Problem jest bardzo poważny, ponieważ niesprawne czoÅ‚owe poduszki powietrzne dosÅ‚ownie eksplodujÄ… podczas zderzenia, co może doprowadzić do poważnych obrażeÅ„, a nawet Å›mierci podróżujÄ…cych. Z badaÅ„ przeprowadzonych przez niezależnÄ… komisjÄ™ wynika, że poduszki wyprodukowane przez firmÄ™ Takata zabiÅ‚y cztery osoby i poważnie raniÅ‚y ponad sto.
WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci gazu zawartego w poduszce powietrznej mogÄ… po jakimÅ› czasie ulec pogorszeniu, przez co w momencie wypadku aktywacja poduszki powietrznej nastÄ…pi w bardziej agresywny sposób. Wysokie ciÅ›nienie wygenerowane w tzw. nadmuchiwaczu może wiÄ™c doprowadzić do rozerwania jego obudowy na drobne części. W niektórych przypadkach odÅ‚amki metalu wystrzelone w kierunku kierowcy podczas eksplozji poduszki spowodowaÅ‚y zagrażajÄ…ce życiu uszkodzenia twarzy i szyi.
Tylko w Stanach Zjednoczonych problem niesprawnych poduszek powietrznych dotyczy 627 615 modeli BMW, 371 309 aut koncernu Chrysler, 58 669 Fordów, aż 5 051 364 samochodów marki Honda, 694 626 Nissanów, 877 000 modeli Toyoty, 64 872 aut Mazdy, 11 985 egzemplarzy Mitsubishi i 17 516 samochodów Subaru. Poszczególni producenci już rozpoczÄ™li akcje przywoÅ‚awcze, o których informujÄ… wszystkich wÅ‚aÅ›cicieli wadliwych pojazdów.
Co ciekawe, z raportu opublikowanego przez New York Times wynika, że Takata wiedziaÅ‚a o wadzie swojego produktu i już w 2004 roku eksperci firmy rozpoczÄ™li testy zmierzajÄ…ce do zlokalizowania i wyeliminowania problemu. Niestety, po zaledwie trzech miesiÄ…cach prace zostaÅ‚y zawieszone, a zgromadzony materiaÅ‚ zniszczony. Åšledztwo w tej sprawie jest już prowadzone przez Narodowy UrzÄ…d ds. BezpieczeÅ„stwa Drogowego Stanów Zjednoczonych NHTSA.
Firmie grożą poważne sankcje karne i finansowe, jej wartość już spadÅ‚a o 63 procent, a tymczasem prezes Takaty Shigehisa Takada jest nieuchwytny dla wÅ‚adz i przedstawicieli mediów od czerwca tego roku...