KODIAQ wybraÅ‚ siÄ™ na trasÄ™ wiodÄ…cÄ… przez Peru, BoliwiÄ™ i ArgentynÄ™ jako samochód serwisowy zespoÅ‚u rajdowego BARTH Racing. Tym sposobem staÅ‚ siÄ™ on pierwszÄ… ŠKODÄ„ w historii, która wystartowaÅ‚a w tym pustynnym maratonie.
„DokÅ‚adnie sprawdziliÅ›my, czy ŠKODA kiedykolwiek braÅ‚a udziaÅ‚ w Rajdzie Dakar, choćby jako zapewniajÄ…cy wsparcie techniczne samochód serwisowy. Kiedy nie udaÅ‚o nam siÄ™ znaleźć żadnej na listach startowych, postanowiliÅ›my to zmienić.” – powiedziaÅ‚ Michal Burkoň, szef zespoÅ‚u BARTH Racing.
Burkoň dobrze zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™ z wielkoÅ›ci wyzwania, jakie stawiaÅ‚ przed seryjnym egzemplarzem modelu KODIAQ: „GÅ‚ównym celem byÅ‚o pokazanie, że dobrze już znany z ulic SUV może poradzić sobie z ekstremalnymi warunkami rajdu, szczególnie tak trudnego jak Rajd Dakar. KODIAQ miaÅ‚ przejechać blisko 10 000 km trasÄ… prowadzÄ…cÄ… przez Peru, BoliwiÄ™ i ArgentynÄ™ - pustynie, wydmy, wyschniÄ™te dna sÅ‚onych jezior i bÅ‚ota.”
MajÄ…cy zmierzyć siÄ™ z tÄ… trasÄ… KODIAQ nie zostaÅ‚ zmodyfikowany do tego celu w żaden specjalny sposób – zostaÅ‚ wybrany fabryczny egzemplarz w wersji wyposażenia STYLE z silnikiem 2.0 TDI, napÄ™dem 4x4 i siedmiobiegowÄ… skrzyniÄ… automatycznÄ… DSG.
ObowiÄ…zki biaÅ‚o-niebieskiej ŠKODY nie koÅ„czyÅ‚y siÄ™ na przejechaniu trasy od startu do mety każdego dnia. „Nasz KODIAQ funkcjonowaÅ‚ także jako minibus zespoÅ‚u i przez caÅ‚y czas krążyÅ‚ pomiÄ™dzy obozami i hotelami.” – relacjonowaÅ‚ kierowca samochodu, Viasta Korec. „W Å›rodku jest dość miejsca nawet dla siedmiu osób. Bardzo chwaliÅ‚em sobie także obecność adaptacyjnego tempomatu – niewÄ…tpliwie czyniÅ‚ moje zadanie choć trochÄ™ Å‚atwiejszym.” – mówiÅ‚ kierowca, Vlasta Korec w Ameryce PoÅ‚udniowej.
„Seryjny KODIAQ to z pewnoÅ›ciÄ… nie wyczynowa rajdówka – by siÄ™ niÄ… stać, musiaÅ‚by zostać do tego celu gruntownie przebudowany. Bez problemu radzi sobie jednak z wyzwaniami terenowymi, które przed nim postawiono.” – oceniaÅ‚ dalej Korec. „Nasz samochód przewoziÅ‚ mnóstwo rzeczy: namioty, Å›piwory, ubrania, kamery, statywy, aparaty fotograficzne, drony, w koÅ„cu metalowe pÅ‚yty, które wsadza siÄ™ pod koÅ‚a, gdy samochód siÄ™ zakopie. To niesamowite, że to wszystko udaÅ‚o nam siÄ™ zmieÅ›cić w jednym samochodzie.” – dzieliÅ‚ siÄ™ swoimi kolejnymi spostrzeżeniami zwiÄ…zanymi z najpojemniejszym SUV-em ŠKODY.
Michal Burkoň opowiedziaÅ‚ także, jak dzielnie KODIAQ znosiÅ‚ bardzo dziurawe drogi Boliwii i niskiej jakoÅ›ci olej napÄ™dowy: „WidzieliÅ›my wiele samochodów z dymem wydobywajÄ…cym siÄ™ spod maski. Nasz KODIAQ zniósÅ‚ wszelkie przeciwnoÅ›ci bez żadnych oznak sÅ‚aboÅ›ci.” – podsumowaÅ‚ Burkoň.