-
Ponad poÅ‚owa polskich respondentów, przebadanych przez InsightOut Lab chciaÅ‚aby mieć samochód elektryczny (52%).
-
73% badanych nie wie, że samochód elektryczny można Å‚adować ze zwykÅ‚ego gniazdka. Ten odsetek nie jest mniejszy wÅ›ród osób mieszkajÄ…cych w domach jednorodzinnych.
-
Zdecydowana wiÄ™kszość respondentów (83%) nie wie, co trzeba zrobić, żeby zamontować domowÄ… stacjÄ™ Å‚adowania samochodów elektrycznych.
AnalizujÄ…c dane z badania InsightOut Lab i Volkswagena można dojść do wniosku, że choć samochody elektryczne sÄ… w dużej mierze postrzegane stereotypowo, to jednak bardzo duży odsetek Polaków deklaruje chęć posiadania auta na prÄ…d. Na pytanie „Czy chciaÅ‚byÅ› mieć auto elektryczne?” 18% badanych odpowiada, że zdecydowanie tak, a 34%, że raczej tak, co daje Å‚Ä…czny odsetek odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52%. Co ciekawe i nie mniej istotne, wÅ›ród pozostaÅ‚ych 48% poÅ‚owa to nie przeciwnicy samochodów elektrycznych, tylko respondenci niezdecydowani – 25% Polaków na pytanie, czy chcieliby mieć auto na prÄ…d, odpowiedziaÅ‚o, że nie wie. Odsetek odpowiadajÄ…cych „zdecydowanie nie” lub „raczej nie” wynosi 23%.
UzupeÅ‚nieniem powyższych deklaracji mogÄ… być deklaracje zakupowe Polaków, które zbadaÅ‚o PSPA. Z badania przeprowadzonego w 2019 roku wynika, że aż 28% respondentów deklaruje, iż bierze pod uwagÄ™ zakup samochodu elektrycznego w ciÄ…gu najbliższych trzech lat.
InsightOut Lab wraz z Volkswagenem sprawdzili, co mogÅ‚oby stać na przeszkodzie w realizacji tych deklaracji. Jak siÄ™ okazaÅ‚o, w dużej mierze mogÄ… to być stereotypy i niewiedza, że wiele aut elektrycznych już dziÅ› speÅ‚nia potrzeby, o których Polacy mówiÄ… w badaniu.
Respondenci zapytani o to, gdzie chcieliby Å‚adować samochód elektryczny, gdyby go mieli, najczęściej wskazujÄ… na garaż (48%). Nieco rzadziej, choć również bardzo czÄ™sto, wskazywali na:
- miejsce parkingowe (43%);
- parking publiczny (39%);
- miejsce pracy („pod pracÄ…” – 39%);
- galerie handlowe lub sklepy (38%).
W wielu z tych miejsc już dziÅ› można Å‚adować auta elektryczne. Z danych PSPA wynika, że w Polsce jest 1.114 ogólnodostÄ™pnych stacji Å‚adowania samochodów elektrycznych. ZnajdujÄ… siÄ™ one m.in. przy wybranych galeriach handlowych czy sklepach. DostÄ™p do prywatnego punktu Å‚adowania (wolnego, ale w peÅ‚ni wystarczajÄ…cego, by na bieżąco Å‚adować bateriÄ™) ma też każdy wÅ‚aÅ›ciciel garażu. Niewielu jednak zdaje sobie z tego sprawÄ™.
73% badanych Polaków jest zdania, że samochody elektryczne nie mogÄ… być Å‚adowane ze zwykÅ‚ego gniazdka. Odpowiedzi „zdecydowanie tak” stanowiÅ‚y 5% ogóÅ‚u. Co ciekawe, odsetek tych, którzy twierdzili, że auta na prÄ…d nie mogÄ… być podÅ‚Ä…czane do domowych gniazdek, byÅ‚ tylko symbolicznie mniejszy wÅ›ród osób mieszkajÄ…cych w domach jednorodzinnych (74% wÅ›ród mieszkaÅ„ców bloków do 71% wÅ›ród mieszkajÄ…cych w domach jednorodzinnych). Oznacza to, że prawie trzy czwarte osób, które mieszkajÄ… w domach, nie ma Å›wiadomoÅ›ci, że już dziÅ›, nawet bez koniecznoÅ›ci instalacji przyspieszajÄ…cego proces Å‚adowania wallboxa, mogÅ‚oby Å‚adować samochód elektryczny w swoim domu.
Wiedza na temat wspomnianych wallboxów też nie jest powszechna. Aż 83% ankietowanych nie wie, co trzeba zrobić, by móc zamontować domowÄ… stacjÄ™ Å‚adowania samochodów. Tylko 2% respondentów uważa, że jest bardzo dobrze zorientowana w tej kwestii.
Zasięg. Deklaracje a potrzeby
W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena poproszono respondentów o zaznaczenie, ile kilometrów dziennie (Å›rednio) przejeżdżajÄ… samochodem. Ankieta nie zawieraÅ‚a żadnych wideÅ‚ek, tak by w najmniejszym stopniu nie zaburzać percepcji. Åšrednia z badania wyniosÅ‚a 51,3 km, co pokrywa siÄ™ z innymi badaniami tego typu i wskazuje na różnicÄ™ w postrzeganiu dÅ‚ugoÅ›ci drogi a stanem faktycznym. Z badania GUS z 2018 roku wynika, że Å›redni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez dÅ‚ugie podróże (wakacje, dÅ‚ugie weekendy, etc.). Mediana przebiegów wedÅ‚ug GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicÄ™ miÄ™dzy percepcjÄ… a stanem faktycznym. Innymi sÅ‚owy – jeździmy mniej, niż nam siÄ™ wydaje.
Z tezÄ…, że samochody elektryczne majÄ… za maÅ‚y zasiÄ™g, zgadza siÄ™ 76% respondentów. Poproszeni o wskazanie przedziaÅ‚u Å›redniego zasiÄ™gu dzisiejszych samochodów elektrycznych najczęściej (22%) wskazujÄ… na 151-200 km. PrzedziaÅ‚ do 50 km i 51-100 km wskazaÅ‚o aż 23% respondentów. Na zasiÄ™g przekraczajÄ…cy 300 km wskazaÅ‚ tylko co piÄ…ty (21%). A jest to wartość oferowana dziÅ› przez wiele samochodów elektrycznych. Volkswagen ID.3, który latem trafi na polski rynek, w wersji bazowej z najmniejszÄ… bateriÄ… przejedzie 330 km. Wersja z najwiÄ™kszÄ… bateriÄ… to już 550 km zasiÄ™gu. Tymczasem na zasiÄ™g przekraczajÄ…cy 500 km wskazuje tylko 3% Polaków.
Ciekawie na tym tle prezentujÄ… siÄ™ deklaracje Polaków, których InsightOut Lab i Volkswagen zapytali, jaki minimalny zasiÄ™g powinno mieć auto elektryczne, by byÅ‚o użyteczne na co dzieÅ„. Zakresy do 300 km wskazaÅ‚o aż 65% badanych. Co równie ciekawe, aż 28% wskazaÅ‚o zakresy do 100 km. ZasiÄ™gi przekraczajÄ…ce 400 km wskazaÅ‚ co czwarty respondent (25%).
WpÅ‚yw na stan wiedzy o samochodach elektrycznych wciąż majÄ… stereotypy, które przylgnęły do aut na prÄ…d kilka czy kilkanaÅ›cie lat temu, kiedy samochody Å‚adowane z gniazdka faktycznie oferowaÅ‚y niewielkie zasiÄ™gi za bardzo wygórowanÄ… cenÄ™. Od tego czasu zmieniÅ‚o siÄ™ wszystko. Oprócz stereotypów.
Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1101 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Termin realizacji: 3-8 kwietnia 2020. Metoda: CAWI.
Pełne wyniki badania znaleźć można na stronie internetowej: https://insightoutlab.com/sondaz-marki-volkswagen-co-drugi-polak-chcialby-miec-samochod-elektryczny/