Jeszcze kilkanaÅ›cie lat temu samochody z napÄ™dem hybrydowym byÅ‚y uznawane za nowinkÄ™ technologicznÄ… i motoryzacyjnÄ… fanaberiÄ™. Od momentu pojawienia siÄ™ w Polsce pierwszej oficjalnie oferowanej hybrydy – drugiej generacji Priusa – minęło już 13 lat. Dzisiaj co czwarty samochód opuszczajÄ…cy polski salon Toyoty ma napÄ™d spalinowo-elektryczny, a Å‚Ä…czna liczba sprzedanych w Polsce egzemplarzy przekroczyÅ‚a już w sumie 21 tysiÄ™cy. Co wiÄ™cej, ostatnie 10 tys. hybryd tej marki Polacy kupili w ciÄ…gu zaledwie 12 miesiÄ™cy. To już nie ewolucja, ale prawdziwa rewolucja!
Niskie koszty serwisowania to dopiero poczÄ…tek
Samochód z napÄ™dem hybrydowym może wydawać siÄ™ skomplikowanym i kosztownym w serwisowaniu urzÄ…dzeniem – nic bardziej mylnego! Użytkownicy docenili hybrydowÄ… technologiÄ™ Toyoty miÄ™dzy innymi dziÄ™ki niskim kosztom eksploatacji. ObsÅ‚uga serwisowa takiego samochodu kosztuje zasadniczo tyle, co pojazdu tej samej klasy napÄ™dzanego silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.
Co wiÄ™cej, użytkujÄ…c samochód z napÄ™dem hybrydowym, zyskuje siÄ™ na tym, czego on nie posiada, a co jest sporÄ… bolÄ…czkÄ… i generatorem kosztów w autach z silnikiem Diesla. W hybrydzie nie wystÄ™puje bowiem koÅ‚o dwumasowe, turbosprężarka, filtr DPF, a nawet paski klinowe i paski rozrzÄ…du! NapÄ™dy wysokoprężne sÄ… ponadto droższe w produkcji, emitujÄ… dużo wiÄ™cej spalin, a w ostatnim czasie zyskaÅ‚y zÅ‚Ä… sÅ‚awÄ™ pod wpÅ‚ywem afery z faÅ‚szowaniem wyników emisji spalin.
Prostota ukÅ‚adu hybrydowego przekÅ‚ada siÄ™ bezpoÅ›rednio na dÅ‚ugowieczność samochodów zasilanych napÄ™dem spalinowo-elektrycznym. Dowód? Pewien austriacki taksówkarz przejechaÅ‚ swoim Priusem drugiej generacji ponad milion kilometrów, i to bez żadnej awarii. Co wiÄ™cej, przykÅ‚ad ten pokazuje również trwaÅ‚ość akumulatorów, wÅ›ród sceptyków budzÄ… najwiÄ™cej wÄ…tpliwoÅ›ci – pomimo niewiarygodnie dużego przebiegu element ten nadal sprawowaÅ‚ siÄ™ wzorowo.
Bogate wyposażenie i systemy bezpieczeństwa
Samochody z napÄ™dem hybrydowym to nie tylko technologia, która pomaga w ochronie Å›rodowiska i naszych portfeli. To również bogate wyposażenie rodem z samochodów klasy premium. PrzykÅ‚ad? Na liÅ›cie podstawowego wyposażenia najtaÅ„szej na rynku hybrydy – Toyoty Yaris – znaleźć można miÄ™dzy innymi ukÅ‚ad wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia oraz wczesnego ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, a także automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe, 7 poduszek powietrznych, komputer pokÅ‚adowy i wielofunkcyjnÄ… kierownicÄ™.
Nacisk na obecność dodatkowych systemów bezpieczeÅ„stwa w samochodach z napÄ™dem hybrydowym procentuje. W 2011 roku opublikowano raport placówki badawczej zwiÄ…zanej z Insurance Institute for Highway Safety, amerykaÅ„skim odpowiednikiem Euro NCAP, który opieraÅ‚ siÄ™ na analizie danych z lat 2003–2011. Zbadano w nim samochody, które ulegÅ‚y wypadkom, powodujÄ…c obrażenia ich kierowców i pasażerów. WedÅ‚ug tych statystyk, osoby jadÄ…ce samochodami z dodatkowym napÄ™dem elektrycznym o 25 procent rzadziej ulegajÄ… obrażeniom wskutek wypadków.
BezpieczeÅ„stwo samochodów hybrydowych potwierdzajÄ… również testy Euro NCAP. W 2016 roku Toyota Prius zdobyÅ‚a najwyższÄ… rekomendacjÄ™ Best in Class Euro NCAP jako najbezpieczniejszy samochód w klasie dużych aut rodzinnych. MiaÅ‚a na to wpÅ‚yw jakość ochrony pieszych oraz systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego w nowym Priusie. Również nowy hybrydowy crossover Toyoty, model C-HR, otrzymaÅ‚ najwyższÄ… ocenÄ™ Euro NCAP – 5 gwiazdek. Ochrona kierowcy i dorosÅ‚ych pasażerów zostaÅ‚a oceniona w nim aż na 95 procent. Za bezpieczeÅ„stwo dzieci C-HR uzyskaÅ‚ 77 procent, natomiast za ochronÄ™ przechodniów przed skutkami zderzenia 76 procent. Systemy bezpieczeÅ„stwa czynnego zdobyÅ‚y 78 procent za skuteczność.
Ekologia, ekonomia i bardzo dobre osiÄ…gi
Hybrydowe samochody wytwarzajÄ… znikome iloÅ›ci tlenków azotu i innych substancji szkodliwych dla Å›rodowiska, co – w kontekÅ›cie problemów ze smogiem – jest istotnÄ… cegieÅ‚kÄ… w walce o zdrowie i życie mieszkaÅ„ców miast. Dlaczego tak ważne jest minimalizowanie iloÅ›ci tlenków azotu generowanych przez silniki? Transport drogowy odpowiada za emisjÄ™ 40 procent NOx w Europie, a okoÅ‚o 80 procent tych emisji pochodzi z samochodów z silnikiem Diesla – to, czy samochód jest przyjazny Å›rodowisku, zależy gÅ‚ównie od tego, ile wynosi emisja dwutlenku wÄ™gla i tlenków azotu na każdy przejechany kilometr.
WedÅ‚ug testów analityków z Next Green Car hybrydy sÄ… – oprócz samochodów w 100 procentach elektrycznych – najbardziej ekologicznymi autami na rynku. Dla przykÅ‚adu – model Auris, który jest jednym z najpopularniejszych hatchbacków w Polsce, w wersji hybrydowej emituje tlenki azotu zaledwie na poziomie 6 mg/km, a emisja dwutlenku wÄ™gla (CO2) to 79 g/km. W tej samej klasie, najbardziej ekologicznym samochodem z silnikiem konwencjonalnym jest model Megane (1,5 dCi) – w jego przypadku emisja tlenków azotu (NOx) to 34 mg/km – o 28 mg wiÄ™cej niż w przypadku zajmujÄ…cego pierwsze miejsce Aurisa Hybrid. Francuski hatchback emituje przy tym CO2 w iloÅ›ci 96 g/km.
Co wiÄ™cej, flagowa hybryda – model Prius – udowodniÅ‚ w rajdzie Toyota Economy Race 2016, że samochody z tym napÄ™dem potrafiÄ… spalić naprawdÄ™ minimalne iloÅ›ci paliwa. Najlepszy wynik uzyskany w czasie imprezy wyniósÅ‚ tylko 2,970 l/100 km w jeździe miejskiej i 2,687 l/100 km poza miastem.
Przyjęło siÄ™ również myÅ›leć, że samochody ekologiczne sÄ… równoczeÅ›nie powolne i nie pozwalajÄ… na dynamicznÄ… jazdÄ™. Nic bardziej mylnego. Silnik elektryczny ma bardzo szeroki zakres użytecznych obrotów, co oznacza, że zachowuje swojÄ… sprawność zawsze blisko 100 procent! Dodatkowo bezstopniowa skrzynia biegów CVT pozwala na sprawne przyspieszanie, pomaga oszczÄ™dzać paliwo, a do tego jest prostsza w konstrukcji niż klasyczne automaty.
Hybrydy Toyoty posiadajÄ… ponadto możliwość kontrolowania trybu pracy ukÅ‚adu. Kierowca może wybrać pomiÄ™dzy trybem NORMAL, EV – jazdÄ… wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™dem elektrycznym, ECO – z minimalnym wpÅ‚ywem na Å›rodowisko i POWER – oferujÄ…cym peÅ‚ne dynamiczne przyspieszenie.
Idealne rozwiÄ…zanie dla biznesu
Samochód eksploatowany przez firmÄ™ może stracić przez okres trzech lat leasingu nawet dwie trzecie swojej wartoÅ›ci. Wybór odpowiedniego modelu wygeneruje wiÄ™c spore oszczÄ™dnoÅ›ci przy np. wynajmie dÅ‚ugoterminowym. Na wysokość wartoÅ›ci odsprzedaży, czyli tzw. wartoÅ›ci rezydualnej, wpÅ‚yw ma szereg czynników. Na poczÄ…tek odnoszÄ… siÄ™ one do samego pojazdu i dotyczÄ… jego wieku, ceny poczÄ…tkowej, wizerunku marki, rodzaju modelu i nadwozia, pojemnoÅ›ci silnika i rodzaju paliwa oraz poziomu wyposażenia.
PrzykÅ‚adowo firma Info-Ekspert, zajmujÄ…ca siÄ™ przewidywaniem wartoÅ›ci odsprzedaży nowych modeli, wyliczyÅ‚a dla Priusa 4. generacji bardzo wysokÄ… wartość rezydualnÄ…. WedÅ‚ug jej analiz wÅ‚aÅ›ciciele nowego Priusa bÄ™dÄ… mogli sprzedać samochód po 36 miesiÄ…cach i 20 tys. przebiegu rocznie nawet za 55,5 procent wartoÅ›ci poczÄ…tkowej, znacznie powyżej najpopularniejszych modeli segmentu D. Natomiast model Auris po upÅ‚ywie trzech lat i przebiegu na poziomie 90 tys. km cechuje siÄ™ najlepszÄ… w klasie C wartoÅ›ciÄ… rezydualnÄ… na poziomie 56,2 procent, wyprzedzajÄ…c miÄ™dzy innymi takich konkurentów jak Golf (56,1 procent), Kie cee’d (53,3 procent) czy Forda Focusa (50,2 procent).
Coraz wiÄ™ksza popularność zdobywana przez samochody z napÄ™dem hybrydowym nie pozwala mieć wÄ…tpliwoÅ›ci, że technologia ta w krótkim czasie staÅ‚a siÄ™ idealnym rozwiÄ…zaniem nie tylko dla rynku flotowego, ale również dla prywatnych użytkowników. W pierwszym kwartale 2017 roku w Europie sprzedaż hybryd produkowanych przez ToyotÄ™ zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 50 procent do 106 tys. egzemplarzy.