-
Szerokie spektrum: maksymalny komfort lub wyjątkowa zwrotność
-
Elektromechaniczny system zawieszenia może poruszać każde z kóÅ‚ z osobna
-
DoÅ›wiadczenia podróży pierwszÄ… klasÄ…: inteligentnie zredukowane siÅ‚y wzdÅ‚użne i poprzeczne
Predyktywne aktywne zawieszenie Audi A8 jest zawieszeniem w peÅ‚ni aktywnym. Jego elektromechaniczne siÅ‚owniki odpowiadajÄ… za ustalenie wysokoÅ›ci i sztywnoÅ›ci zawieszenia. MogÄ… one podnieść lub obniżyć zawieszenie każdego z kóÅ‚ z osobna, by aktywnie i w każdej sytuacji zarzÄ…dzać wysokoÅ›ciÄ… nadwozia tej luksusowej limuzyny. Aktywne zawieszenie może w póÅ‚ sekundy unieść lub obniżyć nadwozie we wszystkich czterech narożnikach pojazdu z osobna, nawet o 85 mm od pozycji Å›rodkowej.
Przy każdym z kóÅ‚ Audi A8 umieszczony jest niewielki silnik elektryczny zasilany z 48-woltowego, podstawowego ukÅ‚adu elektrycznego samochodu. Jego pracÄ… zarzÄ…dza elektronika pojazdu. NapÄ™d pasowy oraz kompaktowa przekÅ‚adnia falowa zwiÄ™kszajÄ… moment obrotowy elektrycznego silnika prawie dwustukrotnie, do 1100 Nm, i przenoszÄ… go na stalowÄ…, obrotowÄ… rurÄ™. Rura jest na staÅ‚e przymocowana do wstÄ™pnie obciążonego tytanowego prÄ™ta umieszczonego w jej wnÄ™trzu i ma możliwość obrotu o wiÄ™cej niż 20 stopni. SiÅ‚y sÄ… przenoszone od koÅ„ca obrotowej rury do zawieszenia, za pomocÄ… dźwigni i drążka sprzÄ™gajÄ…cego – w przypadku osi przedniej na kolumnÄ™ prowadzÄ…cÄ…, a w przypadku osi tylnej na wahacz poprzeczny.
Predyktywne aktywne zawieszenie dziaÅ‚a bardzo wydajnie. Jego Å›redni pobór mocy waha siÄ™ od zaledwie 10 do 200 wat – o wiele mniej niż w porównywalnych ukÅ‚adach hydraulicznych. Kiedy za sprawÄ… fizyki jazdy caÅ‚a karoseria opada w dóÅ‚, na koÅ‚o – np. na drogach o zÅ‚ej nawierzchni – predyktywne aktywne zawieszenie przeciwdziaÅ‚a temu efektowi. Niezwykle ostry impuls – jak zdarza siÄ™ np. na torze wyÅ›cigowym – powoduje bardzo krótkie ale intensywne zapotrzebowanie na energiÄ™, potencjalnie nawet do 6 kilowatów. W zależnoÅ›ci od sytuacji drogowej nawet 3 kilowaty mogÄ… trafić z powrotem do akumulatora 48 V.
Szerokie spektrum: od trybu „dynamic” do „comfort plus”
W poÅ‚Ä…czeniu z zawieszeniem pneumatycznym i systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (oba ukÅ‚ady w standardzie), predyktywne aktywne zawieszenie Audi A8 pozwala uzyskać niespotykane dotÄ…d spektrum warunków jazdy. W trybie „dynamic” ta luksusowa limuzyna nabywa cech samochodu sportowego. A8 wchodzi wtedy mocno i pewnie w zakrÄ™ty, a podczas ich szybkiego pokonywania z przyspieszeniem bocznym rzÄ™du 1 g, wychylenie nadwozia (kÄ…t przechyÅ‚u) wynosi zaledwie 2 stopnie. Ze standardowym zawieszeniem kÄ…t ten to 5 stopni. W każdej sytuacji drogowej moment napÄ™dowy jest optymalnie rozÅ‚ożony, a zjawisko nurkowania podczas przyspieszania bÄ…dź hamowania zredukowane jest do minimum. W rezultacie, prowadzenie samochodu staje siÄ™ bardzo sportowe – od neutralnego, do delikatnie nadsterownego. Flagowiec Audi jeździ bardzo precyzyjnie – niczym po szynach, i gwarantuje wyjÄ…tkowe, bardzo bezpieczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne.
Innowacyjne rozwiązania techniczne: przewidywanie i zredukowane siły wzdłużne i poprzeczne
JeÅ›li natomiast kierowca w systemie Audi drive select wybierze tryb „comfort plus”, luksusowa limuzyna wrÄ™cz przepÅ‚ywa po wszelkich nierównoÅ›ciach drogi. Predyktywne aktywne zawieszenie wspóÅ‚pracuje Å›ciÅ›le z kamerÄ… w przodzie pojazdu. DziÄ™ki niej flagowy model Audi identyfikuje wyboje na drodze jeszcze zanim dojedzie do nierównoÅ›ci i z wyprzedzeniem dostraja aktywne zawieszenie. Funkcja predyktywna (opracowana we wÅ‚asnym zakresie przez Audi) sygnalizuje wtedy siÅ‚ownikom jaka w tym wypadku powinna być prawidÅ‚owa pozycja nadwozia i aktywnie reguluje poÅ‚ożenie zawieszenia. Zmniejsza w ten sposób ruchy nadwozia oraz prawie zupeÅ‚nie niweluje nieprzyjemne odczucia z przejazdu przez różnego rodzaju nierównoÅ›ci drogowe. CaÅ‚y zÅ‚ożony proces rozpoznawania stanu drogi i dostrajania do niego wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zawieszenia trwa zaledwie kilka milisekund: kamera generuje informacje o stanie nawierzchni osiemnaÅ›cie razy na sekundÄ™. Elektroniczna Platforma Podwozia przetwarza dane dotyczÄ…ce nawierzchni i prawie dokÅ‚adnie w tym samym czasie uruchamia wszystkie podzespoÅ‚y zawieszenia.
W trybie „comfort plus” predyktywne aktywne zawieszenie uaktywnia jeszcze jeden innowacyjny ukÅ‚ad: redukcjÄ™ siÅ‚ poprzecznych. Po wejÅ›ciu samochodu w zakrÄ™t ukÅ‚ad ten unosi nadwozie od zewnÄ™trznej strony zakrÄ™tu, jednoczeÅ›nie obniżajÄ…c je od wewnÄ™trznej. Audi A8 „kÅ‚adzie” siÄ™ w zakrÄ™cie niczym motocykl, pochylajÄ…c siÄ™ maksymalnie o 3 stopnie. Efekt ten jest wyjÄ…tkowo dobrze odczuwalny przy prÄ™dkoÅ›ciach miÄ™dzy 80 a 130 km/h i przy przyspieszeniu bocznym do 0,4 g. Kierowca i pasażerowie niemal nie odczuwajÄ… manewru pokonywania zakrÄ™tu – jeÅ›li majÄ… peÅ‚nÄ… filiżankÄ™ kawy w uchwycie, z pewnoÅ›ciÄ… siÄ™ ona nie rozleje. Intensywność redukcji siÅ‚y poprzecznej zależy od wielu czynników: prÄ™dkoÅ›ci jazdy, napotkanych siÅ‚ g oraz nawierzchni drogi. Elektroniczna platforma podwozia również w tym wypadku przetwarza dane dostarczane przez czujniki i przekazuje je do aktywnego ukÅ‚adu sterowania zawieszeniem.
Gdy samochód jedzie prosto i zaÅ‚Ä…czony jest tryb „comfort plus”, predyktywne aktywne zawieszenie może również redukować siÅ‚y dziaÅ‚ajÄ…ce na organizm ludzki. Podczas intensywnego przyspieszania lub gwaÅ‚townego hamowania, czyli w sytuacjach mogÄ…cych powodować dyskomfort kierowcy i pasażerów, niweluje ono zjawisko tzw. nurkowania samochodu. Kompensacja ruchów nadwozia oznacza
w tym przypadku to, że jeÅ›li pasażerowie cokolwiek wtedy odczuwajÄ…, to jest to raczej delikatne wciskanie w fotel, a nie w pasy bezpieczeÅ„stwa. Predyktywne aktywne zawieszenie zapewnia pasażerom komfort również wtedy, gdy samochód stoi w miejscu. Przy dotkniÄ™ciu klamki A8, nadwozie delikatnie siÄ™ unosi – nawet o 50 mm. StojÄ…ca za tym nowa funkcja „unoszenie wejÅ›cia” uÅ‚atwia w ten sposób wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.
Pre sense 360°: jeszcze wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo
Predyktywne aktywne zawieszenie w poÅ‚Ä…czeniu z systemem „pre sense 360°” (element pakietu systemów wsparcia kierowcy „Miasto”) zwiÄ™ksza też bezpieczeÅ„stwo bierne. DziaÅ‚a wtedy we wspóÅ‚pracy z centralnym sterownikiem systemów wsparcia kierowcy zFAS, który do identyfikacji niebezpiecznych sytuacji zachodzÄ…cych dookoÅ‚a samochodu wykorzystuje dane pochodzÄ…ce z wielu czujników. Gdy zarejestruje nieuchronne uderzenie w bok auta z prÄ™dkoÅ›ciÄ… ponad 25 km/h, sprawia, że predyktywne aktywne zawieszenie uniesie nadwozie nawet o 80 mm w górÄ™ po tej stronie samochodu, w którÄ… nastÄ…pi uderzenie. W ten sposób energia uderzenia może zostać przejÄ™ta przez ustawionÄ… w odpowiedniej pozycji sekcjÄ™ progów pojazdu. Deformacja kabiny pasażerskiej oraz siÅ‚y dziaÅ‚ajÄ…ce na osoby znajdujÄ…ce siÄ™ w jej wnÄ™trzu (zwÅ‚aszcza siÅ‚y dziaÅ‚ajÄ…ce na brzuch i klatkÄ™ piersiowÄ…) mogÄ… być w ten sposób zredukowane nawet o 50 procent w porównaniu do kolizji bocznej samochodu bez systemu unoszenia nadwozia.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl