Przez 20 lat Toyota wyznaczaÅ‚a standardy w technologii hybrydowej. Cztery generacje napÄ™du hybrydowego wyprzedzaÅ‚y pod wzglÄ™dem zaawansowania technicznego i zużycia paliwa rozwiÄ…zania innych producentów hybryd. Toyota już od 2001 roku rozszerza gamÄ™ hybryd, zaÅ› obecnie oferuje na Å›wiecie 33 takie modele. Bogata oferta i bardzo dobra renoma samochodów spalinowo-elektrycznych Toyoty spowodowaÅ‚y, że przez 20 lat kierowcy na caÅ‚ym Å›wiecie kupili już ponad 10 milionów egzemplarzy. Prius od poczÄ…tku swojej historii aż do dzisiaj pozostaje najpopularniejszÄ… hybrydÄ… na rynku, a jego Å‚Ä…czna sprzedaż zbliża siÄ™ do 4 milionów.
Hybrydy Toyoty pozwoliÅ‚y zapobiec emisji 77 milionów ton CO2. O tyle wiÄ™cej dwutlenku wÄ™gla trafiÅ‚oby do atmosfery, gdyby zamiast hybryd kupiono samochody benzynowe o podobnej wielkoÅ›ci i osiÄ…gach. JednoczeÅ›nie sprzedaż hybryd pozwoliÅ‚a zaoszczÄ™dzić 29 miliardów litrów benzyny, czyli tyle, ile by wystarczyÅ‚o na 1,5 miliona podróży z Ziemi na Księżyc.
Tajemniczy projekt
W 1994 roku Toyota rozpoczęła prace nad tajnym projektem oznaczonym kryptonimem GXXI. Szefem zespoÅ‚u byÅ‚ Takeshi Uchiyamada, 47-letni inżynier i fizyk, który miaÅ‚ za zadanie stworzyć samochód XXI wieku. Åšwiat dowiedziaÅ‚ siÄ™, nad czym pracowano, rok później na targach motoryzacyjnych w Tokio, kiedy Toyota zaprezentowaÅ‚a koncepcyjnÄ… wersjÄ™ Priusa z benzynowo-elektrycznym napÄ™dem hybrydowym i przekÅ‚adniÄ… planetarnÄ….
Historyczny rok 1997
Pierwsza Toyota Prius zadebiutowaÅ‚a w japoÅ„skich salonach marki w grudniu 1997 roku. ByÅ‚a to adaptacja subkompaktowego modelu Echo, sedana spokrewnionego z Yarisem. Jednak to, co kryÅ‚o siÄ™ pod maskÄ…, zmieniÅ‚o oblicze motoryzacji. Pierwszy komercyjny napÄ™d hybrydowy Toyoty skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z 1,5-litrowego silnika benzynowego VVT-i o mocy 58 KM oraz 40-konnego silnika elektrycznego. UkÅ‚ad hybrydowy z jednostkÄ… sterujÄ…cÄ… i przekÅ‚adniÄ… planetarnÄ… wykorzystywaÅ‚ ich potencjaÅ‚ w różnym stopniu w zależnoÅ›ci od warunków i poziomu naÅ‚adowania akumulatorów w danym momencie. PrÄ™dkość maksymalna wynosiÅ‚a 160 km/h, natomiast Å›rednie spalanie okoÅ‚o 5 l/100 km. PrzekÅ‚adnia peÅ‚niÅ‚a rolÄ™ bezstopniowej, automatycznej skrzyni biegów.
Prius zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Japan’s Car of the Year 1997-1998. Po 2 latach sprzedaży tylko w Japonii, samochód trafiÅ‚ na eksport do Europy i USA, i szybko staÅ‚ siÄ™ jednym z ulubionych modeli gwiazd Hollywood. Przez kilkanaÅ›cie lat obecnoÅ›ci Priusa na kalifornijskim rynku na dÅ‚ugiej liÅ›cie jego sÅ‚awnych wÅ‚aÅ›cicieli znaleźli siÄ™ m.in. Harrison Ford, Jennifer Aniston, Matt Damon, Natalie Portman, Cameron Diaz, Julia Roberts, Leonardo DiCaprio i Tom Hanks. Pierwsza generacja znalazÅ‚a 123 000 nabywców – model przez caÅ‚y czas produkcji utrzymywaÅ‚ pozycjÄ™ najpopularniejszej hybrydy na Å›wiecie.
Rozbudowa gamy hybryd
W pierwszych kilku latach obecnoÅ›ci Priusa na rynku sprzedaż rozwijaÅ‚a siÄ™ powoli, ale Toyota nie traciÅ‚a ducha i zainwestowaÅ‚a w rozwój gamy modeli hybrydowych. W 2001 roku zadebiutowaÅ‚ na japoÅ„skim rynku minivan Estima Hybrid. W 2006 roku, kiedy roczna sprzedaż aut hybrydowych w Ameryce PóÅ‚nocnej przekroczyÅ‚a 150 000 aut, Amerykanie otrzymali wersjÄ™ hybrydowÄ… swojego ulubionego samochodu osobowego – Camry. WewnÄ™trzna konkurencja popularnych modeli w wersjach hybrydowych nie zagroziÅ‚a jednak pozycji Priusa jako najlepiej sprzedajÄ…cej siÄ™ hybrydy na Å›wiecie – w 2008 roku pionierski model przekroczyÅ‚ cezurÄ™ miliona egzemplarzy.
Komercyjny sukces Priusa
Po 6 latach od premiery Priusa, w 2003 roku, na rynek weszÅ‚a druga generacja, wyposażona w nowy ukÅ‚ad hybrydowy. Znany z pierwszej generacji silnik 1.5 pracujÄ…cy w cyklu Atkinsona otrzymaÅ‚ o 8 procent wiÄ™cej mocy, natomiast moc silnika elektrycznego wzrosÅ‚a o 50 procent. ZasilaÅ‚ go udoskonalony, lżejszy od poprzednika zestaw baterii o wiÄ™kszej gÄ™stoÅ›ci energii. UkÅ‚ad hybrydowy o Å‚Ä…cznej mocy 110 KM zużywaÅ‚ poza miastem 4,2 l/100 km. Drugi Prius byÅ‚ nowÄ… konstrukcjÄ… z zupeÅ‚nie nowym ksztaÅ‚tem nadwozia – wraz z nim zadebiutowaÅ‚o tak charakterystyczne dla tego modelu nadwozie liftbacka w ksztaÅ‚cie klina.
Drugi Prius odniósÅ‚ globalny sukces – klienci kupili 1 192 000 egzemplarzy, niemal 10 razy wiÄ™cej niż Priusa pierwszej generacji. DziÄ™ki temu w 2007 roku sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyÅ‚a 1 milion w 2007 roku – po 10 latach obecnoÅ›ci tej technologii na rynku. Hybrydy zyskaÅ‚y rozpÄ™d i wyszÅ‚y z niszy, dziÄ™ki czemu przez nastÄ™pne 10 lat japoÅ„ski producent sprzedaÅ‚ kolejne 9 milionów tych samochodów.
W Polsce Prius zadebiutowaÅ‚ w 2004 roku, rozpoczynajÄ…c tym samym historiÄ™ hybryd w naszym kraju. Do dziÅ› Polacy kupili ponad 21 000 aut hybrydowych Toyoty i mogÄ… obecnie wybierać spoÅ›ród 7 modeli.
Ikona hybryd
Trzecia generacja Priusa weszÅ‚a na rynek w 2009 roku. Wraz z nowym modelem Prius przeszedÅ‚ ogromnÄ… metamorfozÄ™. Silnik powiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 1,8 litra, a Å‚Ä…czna moc wzrosÅ‚a do 134 KM. Åšrednie spalanie wynosiÅ‚o poniżej 4 l/100 km. Nowa sylwetka liftbacka zyskaÅ‚a status ikony ekologicznej motoryzacji. Symbolem innowacyjnoÅ›ci byÅ‚y baterie sÅ‚oneczne na dachu, zasilajÄ…ce wentylacjÄ™ kabiny oraz wyÅ›wietlacz HUD na przedniej szybie. Prius 3. generacji zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Japan Car of the Year 2009 i znalazÅ‚ siÄ™ na krótkiej liÅ›cie nominowanych do nagrody World Car of the Year 2010. W Japonii wielokrotnie okazywaÅ‚ siÄ™ najchÄ™tniej kupowanym samochodem roku, nie tylko wÅ›ród hybryd, ale w rankingu wszystkich samochodów osobowych. W Europie również cieszyÅ‚ siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Do kwietnia 2016 roku Å‚Ä…czna sprzedaż Priusa od 1997 roku przekroczyÅ‚a 3,7 mln egzemplarzy.
Europejskie hybrydy
W 2010 roku Toyota rozpoczęła rozszerzanie gamy hybryd o popularne modele także w Europie. ZadebiutowaÅ‚ wówczas Auris Hybrid, który szybko wyprzedziÅ‚ Priusa na liÅ›cie najpopularniejszych modeli hybrydowych na kontynencie. Jego produkcja ruszyÅ‚a w Wielkiej Brytanii, a pod maskÄ… pracowaÅ‚ ten sam napÄ™d hybrydowy co w Priusie 3. generacji. Trzy lata później zadebiutowaÅ‚ Auris w wersji Touring Sports (kombi), dostÄ™pny m.in. z napÄ™dem hybrydowym. Auris w dÅ‚uższej wersji zyskaÅ‚ bagażnik o pojemnoÅ›ci 530 litrów, który po zÅ‚ożeniu tylnych siedzeÅ„ zwiÄ™kszaÅ‚ siÄ™ do 1658 litrów. NowoÅ›ciÄ… w Aurisie Touring Sports w wersji hybrydowej jest możliwość holowania przyczepy o masie do 345 kg. Jest to pierwszy samochód hybrydowy Toyoty, który dysponuje takÄ… funkcjÄ….
Dwa lata później pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku hybrydowy Yaris – najtaÅ„szy i najoszczÄ™dniejszy samochód hybrydowy na rynku, a jednoczeÅ›nie najbardziej zaawansowana technicznie wersja w dotychczasowej historii tej miejskiej Toyoty o europejskim rodowodzie. Tutaj także pracuje napÄ™d hybrydowy o konstrukcji podobnej do Priusa, lecz w mniejszej i lżejszej wersji. 1,5-litrowy silnik benzynowy pracujÄ…cy w cyklu Atkinsona wraz z silnikiem elektrycznym generujÄ… 100 KM mocy. Samochód zużywa 3,1 l/100 km paliwa i generuje 79 g/km CO2. Obecnie na rynku jest dostÄ™pny Yaris 3. generacji po liftingu, a już niedÅ‚ugo pojawi siÄ™ w salonach wersja po drugim face liftingu z udoskonalonym napÄ™dem hybrydowym.
Rodzina Priusa
W 2012 roku Toyota nie tylko wprowadziÅ‚a na rynek najmniejszÄ… i najtaÅ„szÄ… hybrydÄ™ – Yarisa Hybrid, ale także rozbudowaÅ‚a gamÄ™ o dwa kolejne modele z markÄ… Prius w nazwie. Rodzina Priusa wzbogaciÅ‚a siÄ™ o 7-osobowego minivana Priusa+ i Priusa Plug-in Hybrid, który stanowi pomost miÄ™dzy samochodami hybrydowymi i elektrycznymi. W obu modelach Toyota wyjÄ…tkowo zastosowaÅ‚a bateriÄ™ litowo-jonowÄ… zamiast niklowo-wodorkowej, która wykorzystywana jest w pozostaÅ‚ych hybrydach Toyoty. W przypadku Priusa+ chodziÅ‚o o wygospodarowanie jak najwiÄ™cej miejsca w samochodzie, zaÅ› w Priusie Plug-in udaÅ‚o siÄ™ dziÄ™ki temu uzyskać zasiÄ™g 25 km na samym silniku elektrycznym, który wykorzystywaÅ‚ zarówno energiÄ™ naÅ‚adowanÄ… z gniazdka, jak i odzyskiwanÄ… z hamowania. W 2017 roku zadebiutowaÅ‚a 2. generacja Priusa Plug-in Hybrid o zasiÄ™gu 50 km i maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci na samym silniku elektrycznym 135 km/h.
Hybrydowa Toyota mistrzem świata
JeÅ›li ktoÅ› uważaÅ‚, że samochody hybrydowe to gÅ‚ównie oszczÄ™dne auta do miasta, w 2014 roku przekonaÅ‚ siÄ™, że to tylko część prawdy. W trzecim roku obecnoÅ›ci w Mistrzostwach Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (FIA WEC) Toyota wygraÅ‚a w klasyfikacji producentów, a dwaj kierowcy – Sebastien Buemi i Anthony Davidson, zostali mistrzami Å›wiata kierowców. ŹródÅ‚em sukcesu byÅ‚ hybrydowy bolid nowej generacji, Toyota TS040 Hybrid, o Å‚Ä…cznej mocy 1000 KM. Co ciekawe, realnÄ… konkurencjÄ™ dla potężnej Toyoty stanowiÅ‚y wyÅ‚Ä…cznie samochody hybrydowe innych producentów – konwencjonalne auta najbardziej prestiżowych sportowych marek nawet nie zbliżyÅ‚y siÄ™ do wyników uzyskiwanych przez pojazdy spalinowo-elektryczne.
Wodorowa przyszłość
W tym samym czasie, kiedy zespóÅ‚ Toyota Racing odbieraÅ‚ najwyższe trofea, w Japonii Toyota zaprezentowaÅ‚a coÅ› zupeÅ‚nie nowego – samochód napÄ™dzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. PodstawÄ… do budowy tego nowatorskiego napÄ™du byÅ‚ ukÅ‚ad hybrydowy Toyoty, którego moduÅ‚owa konstrukcja pozwoliÅ‚a dość Å‚atwo zamienić silnik spalinowy na zestaw ogniw paliwowych, wytwarzajÄ…cy prÄ…d do zasilania silnika elektrycznego o mocy 154 KM.
Åšredniej wielkoÅ›ci sedan zostaÅ‚ zaprojektowany od poczÄ…tku jako auto elektryczne z napÄ™dem wodorowym, dlatego Toyota mogÅ‚a w peÅ‚ni wykorzystać atuty nowego rozwiÄ…zania. W ten sposób powstaÅ‚ przestronny, wygodny samochód o dużym bagażniku, o takiej samej funkcjonalnoÅ›ci jak konwencjonalny samochód spalinowy. Silnik elektryczny zapewnia pÅ‚ynnÄ… jazdÄ™ i maksymalny moment obrotowy w peÅ‚nym zakresie prÄ™dkoÅ›ci, a jednoczeÅ›nie nie wymaga wielogodzinnego Å‚adowania. Trzyminutowe tankowanie pozwala przejechać do 700 km.
Hybrydowe nowości
W 2016 roku nastÄ…piÅ‚ kolejny przeÅ‚om w rozwoju technologii hybrydowej – zadebiutowaÅ‚ Prius 4. generacji. W nowym Priusie zużycie paliwa spadÅ‚o aż o 15% do 3,3 l/100 km, a emisja CO2 do 76 g/km. DziÄ™ki miniaturyzacji wszystkich elementów napÄ™du wygospodarowano znacznie wiÄ™cej miejsca we wnÄ™trzu i bagażniku. Nowy napÄ™d o mocy 122 KM zostaÅ‚ tak dostrojony, aby w wiÄ™kszym stopniu wykorzystywać silnik elektryczny. DziÄ™ki temu w warunkach miejskich samochód może poruszać siÄ™ w trybie EV przez 70% czasu jazdy.
Nowy Prius jest pierwszym modelem skonstruowanym wedÅ‚ug koncepcji Toyota New Global Architecture – w tej architekturze powstaÅ‚ zarówno napÄ™d, jak i konstrukcja podwozia. Platforma TNGA zapewnia dużą sztywność nadwozia, pewność i stabilność prowadzenia, nisko poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci oraz wysoki poziom bezpieczeÅ„stwa. PotwierdziÅ‚ to tytuÅ‚ najbezpieczniejszego samochodu w klasie dużych aut rodzinnych (Best in Class), który Priusowi przyznaÅ‚ Euro NCAP 2016.
Crossovery i SUV-y w ostatnich latach bardzo zyskujÄ… na popularnoÅ›ci, dlatego Toyota nie zaniedbaÅ‚a także tego segmentu i wprowadziÅ‚a do oferty dwa nowe modele z napÄ™dem hybrydowym. Atuty Priusa zostaÅ‚y wykorzystane do opracowania zupeÅ‚nie nowej pozycji w ofercie Toyoty – kompaktowego crossovera C-HR. Auto powstaÅ‚o na tej samej platformie i otrzymaÅ‚o ten sam napÄ™d. Samochód wyróżnia siÄ™ w swoim segmencie dynamicznÄ… sylwetkÄ… i poÅ‚Ä…czeniem mocnych przetÅ‚oczeÅ„ i ostrych linii. Zużycie paliwa na poziomie 3,6 l/100 km i emisja CO2 82 g/km powodujÄ…, że Toyota C-HR jest najbardziej oszczÄ™dnym crossoverem na polskim rynku.
RównoczeÅ›nie z nowym Priusem zadebiutowaÅ‚ RAV4 Hybrid. Prekursor segmentu SUV z napÄ™dem hybrydowym to najbardziej oszczÄ™dny, najmocniejszy i najszybszy RAV4 w historii tego modelu. NapÄ™d o Å‚Ä…cznej mocy 197 KM skÅ‚ada siÄ™ z silnika benzynowego 2.5 16V VVT-i i silnika elektrycznego. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i spala Å›rednio 5,1 l/100 km. W trybie EV może poruszać siÄ™ do prÄ™dkoÅ›ci 50 km. RAV4 Hybrid dostÄ™pny jest także z napÄ™dem na 4 koÅ‚a E-Four. Umieszczony z tyÅ‚u silnik elektryczny o mocy 68 KM napÄ™dza tylne koÅ‚a bez koniecznoÅ›ci wykorzystania waÅ‚u korbowego. DziaÅ‚ajÄ…c niezależnie od napÄ™du przedniej osi, system E-Four pÅ‚ynnie wÅ‚Ä…cza tryb AWD przy ruszaniu na Å›liskiej nawierzchni i w zakrÄ™cie, zwiÄ™kszajÄ…c przyczepność, stabilność i sterowność.