Audi Sport dosÅ‚ownie dodaje skrzydeÅ‚ rallycrossowemu zespoÅ‚owi EKS, prowadzonemu przez mistrza World RX Mattiasa Ekströma. Takie skrzydÅ‚o – potężny tylny spojler sportowego samochodu z napÄ™dem na cztery koÅ‚a, to tylko jeden z przykÅ‚adów bliskiej, technicznej wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy dziaÅ‚em Audi Motorsport, a teamem EKS Audi Sport. „Fabryczne wsparcie Audi dla drużyny Mattiasa Ekströma w World RX zadebiutowaÅ‚o w ubiegÅ‚ym roku” – mówi Dieter Gass, szef Audi Motorsport. „W tym sezonie, nasi inżynierowie po raz pierwszy zaangażowali siÄ™ w dalszy rozwój samochodu dla tego zespoÅ‚u.”
Innowacyjne koncepcje aerodynamiki wykorzystywane w poprzednich latach w samochodach LMP czy DTM, pozwalaÅ‚y Audi na zostawienie konkurencji daleko w tyle. Pozyskane z nich wiedza i doÅ›wiadczenie zostaÅ‚y teraz wykorzystane przy tworzeniu nowego Audi S1 EKS RX quattro. Nowy tylny spojler, niczym skrzydÅ‚o generuje wiÄ™kszy docisk, a jednoczeÅ›nie redukuje opór aerodynamiczny. Z myÅ›lÄ… o maksymalnej wydajnoÅ›ci, inżynierowie zoptymalizowali również lokalizacjÄ™ systemów chÅ‚odzenia. Powietrze wpada teraz specjalnymi kanaÅ‚ami w dachu i bocznych tylnych oknach.
W porównaniu z pierwszÄ… generacjÄ… Audi S1 EKS RX quattro, zmieniÅ‚a siÄ™ też pozycja dwulitrowego, czterocylindrowego, turbodoÅ‚adowanego silnika. To z kolei wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z daleko idÄ…cÄ… modyfikacjÄ… systemu zarzÄ…dzania zaopatrzeniem silnika w olej. W tym roku, również po raz pierwszy, zastosowano system „antyopóźnieniowy”, zarzÄ…dzajÄ…cy prÄ™dkoÅ›ciÄ… obrotów turbiny turbosprężarki w momencie, gdy kierowca dodaje gazu. ZupeÅ‚nie nowe jest też oprogramowanie jednostki napÄ™dowej.
Moc maksymalną silnika podniesiono do 580 KM (426 kW), jednak celem tego zabiegu nie było bezpośrednie zwiększenie mocy, lecz poprawienie właściwości jezdnych samochodu. W tym celu inżynierowie zoptymalizowali też wartości ciśnienia doładowania.
„Silnik na wyraźnie wiÄ™cej mocy niż poprzednio” – powiedziaÅ‚ Mattias Ekström wysiadajÄ…c z szerokim uÅ›miechem z samochodu po jazdach testowych na Majorce. „Ale sposób przeniesienia tej mocy na drogÄ™ jest ważniejszy.”
Procentowo, udziaÅ‚ jazdy „na peÅ‚nym gazie” na krótkich i krÄ™tych torach rallycrossowych jest raczej niewielki. NajwiÄ™kszy jak dotÄ…d odnotowano na torze Trois-Rivières w Kanadzie i wynosiÅ‚ on niecaÅ‚e 40 procent. StÄ…d inżynierowie Audi ogromnÄ… wagÄ™ przykÅ‚adajÄ… do optymalnego zestrojenia zawieszenia, do odpowiednich amortyzatorów oraz do optymalnej trakcji pojazdu.
„Na postÄ™p skÅ‚ada siÄ™ suma drobnych detali” – podkreÅ›la Mattias Ekström. „Zmiany na lepsze widzimy we wszystkich obszarach i teraz wiemy o ile szybszy jest nasz nowy samochód. Jestem bardzo zadowolony ze wszystkich przeprowadzonych prac i mam nadziejÄ™, że usprawnienia wystarczÄ… by znów cieszyć siÄ™ wygranymi w kolejnych wyÅ›cigach. Zdajemy sobie też sprawÄ™, że nasza bardzo silna konkurencja, w tym samym czasie również pracowaÅ‚a nad swoimi samochodami. W Barcelonie zapewne przekonamy siÄ™, kto z nas jest w lepszej pozycji.”
Nowy sezon wystartuje 14 i 15 kwietnia w stolicy Katalonii. W kwaterze gÅ‚ównej teamu EKS Audi Sport w miejscowoÅ›ci Fagersta w Szwecji, przygotowano z tej okazji dwa nowe samochody. Nowy czÅ‚onek drużyny, Andreas Bakkerud, pojedzie Audi S1 EKS RX quattro na podwoziu z numerem 006, a Mattias Ekström autem na podwoziu numer 007.