Volvo Cars od kilku lat mocno inwestuje w rozwój nowych technologii. SÄ… to systemy bezpieczeÅ„stwa wspomagajÄ…ce kierowcÄ™, ale także systemy informacyjno-rozrywkowe oraz wszelkie inne funkcje, które jeszcze niedawno byÅ‚y dostÄ™pne jedynie w smartfonach. Dzisiaj każdy nasz samochód ma setki elektronicznych udogodnieÅ„. Za pomocÄ… aplikacji Volvo On Call można zdalnie sprawdzić lokalizacjÄ™ naszego auta, uruchomić silnik, czy przesÅ‚ać docelowy punkt podróży bezpoÅ›rednio do nawigacji samochodu. Mamy też technologie uÅ‚atwiajÄ…ce parkowanie w najciaÅ›niejszych miejscach, a także funkcje zapobiegajÄ…ce zderzeniom w sytuacjach, które zdawaÅ‚y siÄ™ beznadziejne. I to my kilka lat temu oÅ›wiadczyliÅ›my, że mnożenie fizycznych przycisków na desce rozdzielczej jest drogÄ… donikÄ…d. PostawiliÅ›my na duży, centralny ekran dotykowy o orientacji pionowej, przypominajÄ…cy markowy tablet.
Wszystkie te starania nie przeszÅ‚y bez echa. Firma J.D. Power, badajÄ…ca rynek aut, opublikowaÅ‚a raport US Tech Experience Index. PowstaÅ‚ na podstawie ankiet zerbanych od ponad 80 000 kierowców w Stanach Zjednoczonych. Oceniali swoje doÅ›wiadczenia z nowymi technologiami w samochodach. Aby badanie byÅ‚o Å›wieże i miarodajne, pod uwagÄ™ brano opiniÄ™ nabywców aut z bieżącego roku modelowego, czyli 2020.
Ranking wygraÅ‚o Volvo osiÄ…gajÄ…c wynik 617 punktów na 1000 możliwych. Na drugim miejscu znalazÅ‚a siÄ™ niemiecka marka premium z wynikiem 583 punkty. AmerykaÅ„ski producent aut elektrycznych nie zostaÅ‚ zakwalifikowany do badania ze wzglÄ™dów formalnych, ale podano także jego wynik – 593 punkty, czyli mniej niż Volvo.
Kristin Kolodge, przedstawiciel J.D. Power, powiedziaÅ‚, że nowe technologie pozostajÄ… gÅ‚ównym czynnikiem decydujÄ…cym o zakupie okreÅ›lonego auta. Jednak dla producentów samochodów niezwykle ważne jest zaoferowanie takich funkcji, które wÅ‚aÅ›ciciele uznajÄ… za intuicyjne i niezawodne. DoÅ›wiadczenie użytkownika decyduje o tym, czy z okreÅ›lonej funkcji technologicznej bÄ™dzie korzystaÅ‚, czy siÄ™ zniechÄ™ci i zaprzestanie z niej korzystać.
Badanie dostarczyÅ‚o również innych ciekawych spostrzeżeÅ„. Na przykÅ‚ad wielu wÅ‚aÅ›cicieli ciepÅ‚o wypowiadaÅ‚o siÄ™ na temat kreatywnego wykorzystania technologii kamer – w tym naszego asystenta parkowania 360 °. OdpowiadaÅ‚o im także sterowanie gestami we wnÄ™trzu, zamiast używania przycisków lub ekranów dotykowych.
Więcej informacji na temat badania i metodologii J.D. Power można znaleźć tutaj.