Narodziny logo marki
PoczÄ…tki historii Nissana siÄ™gajÄ… lat 30. ubiegÅ‚ego stulecia. Å»yjÄ…cy wizjÄ… stworzenia silnej japoÅ„skiej marki samochodowej Yoshisuke Aikawa dokonaÅ‚ poÅ‚Ä…czenia dwóch firm – Tobata Foundry Co., Ltd. i Nihon Sangyo and Dat Motorcar Co. (której poprzedniczka rozpoczęła produkcjÄ™ samochodów DAT w 1914 roku). Utworzona w wyniku poÅ‚Ä…czenia tych dwóch podmiotów firma otrzymaÅ‚a nazwÄ™ NISSAN i sprzedawaÅ‚a pojazdy pod markami Nissan i Datsun.
W tych okolicznoÅ›ciach, w 1933 roku narodziÅ‚o siÄ™ pierwsze logo marki. Stworzone na bazie logo Datsuna (patrz interaktywny obrazek), wykorzystywaÅ‚o ten sam motyw emblematu, na który skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ niebieski prostokÄ…t z nazwÄ… marki napisanÄ… biaÅ‚ymi literami oraz czerwone koÅ‚o w tle, które symbolizowaÅ‚o „wschodzÄ…ce sÅ‚oÅ„ce”.
Profesor David Bihanic, projektant i wykładowca paryskiej Sorbony, jest ekspertem w dziedzinie symboliki graficznej. Jego zdaniem, pierwsze logo odwołuje się bezpośrednio do japońskich korzeni marki, nawiązując do czerwonego koła na fladze Japonii.
Wykorzystywane przez Nissana w latach 30. na potrzeby identyfikacji wizualnej marki pierwsze logo szybko zyskało sobie status prawdziwej ikony i przetrwało aż do 1970 roku! Pomimo czterech zmian wprowadzonych od tamtego czasu, każde kolejne logo marki nawiązywało do dziedzictwa i kultury firmy.
Logo a emblemat z nazwÄ… marki
Jeżeli jednak przyjrzymy siÄ™ samym samochodom Nissana na przestrzeni tych dziesiÄ™cioleci, trudno jest dostrzec oficjalne logo marki. Zamiast niego pojawia siÄ™ caÅ‚a gama emblematów z nazwÄ… marki, reprezentujÄ…cych różne style graficzne.
Dlaczego? Ponieważ wraz ze zmieniajÄ…cÄ… siÄ™ stylistykÄ… pojazdów, to wÅ‚aÅ›nie emblemat z nazwÄ…, w odróżnieniu od bardziej tradycyjnego logo marki, byÅ‚ zdaniem producentów tym elementem, który najlepiej odzwierciedlaÅ‚ nowoczesny charakter auta.
Emblematy z połowy ubiegłego stulecia
Jednym z najlepszych przykÅ‚adów sÄ… emblematy z nazwÄ… Nissan z poÅ‚owy ubiegÅ‚ego wieku. Wielkie litery w nazwie „NISSAN”, którym marka pozostawaÅ‚a wierna jeszcze w latach 50., w kolejnym dziesiÄ™cioleciu zostaÅ‚y zastÄ…pione mniej formalnÄ… kursywÄ…. Zmiana ta miaÅ‚a na celu oddać wrażenie ruchu i dynamizmu w czasach szybko rosnÄ…cej liczby samochodów i wiÄ™kszej swobody wyrażania osobistych poglÄ…dów, a bardziej nieformalny styl byÅ‚ również ukÅ‚onem w stronÄ™ liberalizacji życia spoÅ‚ecznego – w logo z 1960 roku zrezygnowano nawet z pisanego wielkÄ… literÄ… N!
Śmiałe, wyraziste, ale nieujednolicone
W kolejnych dekadach nastÄ…piÅ‚ powrót do wielkich liter w nazwie Nissan. Taka stylistyka zwiÄ…zana byÅ‚a z ogólnÄ… atmosferÄ… ekstrawaganckich lat 80., które staÅ‚y pod znakiem odważnych, rodzÄ…cych siÄ™ przedsiÄ™biorstw. W epoce, która stawiaÅ‚a na indywidualizm i peÅ‚nÄ… swobodÄ™ wyrażania poglÄ…dów, powstaÅ‚o wiele różnych metalizowanych emblematów, które wyróżniaÅ‚ pogrubiony i ciężki krój pisma. CzÄ™sto różniÅ‚y siÄ™ one w zależnoÅ›ci od rynku, a nawet modelu pojazdu.
Epoka rozwoju nowoczesnego przemysłu
Bardzo szybko staÅ‚o siÄ™ jednak jasne, że aby zapewnić sobie silnÄ… pozycjÄ™ na Å›wiecie marka musi wkroczyć w nowe tysiÄ…clecie, korzystajÄ…c ze spójnej identyfikacji wizualnej. Metaliczne, monochromatyczne logo marki z 2001 roku zostaÅ‚o stworzone jako symbol nowoczesnego przemysÅ‚u. Od tej pory miaÅ‚o być umieszczone na każdym pojeździe, co stanowiÅ‚o zerwanie z poprzedniÄ… praktykÄ… umieszczania różnych emblematów w zależnoÅ›ci od modelu.
Profesor Bihanic wyjaÅ›nia, że stylizowane na industrialne nowe logo marki z 2001 roku idealnie wpisywaÅ‚o siÄ™ w trendy powszechnie obowiÄ…zujÄ…ce w tym czasie wÅ›ród producentów samochodów, którzy chÄ™tnie wybierali trójwymiarowe, lekko wypukÅ‚e logo w kolorze metalicznej szaroÅ›ci, co pozwalaÅ‚o uzyskać efekt gry Å›wiatÅ‚a i cienia. W ten sposób realizowali swojÄ… wizjÄ™ nowoczesnoÅ›ci.
Krok w kierunku przyszłości
Wraz z nastaniem lat 20. bieżącego stulecia, era przemysÅ‚owa ustÄ…piÅ‚a miejsca elektrycznej. IdÄ…c z duchem czasu Nissan zaprezentowaÅ‚ nowe, uproszczone logo, które dumnie zdobi przód nowego bezemisyjnego crossovera Nissana Ariya. Marka postawiÅ‚a na dwuwymiarowy, bardziej pÅ‚aski, jednokolorowy logotyp, który wyróżnia siÄ™ cieÅ„szymi, bardziej finezyjnymi liniami i bardziej wyrazistÄ… czcionkÄ…. W ten sposób Nissan wchodzi w nowÄ… erÄ™ pÅ‚ynnej, intuicyjnej i zelektryfikowanej mobilnoÅ›ci, jednoczeÅ›nie dostosowujÄ…c siÄ™ do cyfrowej rzeczywistoÅ›ci, w której minimalistyczna grafika doskonale prezentuje siÄ™ na ekranie smartfona.
Nissan nie zrywa jednak z dumnym dziedzictwem marki, której nazwa pozostaje nadal centralnym elementem logo wpisanym w kontury dobrze znanego motywu tarczy sÅ‚onecznej. Tsutomu Matsuo, zastÄ™pca dyrektora generalnego dziaÅ‚u zaawansowanego projektowania, wyjaÅ›nia: „Nowe logo Nissana komunikuje nasze wiodÄ…ce i zakorzenione w historii marki przesÅ‚anie: jeżeli mocno w coÅ› wierzysz, możesz nawet porwać siÄ™ na sÅ‚oÅ„ce”.
Analiza logo z 2020 roku
Zmiana najbardziej widocznego elementu identyfikacji marki stanowi zawsze nie lada wyzwanie. Profesor Bihanic wyjaÅ›nia, że podczas gdy logo „nieuchronnie siÄ™ zmienia, przeksztaÅ‚ca i ewoluuje, aby lepiej dopasować siÄ™ do kontekstu wspóÅ‚czesnoÅ›ci”, jego najbardziej unikatowe i rozpoznawalne motywy graficzne muszÄ… pozostać niezmienione, aby możliwe byÅ‚o „zachowanie DNA marki”, a tym samym przetrwanie próby czasu. Zdaniem profesora „Zmiany w identyfikacji wizualnej marki nie mogÄ… nigdy oznaczać odejÅ›cia od tożsamoÅ›ci marki lub zerwania z niÄ…, chyba że ich zadaniem jest zasygnalizowanie radykalnej zmiany modelu zarzÄ…dzania lub strategicznego kierunku i dążeÅ„ firmy”.
Z tego wÅ‚aÅ›nie wzglÄ™du, zaprezentowane w 2020 roku nowe logo Nissana jest raczej ewolucjÄ… niż rewolucjÄ… w porównaniu ze swoim poprzednikiem. Wskazuje jasno na drogÄ™, którÄ… kroczy Nissan zmierzajÄ…cy w kierunku zeroemisyjnej mobilnoÅ›ci, poprzez konsekwentnÄ… realizacjÄ™ filozofii Nissan Intelligent Mobility, jednoczeÅ›nie nie zrywajÄ…c z dumnym dziedzictwem i tradycjÄ… innowacyjnoÅ›ci. Profesor Bihanic podziela tÄ™ opiniÄ™, podsumowujÄ…c swojÄ… analizÄ™ w nastÄ™pujÄ…cy sposób: „to wyraźny i silny sygnaÅ‚ wysyÅ‚any przez markÄ™, która niosÄ…c Å›wiadectwo swojej historii, jednoczeÅ›nie dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, otwiera siÄ™ na przyszÅ‚ość”. I co jeszcze ważniejsze, nowe logo zostanie umieszczone na wszystkich nowych modelach Nissana na caÅ‚ym Å›wiecie.
Aby zapoznać się z pełną wersją analizy przygotowanej przez profesora Bihanica,
kliknij tutaj.