• Gruby szuter wyzwaniem dla zawodników oraz Polo R WRC
• Duety Volkswagena startują jako pierwsza, druga i czwarta załoga
• Pięć dni testów odbytych przed czwartym rajdem w tym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC)
Poznań, 1 kwietnia 2014 r. – Najtrudniejsze szutrowe odcinki specjalne w sezonie kontra światowa elita rajdowa – Rajd Portugalii (3-6 kwietnia) stanowi jedno z największych wyzwań dla samochodów i kierowców w kalendarzu MŚ. Na trzy duety fabryczne Volkswagena w czwartym rajdzie w tegorocznej edycji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) czekają oprócz grubego szutru na twardym podłożu także technicznie trudne i ze względu na liczne pagórki i zakręty – trudno przewidywalne odcinki. Zgodnie z nowym regulaminem MŚ, obrońcy tytułu Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) jako pierwsi w klasyfikacji będą otwierać trasę. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) w swoim World Rally Car pojadą bezpośrednio za nimi. Czwartą załogą na starcie będzie Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) w trzecim Polo R WRC.
„Rajd Portugalii jest pierwszym prawdziwym sprawdzianem w sezonie” – powiedział Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Jest to pierwszy szutrowy rajd w roku, rozgrywany w wiosennych temperaturach i na niewielkiej wysokości nad poziomem morza, dlatego jest porównywalny z kolejnymi rajdami w Argentynie, Włoszech i Polsce. Tutaj widać, jak naprawdę wypada się w porównaniu z konkurencją. Myślę jednak, że nie musimy obawiać się tego porównania. W ubiegłym roku wygraliśmy tu, także trzy pierwsze rajdy w tym sezonie rozstrzygnęliśmy na swoją korzyść. Wiemy jednak, że aby także tym razem osiągnąć maksimum mimo najbardziej niekorzystnych pozycji startowych, musimy dać z siebie wszystko i nie popełnić żadnego błędu.”
Typowa Portugalia: rajdowa codzienność
Po „nieobliczalnym” Rajdzie Monte Carlo, jedynym rajdzie w sezonie na śniegu w Szwecji oraz przyprawiających o zawrót głowy wysokościach w Meksyku, uczestników Rajdowych MŚ czeka teraz rajdowa codzienność. Ale na pewno nie będzie to nudna codzienność. Rajd Portugalii stawia przed ludźmi i sprzętem wymagania prawie nieporównywalne z inną imprezą w kalendarzu Mistrzostw Świata. Wąskie drogi bezlitośnie karzą za każdy błąd kierowcy, gruby szuter trzęsie samochodami od pierwszego do ostatniego z łącznie 338,46 kilometrów odcinków specjalnych. Rajd Portugalii w ubiegłym roku odgrywał ważną rolę przy udoskonalaniu Polo R WRC. Doświadczenia, które inżynierowie Volkswagena tutaj zebrali, wpłynęły na modyfikację części zawieszenia na sezon 2014. Właśnie z powodu ekstremalnych wyzwań Rajdu Portugalii, Polo R WRC jest teraz mocniejsze, niż przed rokiem.
Re-aklimatyzacja: pięć dni testów Volkswagena w południowej Portugalii
Volkswagen przygotowywał się na specjalne warunki Rajdu Portugalii podczas pięciodniowych testów. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila oraz Sébastien Ogier/Julien Ingrassia mieli przez dwa dni okazję do intensywnego testowania Polo R WRC wokół Almodóvar w południowej Portugalii, Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula sprawdzali swoje możliwości przez jeden dzień. Po Rajdzie Meksyku, zespół Volkswagena podczas testów przyzwyczajał się do „normalnych” warunków na niewielkiej wysokości ponad poziomem morza i przy temperaturach w okolicach 20 stopni Celsjusza. Trzy nadwozia Polo R WRC, które wystartują w Portugalii, mają re-aklimatyzację jeszcze przed sobą. Ostatni raz startowały w Rajdzie Szwecji, przy temperaturach w pobliżu zera, na śniegu i błocie pośniegowym.
Jeszcze raz, Séb: trzy zwycięstwa w Portugalii, trzy różne World Rally Car
Rajdowi mistrzowie świata Sébastien Ogier i Julien Ingrassia mają wyjątkowe wspomnienia związane z Portugalią. W 2010 roku odnieśli tutaj w Citroënie C4 WRC swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Rok później także wygrali, tym razem w Citroënie DS3 WRC. Swoje trzecie zwycięstwo w Rajdzie Portugalii francuska załoga świętowała w ubiegłym roku w Polo R WRC. Trzy zwycięstwa w trzech różnych World Rally Car udały się dotychczas tylko Markku Alénowi. Alén jest także jedynym kierowcą Rajdowych MŚ, który z pięcioma zwycięstwami w Portugalii ma ich na koncie więcej, niż Sébastien Ogier i jego pilot Julien Ingrassia. Rajd Portugalii jest dla Ogiera/Ingrassii jedynym rajdem WRC, który dotychczas trzykrotnie wygrali.
Jeszcze raz, Jari: pierwsze podium Latvali w Polo R WRC przed rokiem
W ubiegłym roku w Portugalii Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila po raz pierwszy wywalczyli w Polo R WRC miejsce na podium. Łącznie fiński duet ma na swoim koncie 16 miejsc na podium w startach dla Volkswagena. W ostatnich siedmiu rajdach stali na podium sześć razy, w tym raz na najwyższym – w Szwecji. Przed Rajdem Portugalii Finowie zajmują drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i tylko trzy punkty dzielą ich od liderów – Ogiera i Ingrassii.
Jeszcze raz, „Mikkel”: drugi Rajd Portugalii w barwach Volkswagena
Dla kolegi Ogiera i Latvali z zespołu – Andreasa Mikkelsena, od Rajdu Portugalii zaczęła się nowa rachuba czasu w Volkswagenie. Będzie to pierwszy rajd, w którym wystartuje po raz drugi w Polo R WRC. Dotychczasowe dwanaście startów w 315-konnym World Rally Car z Wolfsburga było dla Mikkelsena i jego pilota Mikko Markkuli ziemią nieznaną. Rajd Portugalii jest pierwszym startem, w którym będą mogli korzystać ze swoich zeszłorocznych doświadczeń. Korzystny dla Mikkelsena, na którego przyjaciele mówią „Mikkel”, jest fakt, że prawie 71 procent odcinków specjalnych w 2014 roku będzie podobnych do odcinków z zeszłego roku, 19 procent rozegranych zostanie w przeciwnym kierunku i tylko dziesięć procent przeprowadzonych jest zupełnie nowymi trasami.
Potencjalnie możliwy rekord: najdłuższa seria zwycięstw w historii Rajdowych MŚ
Dodatkowa motywacja dla Volkswagena wynika z listy rekordów Rajdowych Mistrzostw Świata. Zwycięstwem w Portugalii załoga z Wolfsburga mogłaby wyrównać historyczny rekord swojego rajdowego rywala – Citroëna. Najdłuższa seria zwycięstw w Rajdowych MŚ pochodzi z 2011 roku, gdy wielokrotny mistrz świata Sébastien Loeb i jego ówczesny kolega z zespołu Sébastien Ogier odnosili zwycięstwa dla Citroëna od Rajdu Meksyku do Rajdu Niemiec: łącznie osiem zwycięstw pod rząd. Volkswagen może się szczycić faktem, że z siedmioma zwycięstwami jest na drugim miejscu tej listy. W 2013 roku Volkswagen otrzymał puchary dla zwycięzcy w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, w 2014 roku w Monte Carlo, Szwecji i Meksyku. Na 16 rajdów MŚ z Polo R WRC, Volkswagen 23 razy kończył na podium.
Wypowiedzi przed Rajdem Portugalii
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Portugalia to zdecydowanie jeden z moich ulubionych rajdów w kalendarzu. W 2010 roku odniosłem tutaj moje pierwsze zwycięstwo w WRC, łącznie Julien i ja w ubiegłych czterech latach wygraliśmy tutaj trzy razy. Dlatego podchodzimy do czwartego rajdu MŚ pełni wiary w siebie. Rajd Portugalii ma dwa oblicza: jeżeli jest sucho, podłoże jest bardzo twarde i daje dobrą przyczepność. Ale gdy pada, ziemia staje się miękka i błotnista i przyczepność jest niewielka. Normalnie wolę, gdy jest sucho. Ale tym razem musimy wyjechać na trasę jako pierwsi, wtedy lekki deszcz pierwszego dnia nie byłby zły.”
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Jeszcze nigdy tak dobrze nie rozpocząłem sezonu – 60 punktów po trzech rajdach i tylko trzy punkty za liderem, moim kolegą z zespołu Sébastienem Ogierem. W ubiegłym roku trzecie miejsce w Rajdzie Portugalii było moim pierwszym miejscem na podium dla Volkswagena. W przeszłości był to trudny rajd dla mnie. Dobry wynik z 2013 roku pozwolił mi zyskać pewność siebie. Cieszę się na rajd i jestem pełen optymizmu. Przez dwa dni mieliśmy testy w pobliżu odcinków specjalnych w Portugalii. Warunki były typowe dla tego kraju: szutrowe trasy, zakręty z kiepską widocznością, sucho i około 20 stopni powyżej zera. Mam nadzieję, że teraz też tak będzie podczas rajdu. Normalnie w Portugalii jest sucho, ale w przeszłości były już imprezy rozgrywane w deszczu. W tym roku mam zupełnie inne podejście do Polo R WRC. Mamy dobrze funkcjonujące podstawowe ustawienie i teraz chodzi tylko o poprawienie drobiazgów. Podobnie jak często w ostatnich dziesięciu latach, moje urodziny przypadają w rajdowy weekend. Przyzwyczaiłem się już, że nie mogę ich świętować na luzie. Zamiast tego czeka mnie ciężka praca. Ale bardzo się na nią cieszę i chcę sam sobie sprawić prezent miejscem w pierwszej trójce.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„W zeszłym roku Portugalia była moim pierwszym rajdem w Polo R WRC. Wypadliśmy z Mikko bardzo dobrze, zajmując szóste miejsce. Miło jest wrócić z Volkswagenem do tych miejsc. Rajd Portugalii jest znany z zakrętów o niewielkiej widoczności, które trzeba pokonywać prawie na ślepo. Do tego wiele zjazdów i podjazdów. To bardzo ładny rajd, ale jednocześnie dość trudny dla kierowców. „Recce” będzie zatem bardzo ważne, abym mógł się przyzwyczaić do układu. Jest też jeden kompletnie nowy odcinek specjalny, a inne zostały trochę zmienione lub będą pokonywane w odwrotnym kierunku, niż w 2013 roku. W porównaniu z zeszłym sezonem zrobiliśmy krok do przodu. Mamy prędkość, która pozwoli nam nadążać za najlepszymi. Dla mnie jest jednak ważne, aby pracować nad utrzymaniem poziomu. Celem na następne imprezy są kolejne miejsca na podium.”
Czy wiecie, że…
… w Rajdzie Portugalii 2013 po raz pierwszy w historii Rajdowych MŚ na podium stanęli dwaj kierowcy Volkswagena? Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) na najwyższym stopniu, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) na trzecim stopniu podium.
… w ubiegłym roku w Portugalii po raz pierwszy na starcie pojawiło się trzecie Polo R WRC z Andreasem Mikkelsenem/Mikko Markkulą (N/FIN)? Duet zakończył rajd na szóstej pozycji.
… najwięcej zwycięstw w historii Rajdu Portugalii odniósł kierowca z Finlandii? Markku Alén wygrał Rajd pięć razy (1975, 1977, 1978, 1981 i 1987). Trzynastu spośród 34 zwycięzców Rajdu Portugalii to Finowie.
… w 2007 roku Rajd zmienił miejsce? Wtedy, po pięcioletniej nieobecności w kalendarzu WRC, Rajd został przeniesiony z północy na południe – z Porto w okolice Faro, stolicy regionu Algarve.
… Rajd Portugalii rozgrywany był wcześniej zarówno na asfalcie, jak i na szutrze? Od przeniesienia w region Faro w 2007 roku Rajd Portugalii jest rajdem wyłącznie szutrowym.
… ambasador Volkswagen Motorsport Luís Moya (E) dwa razy w swojej karierze wygrał Rajd Portugalii? W 19991 roku jako pilot w Toyota Celica i w 1995 roku jako pilot w Subaru Impreza. Kierowcą w obu przypadkach był Carlos Sainz (E), który w 2010 roku wygrał z Volkswagenem Rajd Dakar.
… Polo R WRC nie jest pierwszym rajdowym samochodem Volkswagen Motorsport, który w Rajdzie Portugalii znalazł się w pierwszej trójce? W 1987 roku Kenneth Eriksson/Peter Diekmann (S/D) zajęli w Golfie GTI 16V trzecie miejsce.
… Audi, należące do koncernu Volkswagen, zaliczyło w latach 80-tych hattrick w Rajdzie Portugalii? Michèle Mouton/Fabrizia Pons (F/I) w 1982 roku, Hannu Mikkola/Arne Hertz (FIN/S) 1983 i 1984 roku wywalczyli zwycięstwo dla producenta z Ingolstadt.
… Rajd Portugalii został już pięć razy wybrany „Najlepszym rajdem świata”?
Liczba na Rajd Portugalii: 74,8
W ostatnim rajdzie, w Meksyku, Sébastien Ogier osiągnął w Polo R WRC maksymalne ciśnienie hamowania 74,8 barów. Odpowiada to ciśnieniu atmosferycznemu na głębokości 748 metrów – to zbyt dużo dla konstrukcji większości nowoczesnych łodzi podwodnych.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) – punktacja
Klasyfikacja kierowców
1. Sébastien Ogier, 63 punkty;
2. Jari-Matti Latvala, 60 punktów;
3. Mads Østberg, 32 punkty;
4. Andreas Mikkelsen, 24 punkty;
5. Elfyn Evans, 20 punktów;
6. Bryan Bouffier, 18 punktów;
7. Mikko Hirvonen, 18 punktów;
8. Kris Meeke 17 punktów;
9. Thierry Neuville, 15 punktów;
10. Ott Tänak, 10 punktów;
Klasyfikacja producentów
1. Volkswagen Motorsport, 115 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 60 punktów;
3. M-Sport, 40 punktów;
4. Hyundai Motorsport, 31 punktów;
5. Volkswagen Motorsport II, 28 punktów;
6. Jipocar Czech National Team, 10 punktów;
7. RK M-Sport WRT, 4 punkty
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Portugalii – harmonogram
Środa, 2 kwietnia 2014
|
Dojazd
|
OS
|
Dojazd
|
|
Shakedown (Vale Judeu), 120 min.
|
04,98 km
|
godz. 14:30
|
Czwartek, 3 kwietnia 2014
|
|
Dojazd
|
OS
|
Dojazd
|
|
|
Start (Estoril)
|
|
|
godz. 15:00
|
|
Regrouping (Lizbona)
|
|
|
|
godz. 15:45
|
OS 01s
|
SSS Lisboa
|
22,20 km
|
03,27 km
|
288,28 km
|
godz. 18:01
|
|
Parc fermé (stadion Algarve)
|
|
|
godz. 21:45
|
|
|
310,48
|
03,72
|
313,75 km
|
|
|
|
|
|
|
|
Piątek, 4 kwietnia 2013
|
|
Dojazd
|
OS
|
Dojazd
|
|
|
Service A (stadion Algarve), 15 min
|
|
|
godz. 09:00
|
OS 02
|
Silves 1
|
56,71 km
|
21,50 km
|
|
godz. 10:06
|
OS 03
|
Ourique 1
|
25,80 km
|
25,04 km
|
|
godz. 11:06
|
OS 04
|
Almodôvar 1
|
09,54 km
|
26,48 km
|
56,42 km
|
godz. 11:49
|
|
Regrouping (stadion Algarve),
|
|
godz. 13:15
|
|
Service B (stadion Algarve), 30 min
|
|
godz. 13:30
|
OS 05
|
Silves 2
|
56,71 km
|
21,50 km
|
|
godz. 14:51
|
OS 06
|
Ourique 2
|
25,80 km
|
25,04 km
|
|
godz. 15:51
|
OS 07
|
Almodôvar 2
|
09,54 km
|
26,48 km
|
56,42 km
|
godz. 16:34
|
|
Flexi-Service C (stadion Algarve), 45 min.
|
|
|
godz. 18:10
|
|
Parc fermé (stadion Algarve)
|
|
|
godz. 23:00
|
|
|
296,94 km
|
146,04 km
|
Σ 442,98 km
|
|
Sobota, 5 kwietnia 2014
|
|
Dojazd
|
OS
|
Dojazd
|
|
|
Service D (stadion Algrave) 15 min.
|
|
|
godz. 08:30
|
OS 08
|
Santa Clara 1
|
73,42 km
|
19,09 km
|
|
godz. 09:55
|
OS 09
|
Santana da Serra 1
|
25,70 km
|
31,90 km
|
|
godz. 10:50
|
OS 10
|
Malhão 1
|
23,38 km
|
22,15 km
|
39,63 km
|
godz. 12:00
|
|
Regrouping (stadion Algarve)
|
|
godz. 13:05
|
|
Service E (stadion Algarve), 30 min.
|
|
godz. 13:20
|
OS 11
|
Santa Clara 2
|
73,42 km
|
19,09 km
|
|
godz. 15:00
|
OS 12
|
Santana da Serra 2
|
25,70 km
|
31,90 km
|
|
godz. 15:55
|
OS 13
|
Malhão 2
|
23,38 km
|
22,15 km
|
39,63 km
|
godz. 17:05
|
|
Flexi-Service F (stadion Algarve), 45 min.
|
|
|
godz. 18:20
|
|
Parc fermé (stadion Algarve)
|
|
|
godz. 23:00
|
|
|
324,26 km
|
146,28 km
|
Σ 470,54 km
|
|
Niedziela, 6 kwietnia 2014
|
|
Dojazd
|
OS
|
Dojazd
|
|
|
Service G (stadion Algrave) 15 min.
|
|
|
godz. 07:45
|
OS 14
|
Loulé 1
|
40,92 km
|
13,83 km
|
|
godz. 08:50
|
OS 15
|
São Brás de Alportel 1
|
19,23 km
|
16,21 km
|
|
godz. 09:45
|
OS 16P
|
Loulé 2
|
26,20 km
|
13,83 km
|
47,06 km
|
godz. 11:05
|
|
Service H (stadion Algarve), 10 min.
|
|
godz. 12:15
|
|
Dekoracja zwycięzców (stadion Algrave)
|
|
godz. 13:30
|
|
|
133,41 km
|
43,87 km
|
Σ 177,28 km
|
|
|
1.065,09 km
|
339,46 km
|
Σ 1.404,55 km
|
Volkswagen Group Polska
Volkswagen PR
Paweł Murszewski
Telefon: +48 (0) 61 627 33 80
Fax: +48 (0) 61 627 34 49
E-Mail: pawel.murszewski@volkswagen.pl
www.vw.press-bank.pl