1. Wstęp: Unikalna kombinacja wszechstronności, wyrafinowania i rozwiązań technicznych w segmencie B
-
Bezkonkurencyjna przestronność wnętrza i nadzwyczajna funkcjonalność
-
Mocny i wydajny silnik benzynowy 1.5 i-VTEC
-
Odważna, sportowa stylizacja i nowa wersja Dynamic
-
Lekka i sztywna struktura pozwala na dynamiczną jazdę
-
Gama zaawansowanych systemów bezpieczeństwa
Nowy Jazz korzysta z solidnej reputacji swoich bardzo udanych poprzedników. Model globalny, znany na niektórych rynkach jako ‘Fit’, sprzedał się w liczbie ponad 7 milionów egzemplarzy na całym świecie od czasu wprowadzenia jego pierwszej generacji w 2001 roku.
Auto zachowuje charakterystyczną sylwetkę, prezentując odświeżoną stylizację typowego dla Hondy pasa przedniego oraz nowe elementy wersji Dynamic.
Jazz powstał zgodnie z koncepcją projektową Hondy ‘maksimum człowieka, minimum maszyny’. Inżynierom chodziło o stworzenie kompaktowego pojazdu o wysokiej funkcjonalności poprzez maksymalizację przestrzeni dla pasażerów i minimalizację przestrzeni dla podzespołów samochodu.
Czterometrowy Jazz korzysta z centralnie umieszczonego zbiornika paliwa, aby zachować największe wnętrze w klasie i umożliwić zastosowanie systemu Magic Seats. Dzięki niemu kabina auta oferuje niezrównaną funkcjonalność, z całą gamą konfiguracji pozwalających na dostosowanie przestrzeni do liczby pasażerów i ich bagaży.
Pasażerowie będą także pod wrażeniem wysokiej jakości wnętrza, zastosowanych systemów bezpieczeństwa i funkcji multimedialnych, jak również możliwości niezwykle oszczędnej i dynamicznej jazdy.
Miękkie w dotyku, wysokiej klasy materiały i starannie zaprojektowane wnętrze odpowiadają za przyjemny nastrój, który uzupełnia 7-calowy ekran dotykowy, umieszczony w górnej części deski rozdzielczej. Pełni on główną rolę w systemie multimedialnym Honda Connect.
Nowy Jazz jest dostępny z dwoma mocnymi, wydajnymi silnikami benzynowymi – znanym 102-konnym silnikiem o pojemności 1,3 litra i-VTEC z generacji Earth Dreams Technology oraz ze 130-konną jednostką i-VTEC o pojemności 1,5 litra, która oferowana jest w europejskim modelu Jazz po raz pierwszy.
Komfortowa jazda i dobre prowadzenie to wynik zastosowania sztywnego i lekkiego nadwozia oraz zawieszenia przygotowanego specjalnie na drogi Europy.
Podobnie jak wszystkie modele Hondy, wprowadzony ostatnio do Europy Jazz jest wyposażony w szereg systemów z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, aby prowadzenie samochodu było łatwiejsze i bardziej bezpieczne. Należy do nich –m. in. – system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA), który pomaga uniknąć kolizji bądź ograniczyć jej skutki przy małej prędkości.
2. Niezwykle przestronne wnętrze i niezrównana funkcjonalność
-
Optymalna organizacja przestrzeni zapewnia najwięcej miejsca dla pasażerów i bagażu w tej klasie samochodów
-
Pasażerowie tylnych siedzeń cieszą się bezkonkurencyjnym komfortem i przestrzenią
-
Przestrzeń bagażowa o poj. 354 litry rośnie do 897 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy
-
System Magic Seats – z czterema trybami ustawień – zapewnia maksymalną uniwersalność wnętrza
-
Szeroka klapa bagażnika i niski próg załadunku zapewniają łatwy dostęp do wnętrza
Zastosowanie koncepcji projektowej Hondy „maksimum człowieka, minimum maszyny” gwarantuje, że Jazz jest pojazdem kompaktowym, ale jednocześnie wysoce funkcjonalnym. Lekka konstrukcja, wykorzystująca sprytne, opracowane przez Hondę rozwiązania, zapewnia najlepszą w klasie przestronność dla pasażerów i ich bagaży. Płaski zbiornik paliwa zamontowany pod przednimi siedzeniami uwolnił przestrzeń pod podłogą tylnych siedzeń dla opracowanego przez Hondę systemu Magic Seats.
Przy dużym rozstawie osi, kompaktowy Jazz posiada największą w klasie przestrzeń dla pasażerów – ilość miejsca na nogi, ramiona i nad głową jest bezkonkurencyjna w tym segmencie samochodów.
Jazz oferuje klientom największy w klasie bagażnik. Jego pojemność wynosi 354 litry (wg normy VDA) i rośnie do 897 litrów przy złożonych oparciach tylnej kanapy. Co więcej, tylna kanapa dzieli się w proporcji 60:40, a dzięki systemowi Magic Seats, przestrzeń auta można konfigurować na cztery sposoby, aby w pełni dostosować ją do swoich potrzeb.
Tryb użytkowy – oparcie tylnego siedzenia składa się do przodu a siedzisko obniża się do wnęki na stopy pasażerów, tworząc płaską podłogę o długości 1505 mm.
Tryb wysoki – przód tylnego siedziska unosi się do góry i blokuje się w pozycji pionowej, tworząc przestrzeń ładunkową o wysokości 1280 mm (mierzoną od podłogi do podsufitki), umożliwiającą umieszczenie wysokich przedmiotów za przednimi fotelami.
Tryb długi – oparcie przedniego siedzenia pasażera rozkłada się do tyłu do pozycji poziomej, podczas gdy oparcie tylnego siedzenia składa się do przodu, tworząc tunel do umieszczenia przedmiotów o długości sięgającej 2480 mm.
Tryb wypoczynkowy – oparcia przednich siedzeń odchyla się do tyłu, zrównując je z siedziskiem tylnego siedzenia. Powstaje w ten sposób „kanapa” z siedziskiem o długości 1580 mm, pozwalająca usiąść pasażerom z tyłu i wygodnie wyciągnąć nogi po długiej podróży.
Dzięki klapie bagażnika o szerokości 1090 mm i niskiemu progowi załadunkowemu na wysokości zaledwie 605 mmm, dostęp do przestrzeni ładunkowej jest łatwy, a cztery uchwyty do mocowania gwarantują, że przedmioty w bagażniku będą przewożone bezpiecznie.
3. Lekkie i sztywne nadwozie oraz dynamiczne zawieszenie
-
Sztywna płyta podłogowa i struktura nadwozia zaprojektowane dla Europy
-
Lżejsze zawieszenie i nowy system tłumienia poprawiają jakość jazdy
-
Zestrojenie zawieszenia i system Agile Handling Assist ograniczają do minimum podsterowność
-
System hamulcowy zapewnia skuteczne, bezpieczne hamowanie
Zbudowane na lekkiej, ale sztywnej globalnej platformie, przeznaczone na europejski rynek modele Jazz cechują się dodatkowo wzmocnioną strukturą nadwozia oraz specjalnie opracowanym zestrojeniem zawieszenia. Właściwości jezdne są zaprojektowane tak, żeby dać maksimum przyjemności z jazdy na typowych europejskich drogach, pozwalając zawieszeniu i układowi kierowniczemu pracować z największą precyzją.
Komponenty lekkiego zawieszenia – kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna typu H z tyłu, w połączeniu z długim rozstawem osi, zapewniają imponujący poziom stabilności przy ograniczeniu przechyłów wzdłużnych. Wyrafinowany system tłumienia odpowiada za komfortową jazdę na wszystkich fotelach i ogranicza do minimum przenoszenie drgań z drogi do kabiny, dając odczucie przyjemnego spokoju.
Geometria przedniego zawieszenia modelu Jazz sprzyja precyzyjnemu, łatwemu pokonywaniu zakrętów. Jego zwrotność została dodatkowo poprawiona przez elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, który dostarcza kierowcy precyzyjnej informacji.
Odczucie łatwego prowadzenia i spokoju podczas jazdy zostało dodatkowo wzmocnione przez oprecowany przez Hondę układ wspomagania prowadzenia –AHA. Jest to kolejna zaawansowana funkcja, która poprawia stabilność samochodu podczas jazdy, szczególnie w przypadku szybkich ruchów kierownicą lub dużych obciążeń w zakrętach, które zdarzają się w trakcie manewrów wykonywanych dla uniknięcia niebezpieczeństwa.
AHA działa za pośrednictwem systemu kontroli stabilności jazdy (VSA), lekko przyhamowując – w sposób niezauważalny dla kierowcy – wewnętrzne koła w zakręcie, gdy kierownica jest skręcona. W rezultacie poprawiają się reakcje samochodu i stabilność, co oznacza jeszcze bardziej satysfakcjonujące wrażenia z jazdy.
Układ hamulcowy zapewnia dużą efektywność dzięki zastosowaniu hamulców tarczowych przy wszystkich kołach, gdzie z przodu zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 262 mm, a z tyłu pełne tarcze o średnicy 239 mm. Elektroniczne systemy wzmacniające siłę hamowania i poprawiające stabilność pojazdu to: system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), układ wspomagania nagłego hamowania (BA), układ kontroli stabilności jazdy (VSA) i system wspomagania ruszania pod górę (HSA).
Kompleksowe podejście Hondy do problemu hałasu, drgań i przenoszenia nierówności drogi spowodowało, że szumy pochodzące od silnika, nawierzchni i wiatru są minimalne. Przenikanie hałasu w obszarze deski rozdzielczej zostało zredukowane dzięki ograniczeniu – do absolutnego minimum – szczelin w materiałach izolujących .
Osłony aerodynamiczne pod samochodem obniżają poziom szmu związanego z opływem powietrza, redukując jednocześnie opór aerodynamiczny do najniższego poziomu w tej klasie pojazdów. Efekt wysiłków inżynierów to Jazz, który brzmi nieprzeciętnie, bo został skomponowany dla delektowania się jazdą.
4. Nowy mocny i wydajny silnik benzynowy 1.5 i-VTEC
-
1,5-litrowy benzynowy silnik i-VTEC po raz pierwszy dostępny w modelu Jazz
-
Moc maksymalna – 130 KM; maksymalny moment obrotowy – 155 Nm
-
Lekkie komponenty silnika i zoptymalizowany kształt tłoków
-
Bezstopniowa skrzynia biegów CVT oferuje najwyższą sprawność; średnie zużycie paliwa wynosi 5,4 l/100 km
Nowy europejski Jazz jest po raz pierwszy dostępny z silnikiem benzynowym i-VTEC o pojemności 1,5 litra. Łączy on wysoką dynamikę z niskim zużyciem paliwa, uzyskując moc maksymalną 130 KM (96 kW) przy 6600 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr./min.
1,5-litrowy benzynowy silnik i-VTEC Hondy spełnia restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6 i osiąga zużycie paliwa na poziomie 5,4 l /100 km, przy emisji CO2 wynoszącej 124 g/km (w wersji z opcjonalną przekładnią CVT).
Nowy Jazz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy w przypadku wersji ze skrzynią manualną i w 10 sekund – ze skrzynią CVT. Sama przekładnia CVT również została ulepszona, aby zapewnić bardziej płynną pracę i szybkie reakcje w trakcie przyspieszania.
Układy VTEC (elektronicznego sterowania zmiennym czasem otwarcia i skokiem zaworów) oraz VTC (płynnej zmiany faz rozrządu) w połączeniu z bezpośrednim wtryskiem paliwa, kanałami ssącymi powodującymi zawirowanie mieszanki oraz zoptymalizowanym kształtem tłoków, dają korzyści w postaci wyższej mocy i większej sprawności. Redukcja masy w silniku 1,5 i-VTEC została osiągnięta dzięki obniżeniu wagi wału korbowego i zastosowaniu niezależnych pokryw łożysk.
102-konny silnik benzynowy i-VTEC o poj. 1,3 l będzie nadal dostępny dla wszystkich wersji wyposażeniowych Hondy Jazz, z wyjątkiem wersji Dynamic. Maksymalny moment obrotowy wynosi 123 Nm przy 5000 obr./min.
Silnik benzynowy i-VTEC o poj. 1,3 litra korzysta z chłodzonego, wysokoprzepływowego systemu recyrkulacji gazów wylotowych ( EGR) jak również z układu płynnej zmiany faz rozrządu (VTC), który optymalizuje czas otwarcia zaworów ssących. Stopień sprężania 13,5:1 gwarantuje maksymalną sprawność cieplną jednostki.
Silnik 1,3 i-VTEC emituje od 106 g/km CO2, podczas gdy zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,6 l/100 km (w wersji ze skrzynią CVT).
Dla obu silników dostępne są dwa zaawansowane programy sterowania skrzynią CVT pomagające kierowcy w szczególnych sytuacjach: system wczesnej redukcji podczas hamowania (EDDB) i system Fast Off.
System wczesnej redukcji podczas hamowania (EDDB) wykorzystuje silnik, wspomagając kierowcę podczas hamowania. Kiedy system rozpozna zwalnianie, zjazd lub pokonywanie zakrętu z uruchomieniem hamulców, EDDB automatycznie zwiększy obroty silnika aby wywołać hamowanie silnikiem. Pozwoli to również na szybkie ponowne przyspieszenie po zwolnieniu lub szybkie przyspieszanie po wyjściu z zakrętu.
System Fast Off ocenia jak szybko kierowca zwalnia pedał gazu i podtrzymuje wyższe obroty silnika. System ten był intensywnie testowany na szybkich, wielopasmowych drogach Europy. Dla przykładu, Fast Off rozpoznaje kiedy kierowca szykuje się do wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, ale nie może wykonać manewru z powodu zajętego sąsiedniego pasa. Kiedy kierowca szybko zdejmie nogę z gazu, żeby przepuścić pojazd z tyłu, Fast Off utrzymuje wysokie obroty silnika w gotowości do wykonania wyprzedzania.
Przekładnia CVT umożliwia silnikowi pracę w zakresie największej wydajności przez większość czasu, zmieniając w sposób ciągły przełożenia, zamiast zmieniać otwarcie przepustnicy. Przekładnia CVT, sterowana przez układ zarządzający pracą zespołu napędowego, wybiera optymalne przełożenie w ramach symulowanych siedmiu biegów, zależnie od prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy i sygnałów od kierowcy.
5. Sportowa stylizacja i nowy pakiet Dynamic
-
Odważna nowa stylizacja przodu z osłoną chłodnicy w kształcie unoszącego się skrzydła, wspólna dla rodziny modeli Hondy
-
Sportowa, atrakcyjna stylizacja nadwozia
-
Nowe elementy stylizacyjne wersji Dynamic
-
Nowy opcjonalny kolor metaliczny Skyride Blue
Zmiany w stylizacji Jazza, upodabniają go do całej rodziny modeli Hondy, z charakterystycznym dla niej pasem przednim w kształcie „unoszącego się skrzydła”. Największe modyfikacje stylizacyjne dotyczą przedniego i tylnego zderzaka.
Nowy Jazz zachowuje dobrze już znaną sylwetkę z bocznymi przetłoczeniami wznoszącymi się od łuków przednich błotników i dynamicznie wyprofilowanymi bocznymi panelami. Te zabiegi stylistyczne dają wrażenie nachylenia sylwetki do przodu. Tylna szyba jest niemal pionowa, a umieszczone w narożach lampy zespolone podkreślają odważną stylizację nadwozia. W porównaniu do poprzedniej generacji, odświeżony model prezentuje bardziej zdecydowany, sportowy wizerunek.
Nowy pakiet Dynamic zawiera cieńszy splitter znajdujący się poniżej dolnego grilla oraz trzykanałowy dyfuzor zintegrowany z tylnym zderzakiem – oba wykończone czerwoną linią podkreślającą sportowy charakter auta. Pakiet Dynamic obejmuje także reflektory LED, przednie lampy przeciwmgielne, nakładki na progi, spoiler na tylnej klapie, oraz wykończone błyszczącą czernią, aluminiowe koła 185/55R16.
Nowy Jazz jest dostępny w czterech kolorach metalicznych: (Alabaster Silver, Tinted Silver, Brilliant Sporty Blue and Skyride Blue), dwóch kolorach perłowych (White Orchid and Crystal Black) oraz dwóch kolorach bazowych (Milano Red and Sunset Orange). Skyride Blue to nowa oferta w gamie kolorystycznej, która jeszcze bardziej podkreśla zewnętrzne zmiany w modelu Jazz.
Wrażenie przestronności kabiny pasażerskiej wzmożone zostało dzięki olbrzymiej przedniej szybie. Linia granicy tej szyby z panelem dachu przesunięta jest daleko do tyłu. W połączeniu z dużymi oknami bocznymi w przedniej części, zapewnia to wspaniałą widoczność do przodu i wpuszcza do kabiny mnóstwo światła, dając pasażerom poczucie bezpieczeństwa.
Wnętrze kabiny Jazza jest wysoce funkcjonalne, co umożliwia kierowcy koncentrację na prowadzeniu auta i na tyle przestronne, by pasażerowie mogli czuć się w nim komfortowo.
Centralny panel został nieco zwrócony w stronę kierowcy, dzięki czemu jest dla niego dobrze widoczny, co przyczynia się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa. Troskę o pasażerów, z jaką zaprojektowano wnętrze Jazza, podkreślają takie detale jak starannie rozmieszczone schowki, umiejscowione z przodu uchwyty na kubki czy wnęka w podłokietniku mieszcząca tablet.
Wśród materiałów wykończeniowych wysokiej jakości, we wnętrzu znalazły się wyszukane, miękkie w dotyku, czarne elementy ozdabiające deskę rozdzielczą, kontrastująca tapicerka oraz polerowane, chromowane akcenty.
Wnętrze wersji Dynamic wyróżnia unikalna, prążkowana tapicerka, pokryta skórą kierownica i gałka zmiany biegów, dodatkowo podkreślone pomarańczowymi przeszyciami.
Szeroki zakres regulacji, zarówno położenia kierownicy jak i przednich siedzeń, zapewnia łatwość i swobodę wyboru komfortowej pozycji dla kierowcy.
W desce rozdzielczej po stronie kierowcy znajdują się trzy zegary, każdy z błyszczącą obwódką. Podczas oszczędnej jazdy, funkcja ECO Assist zmienia kolor podświetlenia prędkościomierza z białego na zielony.
Przełączniki umieszczone na kierownicy pozwalają kierowcy na wybór informacji, które widzi na ekranie LCD, umieszczonym w prawej części obudowy wskaźników. Oprócz typowych informacji komputera pokładowego, takich jak zużycie paliwa czy zasięg, wyświetlacz pokaże komunikat, jeśli którykolwiek z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa zostanie aktywowany.
Do standrdowego wyposażenia Hondy Jazz należą takie udogodnienia jak tempomat, podgrzewanie siedzeń, automatyczne reflektory czy system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA). Standardowy, pięciocalowy wyświetlacz LCD systemu audio, umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej, umożliwia pasażerom korzystanie ze źródeł dźwięku, takich jak radio, CD czy urządzenia zewnętrzne, za pośrednictwem czterogłośnikowego systemu o mocy 180 watów.
Wyższe wersje wyposażeniowe otrzymały dodatkowo 7-calowy multimedialny system Honda Connect, kamerę cofania, system bezkluczykowy oraz zaawansowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, takie jak system ostrzegania przed kolizją, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych.
Interfejs systemu Honda Connect funkcjonuje w podobny sposób jak aplikacje na nowoczesne smartfony. Umożliwia on dostęp do serwisów internetowych czy internetowych stacji radiowych. Kolorowe ikony systemu Honda Connect ułatwiają nawigowanie pomiędzy zakładkami menu. Dodatkowo, Honda Connect umożliwia synchronizację ze smartfonami lub innymi osobistymi urządzeniami multimedialnymi przez WiFi, Bluetooth czy HDMI.
Modele Hondy Jazz w wyższych wersjach wyposażeniowych posiadają tylną kamerę, która działa w trzech trybach: widok normalny, widok szeroki i widok z góry, widocznych na centralnym ekranie. Kamera wyświetla dynamiczne linie prowadzące, które pokazują tor jazdy samochodu przy aktualnym kącie skrętu kierownicy.
6. Pełna gama zaawansowanych systemów bezpieczeństwa
-
System aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA), pomagający uniknąć kolizji przy niskich prędkościach, jako standardowe wyposażenie wszystkich wersji modelu Jazz
-
Zaawansowany system wspomagający kierowcę (ADAS) to pięć systemów bezpieczeństwa aktywnego
-
Zastosowanie najnowszych zdobyczy inżynierii (Advanced Compatibility Engineering™) zapewnia najwyższe właściwości w zakresie bezpieczeństwa biernego
Podobnie jak wszystkie nowe modele Hondy sprzedawane w Europie, Jazz jest wyposażony w wysokiej klasy systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, zaprojektowane tak, by łatwiej i bezpieczniej prowadzić auto.
Każdy nowy Jazz sprzedawany w Europie jest wyposażony w system City-Brake Active (CTBA). Ma on zapobiegać lub łagodzić skutki kolizji przy małych prędkościach, dzięki wykorzystaniu czujnika laserowego skanującego drogę przed pojazdem. W razie wykrycia bezpośredniego zagrożenia kolizją, system CTBA automatycznie przyhamuje pojazd. System działa przy niskich prędkościach (poniżej 32 km/h). Jeżeli system wykryje ryzyko kolizji, przygotuje układ hamulcowy do hamowania oraz wyemituje dźwiękowy i wizualny sygnał ostrzegawczy. Jeśli to będzie konieczne, zahamuje bez udziału kierowcy.
Pełny zestaw systemów bezpieczeństwa Hondy, określany jako zaawansowany system wspomagający kierowcę (ADAS), jest dostępny jako opcja dla wersji podstawowej i oferowany w standardzie w średnich i wyższych wersjach wyposażeniowych. ADAS zawiera: system ostrzegania przed kolizją, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu i system automatycznych świateł drogowych.
System ostrzegania przed kolizją
System ostrzegania przed kolizją wykrywa ryzyko kolizji, rozpoznając pojazd (osobowy lub ciężarowy) bezpośrednio przed samochodem, dzięki informacjom z wielofunkcyjnej kamery. System działa powyżej prędkości 14 km/h. Po wykryciu ryzyka zderzenia, wyemituje on ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne. Odległość decydująca o ostrzeżeniu może być ustawiona zgodnie z preferencjami kierowcy, przy czym system ten może zostać wyłączony przez kierowcę.
System rozpoznawania znaków drogowych
System rozpoznawania znaków drogowych korzysta z wielofunkcyjnej kamery, wykrywając znaki, podczas gdy samochód porusza się do przodu. System automatycznie rozpoznaje i wyświetla mijany znak.
System jest zaprojektowany tak, aby rozpoznawać okrągłe znaki pokazujące ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania. Dwa znaki mogą być wyświetlane jednocześnie – po prawej stronie wyświetlacza widoczny bedzie tylko znak ograniczenia prędkości, podczas gdy lewa strona zarezerwowana jest dla znaku zakazu wyprzedzania. System umożliwia także wyświetlanie informacji dodatkowych, jak na przykład ograniczenia w określonych warunkach atmosferycznych.
Inteligentny ogranicznik prędkości
Inteligentny ogranicznik prędkości łączy w sobie dwa niezależnie rozwiazania – ogranicznik prędkości maksymalnej i system rozpoznawania znaków drogowych, które w połączeniu tworzą zaawansowany system bezpieczeństwa. Ogranicznik prędkości maksymalnej – standardowy system w każdej Hondzie sprzedawanej na rynku europejskim – dostosowuje prędkość maksymalną pojazdu do wartości zaprogramowanej przez kierowcę.
Po włączeniu ogranicznika, prędkość maksymalna pojazdu jest automatycznie dostosowana do obowiązującego ograniczenia wykrytego przez system rozpoznawania znaków drogowych. Kiedy pojazd minie znak ograniczający prędkość, automatycznie zwolni dzięki zmniejszeniu mocy, aż jego prędkość spadnie poniżej ograniczenia. Jeżeli ograniczenie prędkości zostanie przekroczone o 3 km/h lub więcej, włączy się ostrzeżenie dźwiękowe, a wyświetlone ograniczenie prędkości zacznie migać.
Niezależnie od stopnia nacisku na pedał gazu, maksymalna prędkość pojazdu nie przekroczy ograniczenia. Kiedy pojazd minie znak pokazujący wyższy limit prędkości, system pozwoli kierowcy przyspieszyć do tej wartości i zapobiegnie przekroczeniu nowego ograniczenia. System może być wyłączony przez kierowcę w dowolnym momencie.
System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu
System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do śledzenia linii wyznaczających pas ruchu na drodze. System wysyła kierowcy ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, jeżeli samochód zmienia pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu. System może być wyłączony przez kierowcę.
System automatycznych świateł drogowych
System automatycznych świateł drogowych działa przy szybkościach powyżej 40 km/h, automatycznie włączając lub wyłączając światła, w zależności od jasności otoczenia i obecności pojazdów poprzedzających lub wymijanych (samochodów, ciężarówek, motocykli i rowerów). System może być wyłączony przez kierowcę w dowolnym momencie.
Bezpieczeństwo bierne
Honda Jazz posiada strukturę nadwozia typu ACE™ (Advanced Compatibility Engineering™), która jest podstawą doskonałych własności w zakresie bezpieczeństwa biernego, dodatkowo poprawiając ochronę pasażerów w przypadku zderzenia.
Szkielet połączonych ze sobą elementów strukturalnych równomiernie rozprowadza energię zderzenia w przedniej partii pojazdu, redukując siły przenoszone na przedział pasażerski. ACE™ pomaga także ograniczyć ryzyko wjechania pod lub na przeszkodę, co może się zdarzyć w przypadku niesymetrycznego czołowego zderzenia z większym lub mniejszym pojazdem.
Honda Jazz sprzedawana w Europie jest wyposażona w komplet sześciu poduszek powietrznych dla zapewnienia najlepszej ochrony pasażerów. Poduszki przednie, boczne i kurtyny powietrzne zostały zaprojektowane wg najnowszych rozwiązań i są aktywowane tylko w przypadku absolutnej konieczności.
Honda Jazz została zbudowana zgodnie z bardzo wysokimi standardami dotyczącymi bezpieczeństwa i zdobyła pięć gwiazdek w testach Euro NCAP w 2015 roku.
7. Dane techniczne
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback o jednbryłowej konstrukcji nadwozia. Dwa silniki benzynowe i dwie przekładnie do wyboru.
Silnik
|
1,3 litra i-VTEC (benzynowy)
|
1,5 litra i-VTEC (benzynowy)
|
Typ
|
4 zawory na cylinder
|
4 zawory na cylinder
|
Pojemność skokowa w cm3
|
1318
|
1498
|
Średnica x skok tłoka
|
73,0 x 78,7
|
73,0 x 89,5
|
Stopień sprężania
|
13,5
|
11,5
|
Moc maksymalna
|
102 KM przy 6000 obr/min
|
130 KM przy 6600 obr/min
|
Maksymalny moment obrotowy
|
123 Nm przy 5000 obr./min
|
155 Nm przy 4600 obr./min
|
Przeniesienie napędu
Silnik
|
1,3 litra i-VTEC
|
1,5 litra i-VTEC
|
Skrzynia manualna – liczba przełożeń
|
6
|
6
|
Skrzynia automatyczna CVT – liczba przełożeń
|
Bezstopniowa z 7 symulowanymi „biegami”
|
Bezstopniowa z 7 symulowanymi „biegami”
|
Przełożenia poszczególnych biegów
|
1,3 litra
i-VTEC
6-biegowa skrzynia manualna
|
1,3 litra
i-VTEC
Skrzynia automatyczna bezstopniowa CVT
|
1,5 litra
i-VTEC
6-biegowa skrzynia manualna
|
1,5 litra
i-VTEC
Skrzynia automatyczna bezstopniowa CVT
|
1. bieg
|
3,461
|
2,526 ~ 0,408
|
3,461
|
2,526 – 0,408
|
2. bieg
|
1,869
|
-
|
1,869
|
|
3. bieg
|
1,235
|
-
|
1,303
|
|
4. bieg
|
0,948
|
-
|
1,054
|
|
5. bieg
|
0,809
|
-
|
0,853
|
|
6. bieg
|
0,688
|
-
|
0,727
|
|
Bieg wsteczny
|
3,307
|
2,706 ~ 1,382
|
3,307
|
2,706 – 1,382
|
Przełożenie główne
|
4,625
|
4,992
|
4,625
|
4,992
|
Zawieszenie i amortyzacja
Przednie
|
Kolumny MacPhersona
|
Tylne
|
Belka skrętna typu H
|
Układ kierowniczy
Silnik
|
1,3 litra i-VTEC
|
1,5 litra i-VTEC
|
Typ
|
Przekładnia zębata
|
Przekładnia zębata
|
Liczba obrotów kierownicy (od oporu do oporu)
|
2,67 (dla kół 15-calowych) / 2,52 (dla kół 16-calowych)
|
2,52
|
Średnica zawracania (między krawężnikami)
|
4,9 m (dla kół 15-calowych) / 5,2 m (dla kół 16-calowych)
|
|
Średnica zawracania (między ścianami)
|
5,4 m
|
11,1
|
Hamulce
Przednie
|
Tarcze wentylowane
|
Tylne
|
Tarcze pełne
|
Koła i opony
Silnik
|
1,3 litra i-VTEC
|
1,5 litra i-VTEC
|
Rozmiar kół
|
Opony
|
Opony
|
x 15 cali
|
185/60 R15 84H
|
185/60 R15 84H
|
x 16 cali
|
185/55 R16 83H/V
|
185/55 R16 83H/V
|
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
|
(mm)
|
Długość całkowita
|
3995
|
Szerokość całkowita
|
1694 (mierzona z lusterkami)
|
Wysokość całkowita
|
1550 (bez obciążenia)
|
Rozstaw osi
|
2530
|
Pojemności i objętości (l)
Bagażnik
|
354 (siedzenia postawione) / 897 (siedzenia położone)
|
Zbiornik paliwa
|
40
|
Masy (kg)
Silnik
|
1,3 litra
i-VTEC
6-biegowa skrzynia manualna
|
1,3 litra
i-VTEC
Skrzynia automatyczna CVT
|
1,5 litra
i-VTEC
6-biegowa skrzynia manualna
|
1,5 litra
i-VTEC
Skrzynia automatyczna CVT
|
Ciężar samochodu gotowego do jazdy (kg)
|
1066
|
1092
|
1104 - 1116
|
1124 - 1136
|
Osiągi i zużycie paliwa
Silnik
|
1,3 litra
i-VTEC
6-biegowa skrzynia manualna
|
1,3 litra
i-VTEC
Skrzynia automatyczna CVT
|
1,5 litra
i-VTEC
6-biegowa skrzynia manualna
|
1,5 litra
i-VTEC
Skrzynia automatyczna CVT
|
Prędkość maksymalna km/h
|
118
|
113
|
190 (118mph)
|
190 (118mph)
|
0-100 km/h
0-62 mph (sekund)
|
11,2
|
12,0
|
8,7
|
10,0
|
Zużycie paliwa w mieście (l/100km)
|
46,3 (koła 15”)
45,5 (koła 16”)
|
53,2 (koła 15”)
51,3 (koła 16”)
|
7,2 (koła 16”)
|
6,4tbc (koła 16”)
|
Zużycie paliwa poza miastem (l/100km)
|
65,6 (koła 15”)
62,7 (koła 16”)
|
68,8 (koła 15”)
62,7 (koła 16”)
|
5,1 (koła 16”)
|
4,9 (koła 16”)
|
Zużycie paliwa średnie (l/100km)
|
56,4 (koła 15”)
55,3 (koła 16”)
|
61,4 (koła 15”)
57,6 (koła 16”)
|
5,9 (koła 16”)
|
5,4 (koła 16”)
|
CO2 łączona (g/km) (l/100km)
|
116 (koła 15”)
120 (koła 16”)
|
106 (koła 15”)
114 (koła 16”)
|
133 (koła 16”)
|
124 (koła 16”)
133 (koła 16”)
|