-
Ford wraz z instytutem Virginia Tech testujÄ… opracowywanÄ… na potrzeby koncernu metodÄ™ komunikacji pojazdów autonomicznych z pieszymi, innymi kierowcami oraz rowerzystami. W ten sposób chcÄ… wypracować uniwersalny sposób komunikacji pomiÄ™dzy użytkownikami dróg.
-
Przeprowadzone próby objęły także niekonwencjonalnÄ… metodÄ™ – przebrania kierowcy w maskujÄ…cy strój, udajÄ…cy fotel samochodowy; to pozwoliÅ‚o badaczom poznać reakcjÄ™ ludzi w otoczeniu pojazdu autonomicznego na emitowane przez niego sygnaÅ‚y Å›wietlne, zapowiadajÄ…ce m.in. ruszanie lub ustÄ™powanie drogi.
-
Opracowanie sposobów komunikacji dla pojazdów autonomicznych, w celu przekazania ich intencji ma zasadnicze znaczenie, ponieważ sygnaÅ‚y, takie jak machniÄ™cie dÅ‚oniÄ… lub skiniÄ™cie gÅ‚owÄ… miÄ™dzy kierowcami i pieszymi, nie do koÅ„ca wpisujÄ… siÄ™ w scenariusze jazdy pojazdów jeżdżących bez udziaÅ‚u czÅ‚owieka.
Ford Motor Company nawiÄ…zaÅ‚ wspóÅ‚pracÄ™ z Virginia Tech Transportation Institute, aby przeprowadzić eksperyment z użytkownikami, w celu przetestowania metod komunikacji zamiarów przez pojazd autonomiczny. Próby zostaÅ‚y przeprowadzone w realnym Å›rodowisku z udziaÅ‚em ludzi, aby poznać rzeczywiste reakcje ludzi na drogach publicznych.
„Zrozumienie, jak pojazdy autonomiczne wpÅ‚ywajÄ… na nasz Å›wiat dziÅ›, ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania tego, że jutro stworzymy odpowiednie warunki dla naszej koegzystencji”, powiedziaÅ‚ John Shutko, specjalista technologii Forda uwzglÄ™dniajÄ…cych czynnik ludzki.
„Musimy rozwiÄ…zać problemy zwiÄ…zane z faktem, że nie mamy żywego kierowcy, dlatego zaprojektowanie sposobu na zastÄ…pienie gestów gÅ‚owÄ… lub rÄ™kÄ… jest fundamentalne dla zapewnienia bezpiecznej i efektywnej jazdy samochodami autonomicznymi w naszych spoÅ‚ecznoÅ›ciach”.
W ramach staraÅ„ Forda o poznanie peÅ‚nego zakresu rzeczywistych implikacji wspólnego funkcjonowania pojazdów autonomicznych, mogÄ…cych bezpiecznie dzielić drogÄ™ z ludźmi, wspólny projekt badawczy zmierza do poznania najbardziej skutecznych Å›rodków umożliwiajÄ…cych komunikacjÄ™ miÄ™dzy pojazdem prowadzonym przez komputer, a innymi użytkownikami dróg.
Naukowcy rozważali wykorzystanie wyÅ›wietlaczy elektronicznych z publikowanym tekstem, ale to wymagaÅ‚o od ludzi rozumienia tego samego jÄ™zyka. Wykorzystanie symboli zostaÅ‚o odrzucone, ponieważ ich znaczenie jest maÅ‚o rozpoznawalne wÅ›ród konsumentów. Ostatecznie wybór padÅ‚ na sygnaÅ‚y Å›wietlne. Tego rodzaju komunikaty dla wskazania zamiaru skrÄ™tu i hamowania sÄ… już ujednolicone i powszechnie rozumiane, dlatego wykorzystanie tego sposobu zostaÅ‚o uznane za najskuteczniejszÄ… metodÄ™ tworzenia protokoÅ‚u komunikacji wizualnej w samochodzie autonomicznym. Inżynierowie Forda umieÅ›cili zatem pasek Å›wietlny na przedniej szybie pojazdu badawczego Transit Connect. Sześć kamer wysokiej rozdzielczoÅ›ci zostaÅ‚o zamontowanych na aucie, w celu zapewnienia 360-stopniowego widoku otoczenia, aby monitorować zachowanie innych użytkowników dróg.
Aby zasymulować realne warunki, naukowcy opracowali innowacyjny kombinezon do ukrywania czÅ‚owieka w fotelu kierowcy. Zaprojektowany zostaÅ‚ tak, aby wyglÄ…daÅ‚ jak zwykÅ‚e siedzenie kierowcy, dziÄ™ki czemu tworzy on zÅ‚udzenie w peÅ‚ni autonomicznego samochodu, poruszajÄ…cego siÄ™ bez udziaÅ‚u czÅ‚owieka. Ma to zasadnicze znaczenie dla oceny rzeczywistych wrażeÅ„ i zachowaÅ„ miÄ™dzy samochodem a innymi użytkownikami dróg. ZespóÅ‚ zaczÄ…Å‚ eksperymentować z trzema różnymi scenariuszami Å›wietlnymi, aby sprawdzić sygnalizacjÄ™ zamiaru pojazdu:
-
Przepuszczanie: dwa biaÅ‚e Å›wiatÅ‚a, które przemieszczajÄ… siÄ™ z boku na bok, wskazujÄ…c, że pojazd ustÄ™puje drogi, a nawet może siÄ™ zatrzymać,
-
Aktywna jazda autonomiczna: stałe, białe światło w celu wskazania, że pojazd jedzie autonomicznie,
-
Ruszanie: szybkie miganie białego światła w celu wskazania, że pojazd zaczyna przyspieszać z miejsca zatrzymania
Testowy Ford Transit Connect byÅ‚ wykorzystywany do symulowanej, autonomicznej jazdy po drogach publicznych w póÅ‚nocnej Wirginii – w obszarach o dużym natężeniu ruchu samochodów i pieszych – przez caÅ‚y sierpieÅ„. W tym czasie naukowcy gromadzili materiaÅ‚y wideo i notatki na temat reakcji ludzi. W Å›rodowisku miejskim przeprowadzono ponad 150 godzin testów i pokonano okoÅ‚o 1800 kilometrów, w tym odnotowujÄ…c interakcje z pieszymi, rowerami i innymi kierowcami. SygnaÅ‚y zewnÄ™trzne aktywowano ponad 1,650 razy w różnych miejscach wokóÅ‚ miejscowoÅ›ci Arlington, m.in. na skrzyżowaniach, parkingach, garażach i drogach dojazdowych do lotniska. Naukowcy teraz bÄ™dÄ… korzystać z wszystkich zgromadzonych danych, aby zrozumieć, jak inni użytkownicy dróg zmieniajÄ… swoje zachowania w odpowiedzi na sygnaÅ‚y, z których korzysta pojazd autonomiczny.
„Ta praca ma znaczenie nie tylko dla użytkowników pojazdów oraz ich producentów, ale dla każdego, kto w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie szedÅ‚ lub jechaÅ‚ obok autonomicznego samochodu”, powiedziaÅ‚ Andy Schaudt, dyrektor projektu, Centrum Automatyzacji Systemów Samochodowych, Instytutu Transportu w Virginia Tech. „JesteÅ›my dumni, że wspieramy Forda w opracowaniu tych bardzo ważnych badaÅ„”.
Tworzenie standardów branżowych
Ford wspóÅ‚pracuje już z kilkoma organizacjami przemysÅ‚u motoryzacyjnego w celu stworzenia standardów branżowych, w tym z MiÄ™dzynarodowÄ… OrganizacjÄ… NormalizacyjnÄ… i SAE International. Wspólny jÄ™zyk komunikacji wizualnej, jaki wiÄ™kszość osób może zrozumieć w kontakcie ze wszystkimi pojazdami autonomicznymi i we wszystkich lokalizacjach, pomoże zapewnić bezpiecznÄ… integracjÄ™ tego typu maszyn z istniejÄ…cymi systemami transportowymi.
Ford widzi również potrzebÄ™ stworzenia protokoÅ‚u komunikacyjnego z osobami niewidomymi lub niedowidzÄ…cymi oraz inicjuje badania nad potencjalnym rozwiÄ…zaniem w ramach oddzielnego projektu.
„Przygotowanie do wspólnej przyszÅ‚oÅ›ci z pojazdami autonomicznymi wymaga od nas wspólnych dziaÅ‚aÅ„ i pracy”, powiedziaÅ‚ Shutko. „Dlatego rozwijamy i opowiadamy siÄ™ za wypracowaniem standardowych rozwiÄ…zaÅ„, aby mogÅ‚y zostać przyjÄ™te przez przemysÅ‚ i zastosowane do wszystkich pojazdów autonomicznych”.