Nowi czÅ‚onkowie Rady Wodoru to firmy 3M, Bosch, China Energy, Great Wall Motor, JXTG Nippon Oil & Energy Corporation i Weichai, które doÅ‚Ä…czÄ… do grupy sterujÄ…cej, oraz Hexagon Composites, Marubeni, McPhy, Nel Hydrogen i Royal Vopak, które bÄ™dÄ… wspieraÅ‚y dziaÅ‚ania Rady. DziÄ™ki zaangażowaniu nowych podmiotów Rada Wodoru stanowi reprezentacjÄ™ wszystkich kluczowych rynków oraz wszystkich branż zwiÄ…zanych z wykorzystaniem wodoru w gospodarce.
Rada Wodoru zostaÅ‚a zawiÄ…zana podczas Forum Ekonomicznego w Davos 2017. Jest to pierwsza taka organizacja zrzeszajÄ…ca dyrektorów generalnych (CEO) firm zaangażowanych w rozwój i wdrażanie technologii wodorowych. Obecnie jej czÅ‚onkami sÄ… 24 globalne firmy, w tym Toyota, Hyundai, Honda, Audi, BMW Group, Daimler, General Motors, Mitsubishi, Wall Motor, a także Kawasaki, 3M, Air Liquide, Royal Dutch Shell, Statoil, The Bosch Group, The Linde Group, Total czy Toyota Tsusho. Stowarzyszone przedsiÄ™biorstwa Å‚Ä…cznie uzyskujÄ… roczny przychód ponad 1,6 biliona euro i zatrudniajÄ… 2,5 miliona ludzi na Å›wiecie.
RosnÄ…ce zainteresowanie wÅ‚adz publicznych i inwestorów z caÅ‚ego Å›wiata to sygnaÅ‚, że w ciÄ…gu najbliższych 5-10 lat może nastÄ…pić gwaÅ‚towny zwrot w stronÄ™ technologii wodorowych. Rada Wodoru ocenia, że do poÅ‚owy wieku wodór może odpowiadać na 18 procent rocznego Å›wiatowego zapotrzebowania na energiÄ™, co przeÅ‚oży siÄ™ na redukcjÄ™ emisji CO2 o 6 gigaton i stworzy rynek wart 2,5 biliona USD rocznie oraz 30 milionów miejsc pracy.
Jak wynika z raportu „Hydrogen, scaling up” opublikowanego przez RadÄ™ Wodoru w listopadzie 2017 roku, w 2050 roku po drogach caÅ‚ego Å›wiata może jeździć 400 milionów wodorowych samochodów, 15-20 milionów ciężarówek i 5 milionów autobusów. Ich udziaÅ‚ w odpowiednich segmentach transportu bÄ™dzie wynosiÅ‚ 20-25 procent. Tak znaczÄ…ca flota pojazdów wodorowych spowoduje redukcjÄ™ CO2 równÄ… jednej trzeciej redukcji wymaganej od transportu przez porozumienie klimatyczne w Paryża.
Obecnie sÄ… dostÄ™pne w sprzedaży trzy modele samochodów elektrycznych napÄ™dzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi – Toyota Mirai, Honda Clarity i Hyundai ix35 Fuel Cell. NajwyższÄ… sprzedaż – 5200 egzemplarzy do koÅ„ca 2017 roku – uzyskaÅ‚a Toyota Mirai.
Mirai jest napÄ™dzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm. PrÄ…d do jego zasilania jest produkowany na bieżąco w ogniwach paliwowych w reakcji wodoru i tlenu, której produktem ubocznym jest woda. Do konstrukcji napÄ™du wodorowego Toyota wykorzystaÅ‚a elementy ukÅ‚adu hybrydowego, w tym niewielkÄ… bateriÄ™ trakcyjnÄ…, w której magazynowana jest energia odzyskiwana przy hamowaniu. W 2017 roku kupiono 3000 egzemplarzy Mirai, zaÅ› do 2020 roku Toyota planuje zwiÄ™kszyć sprzedaż tego modelu do 30 000 egzemplarzy rocznie.
Wodorowa Toyota weszÅ‚a na rynek w 2014 roku w Japonii, zaÅ› w nastÄ™pnym roku zadebiutowaÅ‚a w Europie i USA. Obecnie trwajÄ… przygotowania do wprowadzenia jej do sprzedaży w Kanadzie, Australii oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W Polsce nowa ustawa o elektromobilnoÅ›ci przyznaÅ‚a uprawnienia samochodom na wodorowe ogniwa paliwowe do zwolnienia z akcyzy oraz wjazdu do stref czystego transportu ustanawianych przez samorzÄ…dy. Cztery polskie koncerny – Orlen, Lotos, Azoty i Tauron planujÄ… inwestycje w infrastrukturÄ™ tankowania wodoru. Orlen zdobyÅ‚ już w tej kwestii pierwsze doÅ›wiadczenia, otwierajÄ…c pierwszy punkt tankowania wodoru na jednej ze swoich stacji benzynowych w Niemczech.