Jest coraz groźniejszy - można zaryzykować takÄ… ocenÄ™ po jazdach testowych nowej VII generacji jednego z najpopularniejszych aut użytkowych w powojennej historii motoryzacji. Transit to samochód, który od roku 1965 w kolejnych odsÅ‚onach zdobyÅ‚ zaufanie ponad 7 milionów użytkowników. Sama nazwa i idea jest jeszcze starsza, bo siÄ™ga roku 1953, kiedy to pojawiÅ‚ siÄ™ na drogach model Ford FK 1000, albo Taunus Transit, nazywany nawet na niektórych rynkach Transitem I generacji. Producent podążaÅ‚ za potrzebami klientów, zwiÄ™kszajÄ…c ofertÄ™ zabudów, Å‚adowność oraz podnoszÄ…c komfort. MiÅ‚oÅ›nicy tego typu aut pamiÄ™tajÄ… nawet czas, kiedy modele Transit wyjeżdżaÅ‚y na europejskie drogi z polskiej montowni w PÅ‚oÅ„sku. Od tego czasu segment aut dostawczych zmieniÅ‚ siÄ™ nie do poznania - liczne, dostosowane do potrzeb odbiorców typy nadwozia, szeroka oferta silnikowa, wersje specjalne i silna konkurencja wÅ›ród producentów wymuszajÄ… coraz wyższe standardy, którym Ford stara siÄ™ dorównać.
Generacja VII oznaczana przez producenta na rynku brytyjskim jako (UK Mark 8) wchodzi do Polski wiosnÄ… i stanowi element dwuletniego planu wymiany wszystkich modeli użytkowych marki. Wnosi ze sobÄ… odÅ›wieżenie stylu oraz cechy, na które najczęściej zwracajÄ… uwagÄ™ przedstawiciele biznesu: oszczÄ™dność paliwowÄ…, niskie koszty eksploatacji i przeglÄ…dów, wytrzymaÅ‚ość konstrukcji.
Samochód, który musi zarabiać
Nikt nie kupuje auta dostawczego, aby bÅ‚yszczaÅ‚o i pomnażaÅ‚o koszty. Producenci zdajÄ… sobie sprawÄ™, że w tym segmencie klient jest najmniej podatny na marketingowe slogany, przekonujÄ… go twarde kalkulacje i fakty. Dlatego każda kolejna odsÅ‚ona niesie ze sobÄ… żelaznÄ… porcjÄ™ informacji o kosztach przeglÄ…dów, oszczÄ™dnoÅ›ciach wynikajÄ…cych z zakupu nowego modelu oraz o dÅ‚ugodystansowych testach wytrzymaÅ‚oÅ›ci, którym poddano auto przed wprowadzeniem do sprzedaży. Wiadomo przecież, że samochód bÄ™dzie musiaÅ‚ przejechać rocznie dziesiÄ…tki tysiÄ™cy kilometrów i przewieźć setki ton, zanim dotrwa do emerytury. W tym czasie istotne bÄ™dÄ… nie tylko pieniÄ…dze wydane w salonie, ale również faktury opÅ‚acone za codzienne używania auta, od tych ze stacji paliw i firm ubezpieczeniowych, poprzez części zamienne, pÅ‚yny eksploatacyjne i koszty drobnych otarć czy uszkodzeÅ„ karoserii, do jakich dochodzi czasem podczas intensywnego korzystania z samochodu w mieÅ›cie, przy rampach zaÅ‚adowczych. PrzedsiÄ™biorcy wiedzÄ… też, że czas to pieniÄ…dz - jeÅ›li wiÄ™c uszkodzone auto stoi bezczynnie i nie zarabia, przynosi to firmie straty. Liczy siÄ™ czas napraw, zwÅ‚aszcza niezaplanowanych, choćby takich prostych, jak wymiana zderzaka. Projektanci doskonale zdajÄ… sobie sprawÄ™, że auto użytkowe musi być sumÄ… doÅ›wiadczeÅ„ zebranych od najbardziej kompetentnych testerów - użytkowników. A któż może być bardziej doÅ›wiadczony niż sprawny 50-latek bez naÅ‚ogów.
Co mocnego w talii atutów
Tu Ford może wistować śmiało, bez obaw, że lepsze karty wyłożą konkurenci:
1. Każdy szuka auta użytkowego na miarÄ™, o możliwoÅ›ciach transportowych przystosowanych do potrzeb firmy. Najpopularniejsze odmiany van dostÄ™pne sÄ… wiÄ™c w szeÅ›ciu wersjach o trzech różnych dÅ‚ugoÅ›ciach, dwóch różnych wysokoÅ›ciach dachu i w wariantach o różnej dopuszczalnej masie caÅ‚kowitej, do 4,7 tony.
Ale to nie wszystko - dla tych, którzy przemieszczajÄ… siÄ™ z Å‚adunkiem oraz zaÅ‚ogÄ… i potrzebujÄ… wiÄ™kszej przestrzeni pasażerskiej, powstaÅ‚y wersje Double Cab-in-Van (DCiV), Kombi i Kombi Van. Oprócz tego dostÄ™pne sÄ… odmiany z podwoziem szkieletowym lub skrzyniÄ… z pojedynczÄ… kabinÄ… (Chassis Cab) i podwójnÄ… kabinÄ… (Double Chassis Cab), a dla tych, którzy w pracy używać bÄ™dÄ… odmiany wyÅ‚Ä…cznie osobowej jest Transit Bus (do wariantu 18-osobowego). Różnorodność nie koÅ„czy siÄ™ na rozmiarach i typach zabudowy, Transity wystÄ™pujÄ… w wariantach napÄ™dzanych na obie osie, oÅ› przedniÄ…, tylnÄ…. Tylko minibusy w trzech dostÄ™pnych na rynku dÅ‚ugoÅ›ciach napÄ™dzane sÄ… wyÅ‚Ä…cznie na oÅ› tylnÄ….
Wszystkie odmiany Transita pojawiÄ… siÄ™ do koÅ„ca 2014 roku. Jednak Double Cab-in-Van, Kombi, Kombi Van, Chassis Cab L5 i Double Chassis Cab - bÄ™dÄ… dostÄ™pne w salonach Forda później - w ostatnim kwartale 2014 roku.
2. Druga z silnych kart to efektywność paliwowa. PrzykÅ‚adowo, dla Vana w wersji 350 ECOnetic ze Å›rednim rozstawem osi, Å›redniÄ… wysokoÅ›ciÄ… dachu, napÄ™dem przedniej osi i 125-konnym silnikiem Duratorq TDCi 2.2 producent podaje Å›rednie spalanie 6,4 l/100 km. To naprawdÄ™ zaskakujÄ…cy wynik, który oczywiÅ›cie wzroÅ›nie wraz z obciążeniem auta. Trzy silniki diesla, które proponuje Ford sÄ… odpowiednio dostrojonymi do potrzeb i rozmiaru auta wariantami Duratorq TDCi 2,2 o mocach 100-, 125- oraz 155 KM. Klienci mogÄ… również wybrać silniki HDT6 o mocy 125 lub 155 KM.
3. Trzecia z zalet dobrego samochodu dostawczego to wytrzymaÅ‚ość i niskie koszty utrzymania w firmie. Producent Transita przekonuje, że sprawdziÅ‚ jego możliwoÅ›ci podczas wyczerpujÄ…cych programów testowych, gdzie samochód pokonaÅ‚ 11 milionów kilometrów. Nikt chyba nie planuje swoim dostawczakiem 275 podróży dookoÅ‚a Å›wiata - bo tyle to mniej wiÄ™cej wypada, liczÄ…c wzdÅ‚uż równika z odcinkami morskimi. Ciekawe, że część tego dystansu, ponad póÅ‚ miliona kilometrów, przejechali sami użytkownicy, dzielÄ…c siÄ™ później swoimi uwagami. Z pewnoÅ›ciÄ… nie raz zdarzaÅ‚a siÄ™ potrzeba niezaplanowanej naprawy, producent uprzedziÅ‚ wiÄ™c kÅ‚opoty zwiÄ…zane z takimi sytuacjami, podnoszÄ…c pozycjÄ™ podatnych na stÅ‚uczki Å›wiateÅ‚, wzmacniajÄ…c przedni i tylny zderzak, dzielÄ…c caÅ‚y tylny pas na trzy odzielnie wymieniane elementy, a także wprowadzajÄ…c szerokÄ…, dobrze widocznÄ… opaskÄ™ z tworzywa ochronnego na wysokoÅ›ci najbardziej narażonej na kontakt z innymi pojazdami.
Transit ma być też tani w serwisie. Tu wÅ‚aÅ›nie czas zamienia siÄ™ w pieniÄ…dz (lub koszt na fakturze). Dlatego wydÅ‚użono okresy miÄ™dzy przeglÄ…dami do interwaÅ‚ów dwuletnich lub 50 000 kilometrów, a czas potrzebny na przeprowadzenie inspekcji technicznej po przejechaniu 150 tys. km skróci siÄ™ z 5,4 do 4,2 godziny w porównaniu z modelem poprzedniej generacji.
Do jazd testowych po strefie przemysÅ‚owej wokóÅ‚ portu w Barcelonie wybraliÅ›my dwie wersje vana z silnikami diesla - Å›redniego Single Cab oraz najdÅ‚uższego z dostÄ™pnych w zabudowie Jumbo. Samochód po przejechaniu kilkudziesiÄ™ciu kilometrów sprawia dobre wrażenie, jest wyjÄ…tkowo Å‚atwy w manewrowaniu. PrzestrzeÅ„ pasażerska zostaÅ‚a przystosowana do przewożenia licznych dokumentów i niezbÄ™dnych drobiazgów, bagażowa jest Å‚atwo dostÄ™pna dziÄ™ki szerokim otworom zaÅ‚adunkowym i niskiemu progowi zintegrowanemu ze zderzakiem. Firma obliczyÅ‚a, że w porównaniu z poprzednikiem przstrzeÅ„ na Å‚adunek wzrosÅ‚a Å›rednio o 10 proc. W najwiÄ™kszej wersji Jumbo jest to aż 15,1 m3. Co ważne, oÅ›wietlono ten wielki bagażnik wydajnymi i oszczÄ™dnymi reflektorami LED. Auto wydaje siÄ™ bardziej drapieżne i jednorodne stylistycznie, dziÄ™ki uproszczonej, powiÄ™kszonej osÅ‚onie chÅ‚odnicy i wysuniÄ™temu "nosowi". Rys indywidaualizmu zyskaÅ‚o też dziÄ™ki bardziej skoÅ›nym, agresywnym w ksztaÅ‚cie reflektorom, typowym dla odnowionej rodziny Fordów, znanym z Turneo Custom i Transita Custom. Van sprawia solidne wrażenie - Å›ciany boczne, niezależnie od dÅ‚ugoÅ›ci, zaprojektowano tak, aby w górnym, pÅ‚askim pasie dobrze eksponować flotowe aplikacje. Akustyka kabiny jest jak na auto dostawcze doskonaÅ‚a, wydaje siÄ™, że w cichym wnÄ™trzu sterowany gÅ‚osem system SYNC, może siÄ™ zagonionym przedsiÄ™biorcom przydać nie mniej niż kierowcom osobowych Fordów. System, Å‚Ä…czÄ…cy aplikacje smartfona z funkcjami kokpitu samochodu, jest dostÄ™pny w opcji w najnowszym Transicie. Nie testowaliÅ›my go jednak tym razem, znajÄ…c dobrze choćby z Forda Fiesta. Transit od wiosny bÄ™dzie dostÄ™pny w naszych salonach, jako kolejny z nowej gamy aut użytkowych, gdzie stojÄ… już odnowione modele Transit Custom i Transit Connect. OfertÄ™ uzupeÅ‚ni w tym roku Ford Transit Courier.
W Barcelonie Ford zbudował specjalne miasteczko Transita.
Nie mogliÅ›my odmówić sobie podzielenia siÄ™ wrażeniem: