryzysu. Wszystkie marki koncernu obecne w tym kraju zanotowaÅ‚y pozytywne wyniki finansowe. W Ameryce PoÅ‚udniowej koncern zwiÄ™kszyÅ‚ swój udziaÅ‚ w rynku do rekordowych 14 procent, w bieżącym roku spodziewa siÄ™ tutaj odnotować zyski. W Ameryce PóÅ‚nocnej, pięć lat po kryzysie wokóÅ‚ silników Diesla, koncern przeżywa comeback zwiÄ…zany także z wprowadzeniem licznych nowych modeli przygotowanych specjalnie z myÅ›lÄ… o rynku USA. W Europie wraz z wprowadzeniem modelu ID.3 mocno wzrosÅ‚a przede wszystkim sprzedaż samochodów elektrycznych. UdziaÅ‚ zelektryfikowanych pojazdów w ogólnej liczbie aut dostarczonych klientom zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ w Europie Zachodniej do 10,5 procent (w 2019 r.: 1,9 procent). DziÄ™ki temu koncern Volkswagen zajmuje w zachodniej Europie w segmencie aut czysto elektrycznych pierwsze miejsce z udziaÅ‚em wynoszÄ…cym 25 procent.
Mimo znaczÄ…cego postÄ™pu w zmniejszaniu Å›redniej emisji dwutlenku wÄ™gla przez auta koncernu w Europie, nie udaÅ‚o siÄ™ w peÅ‚ni osiÄ…gnąć celu okreÅ›lonego wspólnie z partnerami – uzyskany wynik różniÅ‚ siÄ™ od zaÅ‚ożonego nieznacznie, bo o 0,8 g/km. Wartość ta opiera siÄ™ na zaktualizowanych obliczeniach, w odróżnieniu od wstÄ™pnych danych przedstawionych w styczniu. Ostateczne wyniki w późniejszym terminie zaprezentuje Unia Europejska. W bieżącym roku koncern spodziewa siÄ™ zrealizować zaÅ‚ożonÄ… redukcjÄ™ CO2 w Europie dziÄ™ki mocno rosnÄ…cemu udziaÅ‚owi zelektryfikowanych pojazdów.
Planowane dostawy miliona samochodów z elektrycznym napÄ™dem (BEV+PHEV) w bieżącym roku
Zakrojona na szerokÄ… skalÄ™ ofensywa Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych przynosi efekty. W 2020 sprzedaż modeli koncernu wyposażonych wyÅ‚Ä…cznie w elektryczny napÄ™d wzrosÅ‚a ponad trzykrotnie. Najdalej do 2025 roku koncern zamierza osiÄ…gnąć pozycjÄ™ Å›wiatowego lidera w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci. W tym celu w ciÄ…gu kolejnych piÄ™ciu lat przeznaczy na rozwój elektrycznych i hybrydowych samochodów 46 miliardów euro. Do 2030 roku udziaÅ‚ pojazdów elektrycznych (BEV) ma wzrosnąć w Europie do 60 procent. Koncern nie przedstawi konkretnej daty odejÅ›cia od silników spalinowych z uwagi na zróżnicowanie w zakresie korzystania z energii pierwotnej, pozyskiwanej bezpoÅ›rednio z zasobów naturalnych oraz ze wzglÄ™du na zróżnicowanie prawne w różnych regionach Å›wiata.
Nowy CFO Arno Antlitz przedstawia swój plan dziaÅ‚aÅ„ na najbliższe lata
W opublikowanej prognozie na 2021 rok koncern Volkswagen zakÅ‚ada znaczne ożywienie biznesu w porównaniu z rokiem poprzednim – pod warunkiem skutecznego zażegnania pandemii covid-19. Koncern zamierza w kolejnych latach uzyskać dalszÄ… poprawÄ™ rentownoÅ›ci i realizuje cel zakÅ‚adajÄ…cy jak najszybsze ponowne osiÄ…gniÄ™cie zysku operacyjnego ze sprzedaży na poziomie 7-8 procent. Oprócz poprawy sytuacji w zakresie sprzedaży ma siÄ™ do tego przyczynić zwiÄ™kszenie dyscypliny kosztów. Koszty staÅ‚e (bez nakÅ‚adów na badania i rozwój oraz Capex) majÄ… do 2023 roku zmniejszyć siÄ™ o okoÅ‚o 2 miliardy euro lub o 5 procent w porównaniu ze stanem z roku 2020. Koszty materiaÅ‚owe powinny zmniejszyć siÄ™ do tego czasu o 7 procent. UdziaÅ‚ kosztów badaÅ„ i rozwoju (R&D), a także udziaÅ‚ inwestycji w dziale samochodów powinien, zgodnie z planami koncernu, zmniejszyć siÄ™ do 2025 roku do 6 procent każdy. Poza tym w wiÄ™kszym stopniu koncern bÄ™dzie wykorzystywać możliwoÅ›ci synergii, a planowanie finansowe wewnÄ…trz koncernu bÄ™dzie siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci opieraÅ‚o na uwzglÄ™dnieniu wspólnych platform i wspólnego oprogramowania.
Arno Antlitz, obecnie czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG odpowiedzialny za finanse i zagadnienia prawne, a od 1 kwietnia nastÄ™pca Franka Wittera na stanowisku CzÅ‚onka ZarzÄ…du Koncernu ds. Finansów, stwierdziÅ‚: „Zamierzamy zapewnić solidnÄ… podstawÄ™ finansowÄ… ambitnej transformacji koncernu Volkswagen. Dlatego z jednej strony ważna jest alokacja oraz przesuniÄ™cie zasobów i kapitaÅ‚u w kierunku elektryfikacji, cyfryzacji i usÅ‚ug mobilnoÅ›ci, z drugiej natomiast zabezpieczenie i wzmocnienie fundamentu finansowego poprzez dziaÅ‚ania w zakresie rentownoÅ›ci i kosztów, w celu umożliwienia inwestycji w technologie przyszÅ‚oÅ›ci”.