|
|
Ogniwa paliwowe Toyoty zasilajÄ… budynki
|
Dodano: 2016-09-21
Wyświetlono: 1181 razy
|
Dążąc do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla związanej z działaniem firmy, Toyota uzupełniła system zasilania zakładu Honsha w prefekturze Aichi o pionierskie rozwiązanie wykorzystujące stacjonarne wodorowe ogniwa paliwowe.
|
foto © Toyota |
|
|
Zestaw wodorowych ogniw paliwowych o mocy 3,5 kW zostaÅ‚ uruchomiony 12 sierpnia. To pierwsze komercyjne wykorzystanie tego rozwiÄ…zania, które powstaÅ‚o z myÅ›lÄ… o zasilaniu maÅ‚ych biur.
PrzedsiÄ™wziÄ™cie jest elementem projektu budynku bezemisyjnego, realizowanego w ramach ogÅ‚oszonego przez ToyotÄ™ w ubiegÅ‚ym roku programu Plant Zero CO2 Emissions Challenge. Stopniowemu zmniejszaniu emisji dwutlenku wÄ™gla zwiÄ…zanej z dziaÅ‚aniem zakÅ‚adu sÅ‚uży szereg Å›rodków, poczÄ…wszy od zachÄ™cania pracowników do oszczÄ™dzania energii przez wyÅ‚Ä…czanie zbÄ™dnych w danym momencie urzÄ…dzeÅ„, takich jak oÅ›wietlenie czy klimatyzacja i korzystanie z naturalnego Å›wiatÅ‚a i przewietrzania (co może zmniejszyć zużycie energii i emisjÄ™ CO2 nawet o poÅ‚owÄ™), po inteligentne zarzÄ…dzanie energiÄ… i wykorzystanie odnawialnych źródeÅ‚ energii.
Oprócz ogniw paliwowych, w systemie zasilania obiektu zastosowano panele fotowoltaiczne oraz zestaw akumulatorów do przechowywania nadmiaru energii. W zestawie tym wykorzystano pochodzÄ…ce z recyklingu akumulatory trakcyjne z hybrydowych samochodów Toyota Prius. CaÅ‚oÅ›ciÄ… zarzÄ…dza system komputerowy, w zależnoÅ›ci od sytuacji wybierajÄ…cy najbardziej efektywne ekologicznie źródÅ‚o zasilania, a ciepÅ‚o wytwarzane przy pracy ogniw paliwowych jest wykorzystywane do ogrzewania budynku.
Dane zebrane podczas eksploatacji systemu zasilania zostanÄ… wykorzystane przez ToyotÄ™ w pracach nad dalszym rozwojem ekologicznych źródeÅ‚ energii, w tym wodorowych ogniw paliwowych, oraz rozwiÄ…zaÅ„, które pozwolÄ… zrealizować cel, jakim jest wyeliminowanie emisji dwutlenku wÄ™gla.
Samochód na ogniwa paliwowe
W grudniu 2014 roku Toyota wprowadziÅ‚a na rynek swój pierwszy seryjny model napÄ™dzany wodorowymi ogniwami paliwowymi – model Mirai. Jest to Å›redniej wielkoÅ›ci sedan napÄ™dzany silnikiem elektrycznym, zasilanym energiÄ… produkowanÄ… przez zestaw ogniw paliwowych znajdujÄ…cych siÄ™ na pokÅ‚adzie auta. Samochód odzyskuje ponadto energiÄ™ z hamowania, tak jak samochody hybrydowe Toyoty. Mirai dysponuje obecnie najnowoczeÅ›niejszym i najbardziej wydajnym napÄ™dem wodorowym na rynku. Silnik elektryczny ma moc 154 KM i maksymalny moment obrotowy 335 Nm. Auto przyspiesza do 100 km/h w 9,6 s i rozpÄ™dza siÄ™ maksymalnie do 178 km/h.
Mirai tankuje siÄ™ jak każdy konwencjonalny samochód – wystarczÄ… 3 minuty, żeby peÅ‚ny zbiornik wodoru zapewniÅ‚ zasiÄ™g od 550 do 750 km. Wodór jest zmagazynowany pod ciÅ›nieniem 700 barów w dwóch trójwarstwowych zbiornikach z kompozytów z wÅ‚ókna wÄ™glowego i szklanego o Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci 122,4 l. Do pokonania dystansu 100 km wystarcza 0,8 kg wodoru.
|
|
Źródło: Toyota, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» WyÅ‚oniono zwyciÄ™zcÄ™ World Car Person of the Year
|
» Toyota uruchomiÅ‚a w Polsce produkcjÄ™ elektrycznych napÄ™dów hybrydowych do Toyoty Yaris
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |